جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کارگاه اصول و فنون پایان نامه نویسی

حوزه/ کارگاه اصول و فنون پایان نامه نویسی، در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، محمدعلی قاسمی، در کارگاه اصول و فنون پایان نامه نویسی، در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای تحولی حوزه علمیه خراسان، انتخاب موضوع، تهیه منابع، تنظیم فهرست، فیش برداری، نگارش و ساماندهی را از مراحل نگارش پایان نامه عنوان و بیان کرد: هدف از پژوهش توسعه بنیادی علم و ساماندهی به مسائل کاربردی جامعه می باشد.

وی با بیان این که یک پژوهش می تواند هم بنیادی و هم کاربردی باشد، تصریح کرد: یک پژوهش باید با توان، تخصص، زمان و علاقه مندی محقق هماهنگی و همخوانی داشته و متناسب با نیازهای روزجامعه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به ویژگی ها و مولفه های تحقیق موضوع محور، بیان کرد: در این نوع تحقیق و پژوهش همه مباحث مرتبط با موضوع ضمن رعایت ترتیب منطقی بیان شده و مخاطبین نیز کسانی هستند که عملا هیچ گونه اطلاعی نسبت به موضوع ندارند و هدف اصلی افزایش آگاهی و اطلاع مخاطبین می باشد.

قاسمی با اشاره به تحقیق مساله محور، آن را فرآیندی دانست که از مواجهه محقق با مشکل علمی و یا عملی آغاز شده و با تبدیل آن به مساله طرح فرضیه و ارزیابی خاتمه پیدا می کند، خاطر نشان کرد: در تحقیق مساله محور مطالبی قابل طرح می باشند که در راستای پاسخگویی به سوالات تحقیق بوده و مخاطب کسی است که مرحله آموزش را گذرانده اما همچنان سوالاتی درنظراوست.

وی در ادامه جدید بودن اصل سؤال، پاسخ جدید به سوال سابق و روش جدید در پاسخگویی به سؤال را سه ویژگی سؤالات تحقیق مسئله محور دانست و با بیان این که در پیشینه تحقیق پژوهش های قبلی که عینا مرتبط با موضوع مقاله هستند مورد بررسی قرار می گیرند، بیان کرد: اگر کاری قبلا صورت گرفته در بخشی از موضوع به کارهای صورت گرفته نیز اشاره می شود.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به ویژگی های عناوین تحقیق تصریح کرد: عنوان تحقیق باید ساده، واضح و منعکس کننده موضوع تحقیق بوده، اختصاصی، جذاب و مختصر باشد و طوری نباشد که نتیجه تحقیق را بیان کند.

قاسمی با بیان این که منابع مورد نظر شما می توانند کتب، مقالات، پایان نامه ها، نرم افزارها و اینترنت باشد که در این ها اصل اطلاعات گسترده و وسیع و به روز بودن دو ویژگی اساسی می باشند، اظهار کرد: هر یک از این منابع دارای ویژگی هایی می باشند همانطور که در اینترنت دامنه گسترده اطلاعات قرار دارد و در مقالات نیز آخرین دستاوردها و یافته های علمی عرضه شده است.

وی ضمن اشاره به فیش برداری در یک تحقیق، آن را به دو شکل رایانه ای و سنتی تقسیم و ابراز کرد: امروز با بهره گیری از فیش برداری های رایانه ای عملا فیش برداری گسترده نیازی نیست و امکان استفاده از مطالعات جانبی با انتقال فیش به ورد مطالعاتی که ضمن فیش برداری آماده شده، آمادگی ذهنی ایجاد شده و کمک می کند همانجا مطالب ذیل فیش نوشته شوند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha