پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام برادری

حوزه/ حجت الاسلام برادری با تاکید بر این که تریبون نماز جمعه مال مردم است و مشکلات آنان باید در نماز جمعه بیان شود، گفت: امام جمعه نمی‌تواند محافظه‌کار باشد باید با منطق و بیانِ صحیح مطالبات مردم را به مسئولین برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی، رهبر معظم انقلاب بهمن ماه سال 94 در دیدار با ائمه جمعه دستور تشکیل قراگاه‌های فرهنگی در شهرها به فرماندهی ائمه جمعه را صادر کردند؛ یکی از  ائمه جمعه‌ای که استارت این کار را در استان آذربایجان غربی زد، امام جمعه شهرستان تکاب بود.

وی با حضور در روستاها، مبانی انقلاب و اسلام را به مردم تبیین می‌کند و معتقد است: امروز دیگر نمی‌شود برای دعوت مردم فقط به سخن گفتن اکتفا کرد، باید محافظه‌کاری را کنار گذاشت و در بین مردم حضور یافت و مطالبات مردم را در چارچوب نظام از تریبون نماز جمعه بیان کرد.

برای آشنایی بیشتر با کارهای صورت گرفته در قرارگاه‌ فرهنگی شهرستان تکاب به سراغ حجت الاسلام برادری، امام جمعه این شهر رفتیم که در ادامه آن را می خوانید:

چه عاملی باعث شد که تصمیم به راه‌اندازی این قرارگاه گرفتید؟

اساس این حرکت از سال گذشته بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در جمع ائمه جمعه مبنی بر این‌که نماز جمعه قرارگاه ایمان، بصیرت، تقوا و اخلاق است و نماز جمعه هر شهر قلب فرهنگی آن شهر است و این‌که مقام معظم رهبری از لفظ قرارگاه استفاده کردند، به دلیل آن بود  که جنگ تمام نشده و جنگ امروز ما جنگ فرهنگی است و وظیفه ائمه جمعه تبیین است، هم‌چنان که وظیفه انبیا تبیین بود و رهبری امام جمعه هر شهر را به عنوان فرمانده این قرارگاه معرفی کردند و ما فرمایشات مقام معظم رهبری را مقدمه تشکیل قرارگاه فرهنگی در شهر قرار دادیم.

افراد مورد اعتماد و انقلابی اعضای شورای مرکزی این قرارگاه را تشکیل می‌دهند ، بعد از مشخص شدن وظایف قرارگاه کمیته‌های مختلفی در جهت تبیین انقلاب و دستاوردهای انقلاب تشکیل شد؛ البته کمیته‌بندی قرارگاه فکر خود ما بود و از جاهای دیگر کپی‌برداری نشده است.

کمیته‌های مختلفی در زیر مجموعه این قرارگاه فعالیت می‌کنند، کمیته اهل سنت، کمیته رسانه و فضای مجازی، کمیته روحانیون به مدیریت مدیر مدرسه علمیه رسول اکرم(ص) تکاب، کمیته دانشجویان، کمیته جوانان، کمیته فرهنگیان و کارکنان، کمیته بانوان، کمیته روستایی، کمیته ایثارگران، کمیته هیئات مذهبی و مساجد، کمیته کارگری و دیگر کمیته‌هایی که در این قرارگاه فعال هستند، هر کمیته 7 نفر عضو اصلی دارد در ذیل هر کمیته عضوهای متعددی دارند که برخی از این کمیته‌ها تا چهارصد نفر هم عضو دارند.

علت حضور شما در روستاها چیست و چه عاملی باعث شده در بین مردم حضور پیدا کنید؟

نمی‌شود با حرف و شعار مردم را به نماز جمعه و دین و انقلاب دعوت کرد، روحانیت و ائمه جمعه باید در بین مردم باشند و لازمه این هم حضور در جمع مردم است، از جمله کمیته‌هایی که در قراگاه فرهنگی راه‌اندازی شد، قرارگاه روستایی بود و وظیفه اصلی این کمیته حضور در روستاها و ارتباط‌گیری با اهالی روستاهای اطرف و بررسی مشکلات آن‌ها است.

در همین سفرهایی که به روستا‌ها داریم برخی مشکلات بیان می‌شود و کمیته ‌روستایی مشکلات را به صورت مکتوب به دفتر تحویل می‌دهد و ما از مسئولین مربوطه مطالبه می‌کنیم.

کمیته روستایی در روستاها یک رابط دارد که برخی مشکلات روستا که می‌تواند به دست دفتر امام جمعه حل شود، را به دفتر ارائه می‌دهند و ما به مسئولین یادآوری می‌کنیم و در خیلی از موارد مشکلات حل شده، امروز از روستاهای زیادی مردم به نماز جمعه می‌آیند و این نتیجه ارتباط با مردم است.

فکر نمی‌کنید این سفرها زیاد مؤثر نباشد چون معمولا مسئولین به روستاها می‌روند و وعده وعید می‌دهند، اما در مقام عمل عملی نمی‌شود؟؟

وقتی ما در جمع مردم حضور پیدا می‌کنیم به دو نکته توجه داریم، اولی این است که وظیفه ما حضور در بین مردم است و نکته دوم هم این است که ما همراه خود هیچ مسئول اجرایی را نمی‌بریم، در سفرهای خودمان به روستاها هم مسئولین را نقد می‌کنیم و هم دستاوردهای انقلاب را بیان می‌کنیم و هم مشکلات موجود را بیان می‌کنیم تا مردم را نسبت به واقعیت‌ها آگاه کنیم.

نکته بعدی که در بین مردم در این سفرها به مردم بیان می‌شود این است که ما در این سفرها دنبال وصل برق و آب و... نیستیم اما اگر مشکلات خود را بیان کنید و به ما برسانید ما از مسئولین پیگیری می‌کنیم، در موارد زیاد مسئولین را دعوت و به آن‌ها مشکلات روستاها را بیان کردیم و تعداد زیادی از مشکلات حل شده است.

در قرارگاه فرهنگی نگاه این است که خوشبین‌سازی صورت گیرد و مردم ببینند که مسئولین در بین آنان هستند و این به مردم امید می‌دهد، لذا به دنبال این نیستیم که نماز جمعه را شلوغ کنیم که چندان هم کار اخلاقی نیست، وظیفه ما این است که مردم را نسبت به انقلاب و دین خوشبین کنیم و به آن‌ها قوت قلب بدهیم و امید آن‌ها باشیم.

سعی ما این است که موقع نماز مغرب به روستاها سفر کنیم تا روستایی که روحانی دارد، روحانی را تقویت کنیم و روستایی که روحانی ندارد اگر بتوانیم، روحانی به روستا بفرستیم و یا در صورتی که این مساله مقدور نباشد هفته‌ای یکبار یک روحانی را به روستا بفرستیم تا آنجا تبلیغ دین صورت بگیرد.

در روستاها فعالان مسجد و فرهنگی روستا مورد تقدیر می‌گیرند؛ در برنامه‌های سفر به روستاها در روستایی که روحانی مستقر است، در منزل او حضور پیدا می‌کنیم و از زحمات روحانی روستا و خانوده‌اش تقدیر می‌کنیم تا به فعالیت‌های خود در روستا دلگرم شود.

در کمیته‌های قرارگاه چه برنامه هایی پیگیری می شود؟ آیا اعضای قرارگاه می‌توانند کارهای شما را هم نقد کنند؟

جلسات ماهانه با اعضای کمیته‌ها برگزار می‌شود و در این جلسات مسئولین کمیته‌ها گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند. در جلسات ماهانه، طرح‌های مربوط به هر کمیته به آن‌ها تحویل داده می‌شود و هر هفته هم با روسای کمیته‌ها جلسه داریم، عملکرد ما و خطبه‌های نماز جمعه در این جلسات نقد می‌شود و چون حرکت ما یک حرکت فرهنگی است سعی کردیم که اول قبل از دیگران خودمان فرهنگی حرکت کنیم.

مهم‌ترین رسالت امام جمعه از دیدگاه شما چیست؟

امام جمعه‌ها باید قبل از رهبری به مشکلات و مسائل ورود کنند و نباید منظر بمانند رهبری به مشکلات ورود کرده و مشکلات را بیان کند و آن‌ها بعد از موضع رهبری اعلام موضع کنند، نباید از رهبری هزینه کرد، تریبون نماز جمعه مال مردم است و مشکلات مردم باید در چارچوب سیاست نظام در نماز جمعه توسط ائمه جمعه بیان شود و انتظارات مردم را به حاکمیت برساند.

امام جمعه نمی‌تواند محافظه‌کار باشد؛ امام جمعه باید با منطق و بیانِ صحیح مطالبات مردم را به مسئولین برساند، در جایی که انتقاد لازم است، انتقاد کند و حرف خود را بزند و در جایی هم که کار مثبت صورت می‌گیرد باید تعریف شود، روحانیت و ائمه جمعه وابسته به جناح و ارگانی نیستند و استقلال سیاسی محور حرکت روحانیت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha