شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر حکم امهز

حوزه/ دکتر حکم امهز تحیلگر ارشد لبنانی گفت: حزب الله تبدیل به نیرویی شده که معادلات را در منطقه و جهان به هم می ریزد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال رشد و بالندگی گروه های مقاومت در منطقه است، یکی از مهم‌ترین گروه های مقاومت در منطقه که به برکت انقلاب اسلامی ایران در این سال ها با الهام از ارزش ها و اصول های انقلاب اسلامی به قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شد حزب الله لبنان است.با نگاه به حیات اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی و نظامی حزب الله در طول 40 سال به معجزه بزرگ انقلاب اسلامی در عصر معاصر پی خواهیم برد.در همین راستا با دکتر حکم امهز تحلیلگر ارشد  لبنانی مسائل خاورمیانه،نویسنده سیاسی مسائل منطقه و ایران،فعال دائمی رسانه های مختلف عربی در زمینه پیگیری مسائل منطقه،سخنران بسیاری از دانشگاه ها و دانشکده ها و مراکز تحقیقات استراتژیک و مدرس رسانه ای به گفت وگو پرداختیم .

بخش دوم گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: میزان بهره برداری لبنان و حزب الله از توانمندی ها و تکنولوژی های نظامی در طول 4 دهه از انقلاب اسلامی ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

 بگذارید همان طور که در ابتدا اشاره کردم، بین لبنان و مقاومت تفاوتی قائل شویم. در سطح لبنان، متأسفانه لبنان رسمی از لحاظ آن­چه به توان نظامی­اش مربوط می­‌شود، با قید و بندهای بسیار زیادی مقیّد شده است. یعنی مثلاً در سطح نظامی، از لحاظ آمریکا و غرب، لبنان اجازه ندارد که اسلحه­‌های ضد هوایی داشته باشد، اجازه ندارد که سلاح­‌های بسیار قوی­ داشته باشد که ممکن است علیه دشمن اسرائیلی استفاده شود. و در نتیجه این قید و بندهایی که از سمت آمریکا به لبنان تحمیل شده، می­‌تواند باعث شود که نتواند از قدرت جمهوری اسلامی ایران هم استفاده کند.

و من به شخصه می­ دانم که وزیر دفاع سابق لبنان، غازی زعیتر، یک بار به ایران سفر کرد تا از توان نظامی ایران برای ارتش لبنان بهرمند شود، اما هنگامی که به جمهوری اسلامی ایران آمد و با برخی از مسئولین از جمله وزیر دفاع دیدار کرد، از سوی رئیس جمهور وقت لبنان تماسی با او گرفته شد که این معامله لغو شده است. پس زعیتر، وزیر دفاع، بدون اینکه کاری انجام دهد به لبنان بازگشت؛ چراکه این موضوع به قضیه بین الملل مربوط می­ شد.

همچنین در سطح عربی و به خصوص از نظر عربستان سعودی، مایلند تا لبنان ضعیف باشد، من این­جا در رابطه با لبنان به عنوان کشور و دولت رسمی صحبت می­‌کنم.

اعتراف اسراییل به 150 هزار موشک حزب الله

اما در سطح مقاومت و در سطح گروه­‌های مقاومت در لبنان و در سطح احزاب و مجموعه­ های پشتیبان مقاومت در لبنان، این بخش به طور بسیار زیادی از توان جمهوری اسلامی ایران بهره مند شد. امروزه اسرائیل است که می­ گوید حزب الله بیش از 150 هزار موشک دارد و کارشناسان نظامی می­ گویند که اگر جنگی بین اسرائیل و حزب الله صورت گیرد، حزب الله می­‌تواند روزانه حدود 2500 موشک به اسرائیل پرتاب کند. بدین معنی است که نهاد صهیونیسم و مستعمره­ هایش موشک باران خواهند شد.

توان نظامی گسترده حزب الله از موشک تا تجربیات تاکتیکی

همچنین توان نظامی فقط منحصر به این نیست که حزب الله چنین سلاح‌­هایی را دارد، بلکه(حزب الله) دارای تجربیات تاکتیکی عملی و توان تکنولوژی بسیار عظیمی است، امروزه حزب الله هواپیماهای بدون سرنشین دارد که ساخته نیروهای ویژه خود اوست. و در نتیجه امکانات بسیار عظیمی دارد. همچنین حزب الله توانسته با استفاده از قدرت و توان خود وارد جنگ سوریه شود و معادلات جنگ را به هم بریزد. جنگی که در ابتدا به نفع جماعت‌­های تکفیری حمایت شده از سمت سعودی و آمریکا و اسرائیل بود، به نفع حکومت قانونی سوریه و محور مقاومت برگردد و حتی در حال حاضر اگر هر جایی اتفاقی بیفتد می­‌گویند که حزب الله است که مثلاً  جنبش انصار الله در یمن را آموزش می­‌دهد.

شکست سعودی ها به نیروی حزب الله لبنان محقق شده است

در نتیجه این شکست­‌هایی که متوجه سعودی ­ها می­‌شود، علتش حزب الله است. حتی از حیث طنز هم دیروز از رئیس جمهور ونزوئلا، آقای نیکولاس مادورو، سوالی پرسیده شد که مجموعه­ هایی از حزب الله در ونزوئلا وجود دارند.

حزب الله معادلات منطقه و جهان را به هم ریخته است

یعنی مسئله تا به این­جا رسیده است که هر اتفاقی در هر جایی از کره زمین و در دور دست­ ها و در هر دولت و یا تشکلی از حامیان حزب الله بیفتد، این گروه و تشکل متهم می­ شوند که مورد حمایت حزب الله هستند و اوست که آن­ها را توانمند کرده و معادلات را به هم می­‌ریزد. یعنی حزب الله تبدیل به نیرویی شده که معادلات را در منطقه و جهان به هم می­ ریزد.

توان حزب الله منحصرا نظامی نیست

و حزب الله از طریق پشتیبانی انقلاب اسلامی مبارک ایران، به چنین سطح و حجمی رسیده و باز هم می­‌گویم که موضوع فقط نظامی نیست، بلکه حزب الله دارای توان بسیار عظیمی در زمینه­‌های علمی و جنگ الکترونیک و جنگ دانش و جنگ­های روانی و غیره است. و این چیزی است که در مدت زمان گذشته در اثر جنگی که با رژیم صهیونیستی و تکفیری­‌ها و آمریکایی­‌ها و غیره داشته، به آن رسیده است.

حوزه: میزان پایبندی و شناخت و علاقه شیعیان خصوصا طرفداران حزب الله به انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر و در میان نسل جوان و بانوان مناطق جنوبی لبنان چگونه است آیا نسبت به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران این علاقه و گرایش کاهش پیدا کرده است و دیدگاه طرفداران حزب الله لبنان و مردم مناطق جنوب لبنان در حال حاضر نسبت به امام خمینی(ره) و امام خامنه ای چگونه است؟

 سعی می­ کنم جواب این سوال را بدین صورت مختصر کنم که پیروان و طرفداران حزب الله در لبنان، امامان خمینی و خامنه­ ای را به عنوان دو شخصیت مقدس برای خود در نظر می­ گیرند که جایگاه بسیار عظیمی دارند. و مثالی بر این موضوع ذکر می‌کنم که در جنگ 33 روزه سال 2006، در دو یا سه روز ابتدایی جنگ، سید حسن نصرالله در رسانه­ ها ظاهر نشد و صحبت نکرد، پس برای برخی از افراد و نه همه، این سوال پیش آمد که چرا سید صحبتی نکرده است؟! و این مسئله باعث نوعی نا امیدی نزد برخی از افراد شد.

پیام امام خامنه ای و نوید پیروزی در جنگ 33 روزه

بلافاصله بعد از آن، گروهی از حزب الله با حضرت امام خامنه ­ای دیدار کردند و حضرت امام به آن گروه اعلام کردند که شما پیروزید. این جمله را حضرت خامنه ­ای به گروه حزب الله ابلاغ کردند. وقتی که گروه حزب الله به لبنان بازگشت، این جمله را منتشر کرد که همان طور که امام خامنه­ ای می­‌گویند، پیروزی با شماست. این جمله به تنهایی توانست روحیه همگان را تا آسمان بالا ببرد. هر که امیدوار بود، امیدوارتر شد و هر آنکه نا امید شده بود، دوباره روحیه گرفت و این جمله به تنهایی کافی بود تا معادلات روحی را تغییر دهد و دگرگون کند و این بدین معنی است که سطح اعتماد و یقینی که این بخش از  لبنانی­‌ها به حکمت و رهبری و آینده ­نگری و استراتژی امام خامنه­ ای(حفظه الله) دارند، بسیار زیاد و عظیم است.

رویای لبنانی ها و من، دیدار با امام خامنه ای است

و بالطبع همین دیدگاه را نسبت به امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران، دارند. متأسفانه لبنانی­‌ها نتوانستند که با امام خمینی در زمان زندگانی­شان، آشنا شوند، چرا که زمان کوتاه بود و حزب الله هنوز قوی بنیه نشده بود. و در نتیجه هنگامی که امام خمینی فوت کردند، هنوز رسانه­ ها همچون حال فعال نبودند تا مردم با ایشان آشنا شوند. ولی امام خمینی هم نزد لبنانی ­ها به شدت محبوب و مورد ستایش است. و همچون امام خامنه­ ای هستند و همگان اهمیت این مرد بزرگ و انقلابش و قداستش در روح و جانشان را می­ دانند و به شکل عظیمی نزد آن­ها مقدس است و همچنان امام خامنه­ ای هم مقدس اند. و از رویاهایی که لبنانی­ها دارند این است که با امام خامنه­ ای دیدار کنند و البته من هم یکی از آن­ها هستم که آرزوی دیدار با امام خامنه­ ای را دارم تا از داده­ ها و معلومات ایشان و وجود خودشان متبرک شوم.

می­ خواهم در جواب به سوال دیدگاه طرفداران حزب الله به امامان خمینی و خامنه­ ای این مطلب را بیفزایم که، نگاه و دیدگاه دیگری که این پیروان و طرفداران دارند از لحاظ نظامی نیست؛ و این مسئله بسیار مهمی است.بلکه این نگاه از جنبه­ های متعددی است. از لحاظ روحی و سیاسی و اقتصادی و علمی و ... پس آن­ها دیدگاه بسیار حکیمانه ­ای را نزد امام خامنه ­ای می ­بینند. و ایشان توانسته­ اند جمهوری اسلامی ایران را طوری رهبری کنند که از اولین دولت­های جهان از نظر تکنولوژی و علمی و پزشکی و خلاقیت­ ها و اختراعات و تکنیک­ های نظامی و غیره باشد. و این خلاقیت­هایی است که (ایران) بدان متمایز گشته و این بدین معنی است که اسلام سیاسی و دولت اسلامی می‌­تواند وجود داشته باشد و پیشرفت­ ها و تمدن­ ها را همراهی کند. و به خودی خود تمدنی پیشرفته و متکامل با روزگار و زمانه است. و در نتیجه آنچه جمهوری اسلامی ایران با رهبری امام خمینی و امام خامنه­ ای به آن دست یافته، او را به این سطح جهانی رسانده. و این حکمت و خلاقیت و روشنگری و دانش و استراتژی این دو رهبر بزرگ را می­رساند. که در طی 40 سال توانستند علی رغم تمامی تحریم­ هایی که بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد، معجزاتی را محقق کنند. تحریم­ هایی که در اثر ایستادگی و موقعیت­ های افتخار آفرین و عظیم ایران در برابر مسائل منطقه و امت بر او تحمیل شد. و علی رغم این تحریم تحمیلی بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، توانستند ناممکن و معجزات را در طی 40 سال محقق سازند.

پایبندی و تعهد ما همچنان پا برجاست؛ چراکه این تعهد بر مبنای اسلامی شکل گرفته. یعنی وقتی که انسان از لحاظ اسلامی متعهد باشد، واجباتی دارد که از جمله آن­ها، واجبات جهادی در برابر ظلم و اشغال­گری و پشتیبانی و حمایت از مظلومین و دفاع از آن­هاست. پس در نتیجه این ویژگی تمام شدنی نیست و همیشگی است.

 

جوانان حزب الله به ایران و رهبر انقلاب عشق می ورزند

در رابطه با پیروان و جوانان حزب الله در این مناطق، همچنان متعهداند و همچنان به جمهوری اسلامی ایران و رهبرانشان عشق می­ ورزند. و در نتیجه همیشه دنبال فرصتی هستند تا ایران را زیارت کنند و به زیارت مقام معظم رهبری آقای خامنه­ ای مشرف شوند. و در این راستا، می­ توان مثالی را در رابطه با این تعهد و محبت بیان کرد که این جوانان در سالیان اخیر و طی جنگ جهانی­ که بر سوریه تحمیل شد، برای مبارزه با تکفیری­ ها و رویارویی با پروژه آمریکایی اسرائیلی سعودی-تکفیری در این منطقه، از یکدیگر سبقت می ­گرفتند و تمامی این­ها زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و پرچم امام خامنه­ ای بوده و در نتیجه این سبقت گیری در جهت نیل به شهادت بود و ما می­ دانیم که اجازه شرکت در چنین درگیری‌هایی احتیاج به فتوای مرجعیت است.

اکثر شیعیان لبنانی از مقلدین رهبر انقلاب هستند

حزب الله لبنان و اکثر شیعیان لبنانی از مقلدین آقای سید علی خامنه­ ای هستند. پس هنگامی که برای نیل شهادت به سوریه و غیره رفتند، با این فتوای سید علی خامنه­ ای عزم خود را محکم ساخته بودند و این مسئله، میزان اعتماد این بخش(شیعیان) به این رهبر و قداست و موقعیت ایشان را می­‌رساند، جوانان بعلبک و بقاع و جنوب و  دیگران همچنان متعد به انقلاب هستند و به شدت عاشق انقلاب و رهبران آن هستند.

 

 حوزه: حضور عمرانی ایران و جهاد سازندگی و عملیاتی ایران پس از پیروزی انقلاب را در لبنان چگون ارزیابی می کنید؟

 البته گفتم و اشاره کردم که باید لبنان را از نظر دولت رسمی، و مقاومت حزب الله یا به طور کلی بخش شیعیان لبنان از یکدیگر جدا کنیم. چرا که استفاده از (حمایت­های) جمهوری اسلامی از جانب حزب الله و جنبش امل است و البته گروه‌­های دیگری از طوائف دیگری هم مستفید هستند. ولی بیشترین بخشی که از جمهوری اسلامی بهره برده همان بخش شیعی است. همان طور که گفتیم، این بخش در جزئیات داخلی لبنان، بسیار ضعیف و منزوی بود. امروزه و بعد از ورود جمهوری اسلامی ایران، این بخش به طور بسیار بزرگی جان گرفت. موسساتی هست که به اسم جمهوری اسلامی ایران تأسیس شدند مانند موسسه شهید و موسسه امداد امام خمینی در لبنان که گروه­ های ضعیف و فقیر اجتماعی از آن بهره می­ برند. و همچنین جمهوری اسلامی ایران از طریق بازسازی آن­چه که در جنگ 2006 توسط اسرائیل نابود شد، در این زمینه خدمات بسیار زیادی را تقدیم کرد. و در برخی از عملیات توسعه ­ای در مناطق لبنانی همچون راه سازی و گسترش شبکه آب و حفر چاه و غیره هم تلاش کرد. که لبنانی­‌ها و علی الخصوص گروه­‌های فقیر را یاری و کمک کرده که لبنانی­ ها به شدت ارزش و قدر آن را می‌دانند و از جمهوری اسلامی ایران بابت این مسائل تشکر می­ کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha