جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر دریافتی از راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ریاض به یوز پولادین ایران اعتراف کرد

یک شاهزاده آل سعود ابراز امیدواری کرد تا تحریم‌های آمریکا موجب تغییر رفتار ایران شود.«ترکی فیصل» رئیس کنونی شورای تحقیقات «ملک فیصل» و رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی در گفت ‌وگو با شبکه خبری «سی. ان. بی. سی» درباره ایران گفت: «من درباره ایران در گذشته توضیح داده‌ام و فکر می‌کنم این توصیف هنوز مناسب است. ایران ببر کاغذی با پنجه‌های فولادی است.»وی در توضیح اظهار داشت: «پنجه‌های فولادی" شبه نظامیانی هستند که در سراسر خاورمیانه ایجاد شده‌اند؛ چه حزب الله (در لبنان) و یا حوثی‌ها (در یمن) و یا العباس (در سوریه) یا شبه نظامیان مختلف در عراق و سوریه که هدف اصلی آن‌ها نفوذ بیشتر ایران و تسلط آن در خاورمیانه است.»الفیصل در ادامه در حالی که مدعی شد ایران با فقر، اعتراض و دولت «ناکارآمد» رو به رو است، افزود که نمی‌داند آیا تغییر رژیم در ایران صورت می‌گیرد یا خیر، اما امیدوار است تحریم‌های آمریکا رفتار ایران را تغییر دهد.ترکی فیصل افزود: «فکر می‌کنم زود است که در این زمینه پیش بینی کرد ، اما ....... آن‌ها (دولت ایران) به جای ارائه خدمات بهداشتی، غذا و موارد دیگر در حال مبدل کردن مردم خود به بینوایان هستند. امیدوارم با تحریم‌های "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا شاهد تغییر در رفتار ایران باشیم.»

 

فضای مجازی دندان یاوه‌گویی‌های آمریکا را خرد کرد

بسیاری از کاربران ایرانی توئیتر، با یاداوری قدرت رو به افول آمریکا، به یاوه‌گویی‌های اخیر سران ایالات متحده پاسخ دادند.در واکنش به یاوه‌گویی‌های چند روز اخیر سران کشور آمریکا، کاربران فصای مجازی در توییتر اقدام‌ به برشمردن نشانه‌های افول ایالت متحده کردند. جان بولتن، دونالد ترامپ و مایک پمپئو در توییت‌هایی به زبان فارسی مدعی شده بودند که ایران در چهل سال گذشته فقط شکست خورده است!بسیاری از کاربران ایرانی در واکنش‌هایی به پیام‌های سران این کشور به زبان فارسی، گفته‌اند که توسل سران احمق امریکا به زبان فارسی خود حکایت طنزی است که نشان از موفقیت ایرانیان در راهی که برگزیده‌اند دارد. برخی از واکنش‌های کاربران فضای مجازی که با هشتگ‌ #USEnd منتشر شده را می‌خوانید:حسین چمران: در سال ۱۹۵۰ بیش از ۳۰درصد تولیدات آمریکا به مشاغل غیرکشاورزی اختصاص داشت ولی یک‌سوم مشاغل تولیدی این کشور تاسال۲۰۰۰ناپدید شد. این یعنی طبقه متوسط آمریکا آب می رود.پارانوئید: ‏نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ در آوریل ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ۸۱ درصد مردم این کشور اعتقاد دارند این کشور در مسیری اشتباه در حال قدم برداشتن است.رسول سعیدنژاد: تعطیلی دولت آمریکا. حروم کردن ۷۰۰۰ میلیارد دلار پول مردم آمریکا برای جنگ‌افروزی در خاورمیانه. فارسی صحبت کردن مقامات بلندپایهٔ آمریکایی! :) همه و همه نشون دهندهٔ افول آمریکاس. حالا بگذریم از پیش‌گویی‌های یهودی‌ها و مسیحی‌ها راجع به نابودی آمریکا قبل از ظهور :)زهرا: ‏آمریکا در فقر کودکان رتبه اول را در بین کشورهای پیشرفته داراست. گزارش یونیسف در سال ۲۰۰۹ حاکی از آن است که ۲۳ درصد کودکان آمریکایی زیر ۱۷ سال در فقر زندگی می‌کنند.

 

ترامپ با ادبیات منافقین و دستخط نتانیاهو پشت فرمان توئیت نشست

رئیس‌جمهور آمریکا که اعضای ارشد کابینه‌اش پیشتر از آرزوی ممانعت از ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی صحبت کرده بودند، در توییتی که به زبان فارسی و با ادبیاتی مشابه گروهک تروریستی منافقین منتشر شده، خشم خود از ناکامی در برابر انقلاب ایران را ابراز کرد.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته از هیچ تلاشی برای اعمال فشار به مردم ایران کوتاهی نکرده، دوشنبه شب در توییت‌هایی به زبان انگلیسی و فارسی، انقلاب اسلامی ایران را عامل «فساد» و «ترور» توصیف کرده و نوشته است که «مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.»نکته قابل توجه در این توییت استفاده وی از تصویر و ادبیاتی است که در روزهای اخیر توسط گروهک تروریستی منافقین، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و گروه‌های برانداز نزدیک به لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) به کار رفته است.توییت خشم‌آلود ترامپ در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته «رودی جولیانی» وکیل شخصی او و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع اعضای گروه تروریستی منافقین از رؤیای تغییر نظام در ایران صحبت کردند و مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی را نمی‌بیند و منافقین می‌توانند کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن بگیرند.بولتون، ناکام در تحقق این هدف، در سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با انتشار دو توییت جمهوری اسلامی ایران را «شکست‌خورده» توصیف کرده و تلویحا به حمایت از ایجاد ناآرامی در ایران پرداخته است. او یک پیام ویدئویی هم منتشر کرده و باز هم مدعی شده که ایران سالگرد انقلاب‌های چندان بیشتری را نمی‌بیند. وی همچنین، بر خلاف گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم کرده است.این اولین بار نیست که مقام‌های آمریکایی به صراحت از تلاش برای ایجاد ناآرامی و تغییر نظام در ایران صحبت می‌کنند. در سال ۲۰۰۴، همزمان با رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، یک مقام ارشد دولت «جورج بوش» به رسانه‌ها گفته بود که اگر او بار دیگر به ریاست‌جمهوری برسد، «تغییر نظام در ایران» را یکی از اولویت‌های خود قرار می‌دهد.

 

سفیر ایران پشت پرده کودتای نفت را لو داد

اسحاق آل حبیب سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: مهمتر از همه، هیچ کشور یا سازمانی حق ندارد تعیین کند که کدام نهاد ملی کشور دیگری، دمکراتیک یا قانونی است. طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تنها 'اراده مردم' اساس اقتدار و مشروعیت دولت خواهد بود.آل حبیب ادامه داد: این یک حق ذاتی است که اعمال آن نمی تواند مشمول شرطی همچون به رسمیت شناختن کشور یا سازمان خارجی باشد و باید به شدت مورد احترام همه قرار گیرد. از این رو، تمام سیاست های خصمانه آمریکا و اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز آن باید متوقف شود.وی با بیان اینکه ایالات متحده با برپایی یک جنگ اقتصادی و اعمال تحریم های یکجانبه، بحران اقتصادی در ونزوئلا ایجاد کرده است، اظهار کرد: آمریکا از این بحران به عنوان بهانه ای برای توجیه خصومت خود در ونزوئلا استفاده می کند، در حالی که هیچ چیز نمی تواند توجیه دخالت یا مداخله در هر کشوری باشد.سرپرست نمایندگی ایرنا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: همه این اقدامات منحصرا به منظور حفاظت از منافع ملی آمریکا در این منطقه است که آمریکا آن را حیاط خلوتی برای خود به شمار می آورد. آمریکایی ها به دنبال حمایت از دمکراسی و حقوق بشر نیستند و برعکس، چنین سیاست هایی به طور جدی حقوق بشر و دمکراسی را تضعیف می کند.

 

قدرت‌های اروپایی از ورشو عقب‌نشینی کردند

گاردین افزود که از انگلیس «جرمی هانت» وزیر امور خارجه این کشور به دلیل تحولات برگزیت این اجلاس را زود ترک می‌کند. از فرانسه و آلمان هم قرار است دیپلمات‌های سطح پایینی شرکت کنند. این نشریه انگلیسی افزود: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نشست را که از همان ابتدا متوجه شد تلاشی از سوی آمریکا برای اتخاذ رویکرد خصمانه علیه ایران است بایکوت کرده بود.گاردین نوشت: دستور کار اولیه این نشست پس‌ از آن که اروپا به واشنگتن اعلام کرد برجسته کردن اختلاف دو طرف بر سر ایران «ایده هوشمندانه‌ای نیست» تغییر کرد. در واقع اروپا پیش از آنکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری این مشترک با لهستان خبر داد، در جریان نبود. هرچند اکنون آمریکا اصرار دارد که دستور کار این نشست روی صلح و امنیت خاورمیانه تأکید دارد، دیپلمات‌های اروپایی تردید دارند که چهره‌هایی همچون مایک پمپئو و مایک پنس، اظهارات ضد ایرانی مطرح نکننداین نشریه در ادامه عنوان کرد: حضور دولت‌های ضد ایرانی منطقه خلیج‌فارس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در ورشو مؤید این واقعیت است که تاچه اندازه دشمنی با ایران می‌تواند دولت‌های عرب و این رژیم را با یکدیگر نزدیک کند. چنانچه یک دیپلمات غربی می‌گوید که این اولین نشست بین دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی پس از کنفرانس صلح مادرید در سال 1991 به شمار می‌رود.گفته می‌شود که برخی گروه‌های تروریستی نیز به این نشست فراخوانده شده‌اند.

 

نتانیاهو بازهم تهدید را تکرار کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بازدید از یک پایگاه دریایی تهدید کرد که اسرائیل می‌تواند تمامی نیروهای وابسته به ایران در سرتاسر خاورمیانه را هدف قرار دهد.وی که این سخنان را از بندر حیفا مطرح می‌کرد، مدعی شد: «موشک‌های ما می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کرده و با هر دشمنی از جمله نیروهای نیابتی ایران در منطقه‌ مقابله کند.»نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پس از استعفای «آویگدور لیبرمن» مسئولیت وزارت جنگ این رژیم را نیز برعهده گرفته است، افزود: «ما به طور ثابت بر اساس نیازمان برای مقابله با سنگربندی ایران و نیروهای نیابتی‌ آن در طول مرزهای شمالی و به طور گسترده‌تر در منطقه عمل می‌کنیم.»روز گذشته و پس از راهپیمایی میلیونی و باشکوه ملت ایران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نتانیاهو در پیام ویدئویی با بیان اینکه ایران نمی‌تواند تل‌آویو و حیفا را نابود کند، مدعی شد که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، «این آخرین سالگرد انقلابی بود که ایرانی‌ها جشن می‌گیرند. بهتر است این موضوع را مد نظر داشته باشند.»وی همچنین گفت تل‌آویو «تهدیدات» ایران را نادیده نمی‌گیرد، اما تحت تأثیر آن‌ها نیز قرار ندارد.رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حملات و تهدیدات اخیر نتانیاهو علیه ایران بیشتر اهداف انتخاباتی داشته و نتانیاهو تلاش دارد از این طریق بتواند بیشترین کرسی را در کنست این رژیم بدست آورد.

 

گوشت تنظیم بازاری به اینترنت نرسید

گوشت قرمز تنظیم بازاری که قرار بود به صورت اینترنتی از امروز دوباره در یکی از فروشگاه های اینترنتی که با دولت همکاری می‌کند، توزیع شود به دلیل آنچه عدم تامین توسط شرکت پشتیبانی امور دام خوانده شده است، عرضه نشد.با عرضه اینترنتی مواد پروتئینی تنظیم بازاری قرار بود از حضور مردم در صف های طولانی برای خرید این محصولات بکاهد اما در هفته گذشته که روز چهارشنبه توزیع شد در ظرف کمتر از دو ساعت موجود آن تمام شد.فروشگاه فضای مجازی نیز امروز در توضیح دلیل عدم عرضه این محصولات آورده است که هنوز امور اداری مربوط به تامین و تخصیص سهیمه گوشت تنظیم بازاری انجام نشده است و به محض طی مراحل اداری پاسخگوی مصرف کنندگان خواهد بود. گفتنی است که این سایت اینترنتی به دلیل مراجعه زیاد متقاضیان به درستی باز نمی‌شود.در ارتباط با شرایط خرید محصولات تنظیم بازاری آمده است که ثبت کدملی و کد پستی در زمان ثبت سفارش الزامی و سهمیه هر کدملی ماهانه بین 2 الی 4 کیلوگرم است. هزینه حمل محصول به درب منزل در تهران نیز 5 هزار تومان (عدم دریافت هزینه ارسال در خرید بالاتر از 50 هزار تومان) عنوان شده است.

 

ایران پرچم گران فروشی عراق را بالا برد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به ابطال مصوبه شورای شهر مشهد درباره دریافت ۱۰ دلار عوارض ورودی از گردشگران خارجی اشاره کرد و خطاب به وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، گفت: سفارت عراق به تازگی ۱۰ دلار به نرخ ویزا اضافه کرده است که با توجه به نرخ دلار در ایران، مشکلاتی را برای زائران ایرانی ایجاد خواهد کرد. همانطور که ما مانع اجرای مصوبه مشهد شدیم، شما هم اجازه ندهید قیمت ویزای عراق افزایش یابد.الحمدانی در مقابل از اجرای طرح ویزای الکترونیک در آینده خبر داد و با اشاره به برگزاری همایشی با این محور در استان کربلا، اظهار کرد: برخی هتل‌های شهر کربلا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، بعضی از آنها نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند، چون وقتی برادران ایرانی به عراق و مخصوصاً شهر کربلا سفر می‌کنند، مردم عراق قبل از باز شدن درها، قلب‌هایشان را به روی مردم ایران می‌گشایند. ما این زیان را پذیرفته‌ایم تا زیارت ایرانی‌ها ادامه داشته باشد. همانطور که ایران می‌خواهد به سرمایه گذاران خود مثلاً در مرز خسروی کمک کند، ما هم مایلیم به هتلداران در نجف، کربلا و سامرا کمک کنیم.مونسان ادامه داد: البته دو کشور باید به سمت لغو ویزا بروند تا گردشگران ایران و عراق بیشتر شود. وزیر فرهنگ و گردشگری نیز این پیشنهاد ایران را مهم خواند و اجازه خواست این مطالبه در بین مقامات بالاتر در سطح رؤسای جمهور دو کشور مطرح شود.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد که ایران با ترکیه و عمان رژیم لغو روادید را به اجرا گذاشته است که به افزایش گردشگر بین دو کشور کمک زیادی خواهد کرد و باعث سرمایه گذاری‌های بیشتر به ویژه در بخش هتل می‌شود.این مقام دولت عراق نیز به ورود بدون هزینه مردم کشورش از طریق بصره و مرز آبادان اشاره کرد و افزود: امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق در دیگر مرزهای دو کشور رخ دهد.

 

کدخدایی در توییت پاسخ ترامپ را داد

سخنگوی شورای نگهبان با انتشار متن زیر به توییت اخیر ترامپ واکنش نشان داد:آقای ترامپ مدعی شده که مردم ایران شایسته آینده روشن تری هستند. می توان با این گزاره موافق بود اما یک شرط دارد؛ و آن اینکه ترامپ و بولتون دست از دخالت در سرنوشت دیگر ملتها بردارند و اقدامات خصمانه علیه مردم و حمایت از تروریستها را پایان دهند. ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان.

 

آیت‌الله جزایری شایعه فوت را تکذیب کرد

در چند روز گذشته اخبار متعددی درباره سفر آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده، ولی فقیه در خوزستان به کشور‌های خارجی منتشر شده است و برخی با سوءاستفاده از این اخبار، شایعه فوت وی را در فضای مجازی منتشر کردند.در چند روز گذشته اخبار متعددی درباره سفر خارجی آیت الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده، ولی فقیه در خوزستان به کشور‌های خارجی منتشر شده است. برخی از افراد مغرض به سوءاستفاده از این اخبار اقدام به انتشار شایعاتی مبنی فوت وی و سفر تفریحی به آلمان کردند.حجت الاسلام کمیل عساکره، مسؤول امور رسانه‌ای بیت نماینده، ولی فقیه با رد این اخبار به خبرنگار فارس گفت: آیت الله موسوی جزایری در صحت و سلامت کامل است و هم اینک در کشور انگلیس حضور دارد.وی ادامه داد: این سفر به منظور تبیین آرمان‌های انقلاب برای خارج نشینان انجام شده است و خبر سفر درمانی وی کذب است.

 

بارندگی چراغ هشدار کم آبی را خاموش نکرد

به نقل از وزارت نیرو، میزان بارندگی‌ های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به بیش از ۱۵۲ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارندگی‌ها موجب شده است تا در گوشه‌ای از کشور حوضه‌های مانند کرخه، اترک، کارون بزرگ، قره‌سو و گرگان، جراحی و زهره و دریاچه نمک بهترین سال آبی خود در ۵۰ سال اخیر را تجربه کنند، ولی در مقابل، مناطقی از کرمان و سیستان در حال حاضر خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را سپری می‌کنند.سد های نقاط مختلف کشور نیز متأثر از توزیع نامناسب بارش‌ها در شرایط متفاوتی به سر می‌برند. بارندگی‌های مناسب چند ماه اخیر و وقوع سیلاب‌های بزرگ در جنوب غرب کشور موجب شده است تا در طی پنج ماه گذشته، ورودی به سدهای خوزستان با رشد ۴۲۷ درصدی به بیش از ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد؛ اما در مقابل ورودی به سدهای استانی همچون کرمان تنها ۳۰ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته هم که یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده حدود ۵۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

بهفر علیه ساخت آمریکا اعلام جرم کرد

عبدالعظیم بهفر با اشاره به اینکه لوازم آرایشی رنگی«Color cosmetics »، از آمریکا یا به کشور وارد نمی شوند و یا واردات آن بسیار محدود است، گفت:  مردم در هنگام خرید لوازم آرایش توجه کنند که  اگر برچسب محصول یا بسته بندی این نوع ساخت آمریکا باشد، درصورت عدم اطمینان از اصالت کالا و واردات قانونی آن، از خرید محصول خودداری کنند، چراکه آن کالا قاچاق، تقلبی و یا فاقد تاریخ مصرف است.وی با تاکید بر خطرناک بودن مصرف کالاهای قاچاق و یا تقلبی، یادآور شد: لازم است خانواده ها برای حفظ سلامت خود به برچسب اصالت کالا توجه کرده و هرگز فریب عده ایی سودجو و متقلب را که هدفی جز منفعت طلبی نداشته و اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیستند را نخورند.بهفر به مردم  توصیه کرد: از خرید کالاهای بدون برچسب اصالت خودداری کرده و در صورت وجود برچسب اصالت نیز با خراشیدن این برچسب ، کد ١٦ رقمی آن این عدد را به سامانه 20008822 پیامک کرده و حتما مشخصات ارسالی از طریق پیامک را با کالای در دست مطابقت دهند و فقط به جمله کالا اصالت دارد اکتفا نکنند.

 

مونیخ تیغ کند تحریم را محرمانه گزارش کرد

گزارش سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ، که قبل از نشست هفته جاری منتشر شده است، بر این نکته تصریح دارد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام، اثرات مدنظر کاخ سفید را نداشته است.در این گزارش با انتقاد از مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، آمده است: «دولت ترامپ، همچنان سیاست حمایت مضاعف از شریکان سنتی مانند عربستان سعودی، اسرائیل و مصر از یک سو و بازگشت به مواضع تقابل‌جویانه با ایران از سوی دیگر را ادامه می‌دهد. تقابل‌جویی با ایران تا حد زیادی از طریق خروج از توافق هسته‌ای محقق شده است».

 

رای لاهه به خان آخر رسید

دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: رای دیوان درباره شکایت ایران از آمریکا فردا اعلام می‌ شود.در پیام توئتری این نهاد بین المللی در این خصوص آمده است: فردا چهارشنبه ساعت ۳ عصر به وقت لاهه رای اعلام می شود.شایان ذکر است که جمهوری اسلامی ایران در خرداد ۱۳۹۵ با توجه به اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا در خصوص عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا - سال ۱۳۴۴ شمسی- دادخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بود.دعوای ایران از آمریکا در این دیوان ناظر به رای دادگاه‌های واشنگتن در مورد مصادره ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این کشور است.گفتنی است که بررسی شکایت ایران در پرونده مربوط به توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی ایران از ۱۶ مهرماه سال جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در کاخ صلح شهر لاهه آغاز شد و تا ۲۰ مهر ادامه داشت. قانون‌گذاری‌های مغایر با حقوق و عرف بین الملل و بر خلاف اصول مربوط به مصونیت دولت‌ها و اموال آنها و نیز قانون‌گذاری تبعیض آمیز با هدف ایجاد محدودیت بر فعالیت شرکت‌های ایرانی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از دیگر مفاد مندرج در لایحه شکایت ایران در این پرونده است.

 

دربار علیه شاه دست به افشاگری زد

احمدعلی مسعود انصاری از اعضای دربار پهلوی که در آمریکا سکونت دارد از روزهای خروج شاه از ایران، سقوط سلسله پهلوی و ارتباط رضا پهلوی با سعودی‌ها و آمریکا می‌گوید."ملت کاخ 57 ساله ظلم را ویران کرد." این تیتری بود که فردای 22 بهمن روزنامه‌ها چاپ کردند. رخدادی که 40 سال از آن می‌گذرد و تحلیل‌ها درباره علت فروپاشی رژیم پهلوی همچنان ادامه دارد. افرادی که از نزدیک با شاه و دربار پهلوی ارتباط داشتند شاید بهتر از هرکس بتوانند از روزها و ماه‌های‌ آخر سلطنت وی و علل سقوط شاه سخن بگویند. «احمدعلی مسعود انصاری» از اعضای دربار پهلوی و اقوام نزدیک فرح دیبا همسر شاه است. وی پس از اتمام تحصیلات در رشته اقتصاد تا زمان انقلاب 57 به اموری همچون تدریس در دانشگاه ملی، سرپرستی امور دانشجویان، عضویت در هیئت نمایندگان ایران در بازار مشترک، معاونت مدرسه عالی شمیران اشتغال داشته است.او پس از انقلاب به خارج از کشور رفت و در سال‌های اخیر مشاور مالی و شخصی رضا پهلوی فرزند شاه بود اما در پرتو مسائل مذهبی که به آن اعتقاد داشت به او اعلام کرد که دیگر سلطنت‌طلب نیست و به افشای پشت‌پرده مناسبات دربار پهلوی و این روزهای باقی‌مانده این خاندان پرداخت. رضا پهلوی به من گفت در غیاب من اینها به سعودی رفتند و قول گرفتن 22 میلیون دلار را گرفتند. دو میلیون نقد حاکم مکه به او در سفر داده و مابقی هم گفتند می‌فرستیم. از طریق شاه مراکش هم 5 میلیون این پول را به او دادند و می‌خواست سازمانی را برای خودش درست کند و از من خواست که به او بپیوندیم که پیوستم.

 

ایران دست به پاکسازی اقتصادی زد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ضرورت تغییر ساختار بودجه ای کشو گفت: ساختار بودجه ای کشور باید تغییر کند و این تغییر باید بر اساس سیاست های اصل ۴۴ و همچنین اقتصاد مقاومتی باشد.وی افزود: چندین سال است که مجمع تشخیص به دولت و مجلس ابلاغ کرد تا ساختار بودجه کشور را درست کنند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد تا سال آینده ساختار بودجه  نویسی کشور اصلاح شود  و  این کار وظیفه دولت و مجلس استرضایی  در پاسخ به این سوال چرا در طول این پنچ سال ساختار بودجه درست نشده، گفت: به خیلی از سیاست های دیگر هم عمل نشده است.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس انشاالله ساختار بودجه کشور را اصلاح می کند.رضایی افزود: آنطور که آقای لاریجانی گفتند مقام معظم رهبری دستور دادند تا اصلاح انجام شود که انشاالله مجلس عمل می کند .

 

صفر تا ۱۰۰ اصلاح ساختار اقتصادی کشور روایت شد

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور از مسئولان مطالبه جدی داشتند، گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه با توجه به اهمیت موضوع روی اصلاح ساختار اقتصادی بحث می‌شود و قرار است سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و مرکز پژوهش ها پیشنهادی تهیه کنند که رویکرد ساختار اقتصادی کشور متفاوت با چیزی باشد که تا امروز تعریف شده است.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از محورهای اصلاح ساختار اقتصادی بحث بودجه است، افزود: اگرچه با تاکیدات مقام معظم رهبری برخی از سرفصل های مورد نظر ایشان در بودجه سال ۹۸ مد قرار گفت، اما باید تحول اساسی در نحوه تدوین بودجه کشور ایجاد و تحولات پایه ای در ساختار بودجه ریزی کشور و مجموعه ای از تصمیمات کلان متناسب با شرایط جنگ اقتصادی طراحی شود تا نتیجه این تغییرات ساختاری در اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشاهده شود.

 

رسانه به آمریکا در دریا هشدار داد

 یک رسانه خبری- تحلیلی آمریکایی با اشاره به اظهارات مقام‌های کنونی و سابق نیروی دریایی این کشور به تاثیرات منفی عقب‌نشینی این نیرو از طرح قبلی خود برای افزایش تعداد ناوگان کشتی‌های خود بر مواضع واشنگتن در قبال تهران پرداخته است.بنا بر گزارش «المانیتور»، پنتاگون درصدد ارزیابی مجدد در طرح ساخت ناوگان متشکل از ۳۵۵ فروند کشتی است اما کارشناسان نگران هستند که چنین اقدامی در حالی که تهدید ایران برای آبراهه‌های خاورمیانه با توسلش به گروه‌های نیابتی از سر گرفته شده، سبب تضعیف حضور آمریکا (در منطقه) شود.دوازهم تیرماه سال ۱۳۹۶ بود که «فاکس نیوز» به نقل از مقام‌های نیروی دریایی آمریکا نوشت: نیروی دریایی پیشنهاد ساخت ناوگانی متشکل از ۳۵۵  فروند کشتی و مجهز به ۱۲ ناو هواپیمابر، ۱۴۰ فروند شناور رزمی، ۵۲ فروند شناور کوچک سطحی، ۳۸ فروند کشتی آبی-خاکی و ۶۶ زیر دریایی را در سی سال آینده داده است.

 

شورا دست‌فروشی را از قانون انداخت

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با اشاره این که طرح ساماندهی دست فروشی باید منافع عامه را در نظر بگیرد، افزود: این طرح نباید دست فروشی را رسمی و قانونی کند.طرح ساماندهی مشاغل سیار در شهر تهران با قانون شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۴۸ مغایرت دارد. با مصوب کردن این طرح، دست فروشی در تهران رسمی و قانونی می‌شود و نباید این کار را انجام دهیم.رسولی ادامه داد: صاحبان مشاغل دارای پروانه کسب علاوه بر اینکه در قانون نظام صنفی از اتحادیه مربوطه پروانه دریافت می‌کنند، به شهرداری نیز عوارض کسب و پیشه پرداخت می‌کنند. در قانون مالیات‌های مستقیم نیز برای دارندگان مشاغل مالیات عملکردی سالیانه تعریف شده است. بنابراین قانون شهرداری به ما اجازه نمی‌دهد که مخالف نص صریح قانون در قالب مصوبه در شورا به پدیده دست فروشی با توجیه‌های اجتماعی و اخلاقی، وجهه قانونی بزنیم.

 

ولایتی دست آمریکا را از ایران شست

علی اکبر ولایتی در نشست «دستاوردهای چهل سال سیاست خارجی ایران»  با بیان این که مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته عزتمندی و اقتدار است، گفت: اصل کلی که در همه دوره‌ها و البته با برنامه‌های متفاوت در سیاست خارجی بر آن تکیه شده است، عزت، حکمت و مصلحت است. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ادامه مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستکبرانه نظام سلطه، به ویژه آمریکا را تنها راه پیش رو دانست و تاکید کرد: تحریم و محاصره ظالمانه و غیر قانونی آمریکا و رفتار ناپسند اروپا از سوی ملت ایران پذیرفته نیست.

 

سناتور آمریکایی بولتون را با ایران رسوا کرد

کریس مورفی سناتور دمکرات ایالت کنکتیکت آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: بولتون می گوید ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است. این آشکارا دروغ است. جامعه اطلاعاتی (آمریکا) خلاف این را می گوید و او (بولتون) این را می داند.عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با بیان اینکه بولتون به دنبال زمینه سازی برای جنگ افروزی است، تاکید کرد: همه ما باید هشیار باشیم.مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر در نشست منافقین در پاریس وعده داده بود که ایران چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن نمی گیرد، اکنون که ناامید شده در پیام خود گفت: انقلاب اسلامی سالگردهای زیادی را تجربه نخواهد کرد.ترامپ افزود: وقتی من رئیس جمهوری آمریکا شدم ایران سراسر خاورمیانه و فراتر از آن را با مشکل مواجه کرده بود، از زمان پایان دادن به تفاوت وحشتناک هسته ای ایران آنها بسیار متفاوت شده اند اما منبع خطر بالقوه و درگیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha