سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
علوی بروجردی

حوزه/ استادحوزه علمیه گفت: تفکر شیعه اسلام اصیل است و دنیا بیش از هر زمان دیگر به امام علی(ع) و آزادگی حسینی(ع) نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله علوی بروجردی،  امروز  در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در جمکران برگزار شد،گفت: حرکت فاطمه(س) در مدت کوتاه بعد از رسول گرامی اسلام معرفی اسلام اصیل بود؛ فاطمه پرچمدار اصالت اسلام و حجتی است که خود ائمه فرمودند: امُنّا فاطمه، حجة علینا.

وی افزود: امروز مولود مکتب سقیفه که در برابر فاطمه(س) جبهه گرفت، در داعش دیده می‌شود، بنابراین نباید تصور کنیم وهابیت زاییده تفکر ابن‌تیمیه است، بلکه داعش، زاییده تفکر سقیفه و اسلام جاهلی است که پوشش اسلام را دارد و حقیقت اسلام را ندارد.

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد: ما حامل پرچم ارزش‌های اصیل و تغییرنکرده نبوی هستیم، نه دنباله‌رو کسانی که در برابر نص، اجتهاد کردند، لذا همچنان که امامت برای ما ارزشمند است، قرآن هم برای ما ارزشمند است و شأن ائمه، تبیین کتاب است.

مسابقه برای حفظ خطبه فدکیه

وی افزود: خطبه صدیقه طاهره(س) در مسجد مدینه که من از عزیزان می‌خواهم برنامه‌ای برای حفظ آن هم داشته باشند، حکومت سقیفه را به استیضاح کشید؛ خطبه‌ای که یک فرد غیرشیعه این خطبه را به عنوان یک شاهکار ادبی و نه دینی نقل می‌کند و حضرت زینب(س) این خطبه را از مادرش گرفته، در حالی که چهار ساله بوده و ابن عباس آن را از زینب(س) می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه  تاکید کرد: در این خطبه، بیش از ۵۰ آیه به صورت کامل یا با استناد به برخی واژگان بیان شده است که نشانه تسلط آن حضرت بر قرآن بوده و حتی فضه خادمه هم با قرآن تکلم می‌کرد.

وی تصریح کرد: ما باید این اهتمام به قرآن را داشته باشیم و مطمئن باشیم که ظرف وجودی شیعه، حفظ قرآن است؛ امام علی(ع) یکی از علامات مؤمن را در این معرفی کرده است که مؤمن در کنار نماز شب، قرآن را به صورت ترتیل می‌خواند.

حفظ قرآن موهبت است

آیت الله علوی بروجردی با تأکید بر اینکه قرآن را باید با تمام وجود حفظ کنیم، زیرا حفظ قرآن، موهبت است، تصریح کرد: کربلائی کاظم را بنده از نزدیک دیده بودم؛ ایشان فرد بی‌سوادی بود که به علت مراعات احکام دینی مورد لطف خدا قرار گرفت و حفظ قرآن به ایشان موهبت شد؛ وقتی ایشان را امتحان کردند، دیدیم که هر چیزی عربی غیر قرآن را در متون دیگر نمی‌توانست تشخیص دهد، ولی به محض اینکه آیه قرآن را می‌دید، فوراً آن را قرائت می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله بروجردی ساعت‌ها با وی می‌نشستند و روایات تحریف را به قرائت ایشان عرضه و برهمین اساس اثبات کردند که روایات تحریف، بی‌اساس است.

آیت الله علوی بروجردی اظهار کرد: حفظ و قرائت گرچه هدف نیست، ولی ابزار است تا راه قرآن را طی کنیم و به نسخه قرآن عمل کنیم؛ حفظ و قرائت افتخار بزرگی است، ولی عمل به قرآن و درک مفاهیم آن افتخار بزرگتری است.

 

استاد حوزه علمیه  تصریح کرد: نباید در ادعا و حرف، پیرو قرآن باشیم، بلکه باید در عمل به کلام‌الله پایبند باشیم؛ امروز مسئولیت ما بیش از هر زمان دیگری است، زیرا امروز زمان و مکان در جذب مخاطب مطرح نیست و با ابزار روز به آسانی می‌توانیم پیام قرآن و ائمه را به جهان برسانیم و به تعبیر امام رضا(ع) محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام  را باید به دیگران برسانیم و عذری در ادای این مسئولیت نداریم.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: حفظ و قرائت قرآن مقدمه برای عمل به قرآن است و با گذشت چهار دهه از انقلاب باید به بلوغ و عقلانیت در این مسیر برسیم و عمل به قرآن در کشور بیشتر مشهود باشد.

دوری از منیّت‌ها

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه و مرجعیت شیعه، طواغیت را به چالش کشید و در زمان امام، یک حکومت شاهنشاهی را ساقط کرد، در حالی که برای هیچ کس قابل باور نبود، بیان کرد: ۴۰ سالگی سن بلوغ است و ما باید به بلوغ فکری برسیم و از منیّت‌ها بیرون بیاییم و اصالت‌ها را فراموش نکنیم؛ عدالت اجتماعی و احیای امر الهی نباید با گذشت زمان کمرنگ شده و این اصول در میان ما رنگ ببازد، زیرا مردم هم بر مبنای همین اصول همراه ما شدند و نباید از ما ناامید شوند.

وی تأکید کرد: تفکر شیعه اسلام اصیل است و دنیا بیش از هر زمان دیگر به امام علی(ع) و آزادگی حسینی(ع) نیاز دارد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منتقد IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام خوب بلدید مرجع سازی کنید ها بسه دیگه همین شماها هستید که مقام مرجعیت روتنزل مدید