پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار با طلاب و اساتید حوزه علمیه اشرفیه لاهور به بیان دستاوردهای حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی در ایران پرداخت و در این زمینه به تنوع چشمگیر رشته های تخصصی حوزه علمیه ایران اشاره کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در ادامه سفر خود به پاکستان وارد شهر لاهور شد که پایتخت فرهنگی پاکستان و دومین شهر بزرگ پاکستان با بیش از 12 میلیون جمعیت است.

اولین برنامه آیت الله اعرافی حضور در حوزه علمیه اشرفیه بود که مربوط به گروه دیوبندی های اهل سنت پاکستان است و ضمن دیدار با مولانا شیخ فضل الرحیم رئیس این حوزه و اساتید و فضلای آن، در جمع آنها سخنرانی کرد.

این حوزه از قدیمی ترین حوزه های اهل سنت و اولین حوزه شهر لاهور است که چند ماه پس از استقلال پاکستان تاسیس شد و در تاریخ خود بیش از 70 هزار نفر را آموزش داده است و در حال حاضر بیش از 4000 طلبه در آن مشغول به تحصیل هستند.

مدیر حوزه های علمیه در سخنان خود در این دیدار به مشکلات دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: راه حل برطرف کردن مشکلات امروز، ایجاد روابط قوی تر میان علمای اسلام است که این امر نیازمند گفتگو و تعامل میان علما و مجامع علمی شیعه و سنی است.

ایشان از طرف حوزه های علمیه و جامعة المصطفی برای تقویت روابط علمی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد و گفت: پاکستان و ایران هردو جمهوری اسلامی هستند و هم در سطوح ملت ها و هم در سطوح دولت ها و هم به شکل سابقه تاریخی، روابط فوق العاده ای دارند و امسال هفتادمین سالگرد استقلال پاکستان و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و می‌تواند نقطه عطفی در روابط میان دو کشور باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه علمی و فناوری و به طور خاص به پیشرفت های علمی حوزه های علمیه و تنوع رشته ای ایجاد شده در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: امروز ما در حوزه های علمیه رشته های متنوع فقهی و مطالعات  تفسیری و مطالعات میان‌رشته‌ای میان قرآن کریم و سایر علوم داریم و عرصه دیگر تنوع رشته ای ما مطالعات فلسفی و عقلی و رشته های مطالع ادیان و مذاهب است که در این رشته ها نقاط مشترک میان ادیان و مذاهب اسلامی شناسایی می شود و به شبهات در این زمینه پاسخ داده می شود و علاوه بر اینها حوزه علمیه دارای تنوع در زمینه رشته های علوم انسانی اسلامی و عرصه های اسلامی سازی علوم است که در این زمینه می توان به وجود حوزه های علمیه اهل سنت و فعالیت علمی آنها در ایران اشاره کرد به گونه ای که در ایران بیش از 200 حوزه علمیه اهل سنت با 25000 طلبه در حال فعالیت هستند و روابط خوبی میان علمای شیعه و اهل سنت در ایران برقرار است.

آیت الله اعرافی در انتها به موضوع کشمیر و لزوم حمایت مسلمانان جهان از مردم این منطقه و ضرورت پیگیری راه حل های سیاسی و متعارف بین الملل برای حل و فصل مشکلات آنها اشاره کرد و در ادامه با اشاره به مسئله فلسطین گفت: با وجود اینکه مردم فلسطین از مسلمانان اهل سنت هستند، اما جمهوری اسلامی در طول 40 سال پس از انقلاب اسلامی همواره از این مسلمانان حمایت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha