شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دانشنامه راهبردی دانا

حوزه/ کارشناس مرکز دانشنامه راهبردی دانا گفت: دانش نامه راهبردی دانا از ابتدای سال ۹۷ از سوی پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی فعالیت خود را آغاز کرده است و آماده همکاری با طلاب پژوهشگر سطح ۳ متقاضی کسر خدمت این حوزه می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام وکیلی، کارشناس مرکز دانشنامه راهبردی دانا، در نشست تخصصی حاشیه نمایشگاه دستاورد های تحولی حوزه علمیه خراسان گفت: دانش نامه راهبردی دانا از ابتدای سال 97 از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی فعالیت خود را آغاز کرده است.

کارشناس مرکز دانشنامه راهبردی دانا، با بیان این که مقالاتی بناست در دانش نامه راهبردی دانا چاپ شود با این ویژگی که از طلاب و دانشجویان 45 رشته دانشگاهی برای این حرکت عظیم جهانی استفاده می شود، تصریح کرد: در قالب این طرح، برای این دانشنامه در مقالات طراحی شده، با 8 گام تعریف شناسی واژه ها ارائه داده می شود. 

حجت الاسلام وکیلی با بیان اینکه گام نخست آن 1000 مدخل در قالب بخش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری دارد، خاطر نشان کرد: این واژه ها از منظر های مختلف به آن نگاه می شود مثلا اگر واژه عدالت را بنا دارید تعریف کنید، در این طرح این واژه هم از منابع غیر توحیدی و هم توحیدی استخراج شده و تعریفی از عدالت ارائه و جمع بندی نیز صورت می گیرد.

وی با بیان این که هدف نهایی این گروه ها برای حاکمیت جهانی حق است، خاطر نشان کرد: این طرح در هشت گام بناست اجرا شود که پژوهشگران در گام اول بر موضوعات به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و ایتالیایی کار می کنند و دانشجویان کل کشور ضمن ریشه شناسی، هر کدامشان جداگانه تعریف واژه عدالت را ارائه می دهند.

کارشناس مرکز دانشنامه راهبردی دانا با بیان این که در گام دوم پارادیم های فلسفه علم، هرمونوتیک و انتقادی بحث شده و پژوهشگر در زمینه هرکدام عدالت را از منظر هرمونوتیک ارائه می دهد، خاطر نشان کرد: همچنین در گام سوم در هر یک از مکاتب لیبرالیسم، مارکسیسم و سوسیالیسم پژوهشگر عدالت را از منظر مکتب ها ارائه می دهند و در گام چهارم عدالت از منظر هر یک از آیین های بودیسم، هندوییسم، بهاییت و وهابیت ارائه می شود.

حجت الاسلام وکیلی با بیان این که در گام پنجم عدالت از منظر هر یک از رشته های دانشگاهی حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، فیزیک، شیمی، زیست و کتابداری مورد طرح قرار می گیرد، به گام ششم اشاره و تصریح کرد: در گام ششم عدالت از منظر ادیان یهودیت و مسیحیت تعریف می شود که در همه این گام ها از منابع اختصاصی همان رشته و آیین باید استفاده شود و دلیل این تقسیم بندی نیز آن است که با منابع مشخص و واضح، از هرگونه موازی کاری پرهیز شود.

وی با بیان این که در گام هفتم شش گام قبلی تحلیل راهبردی می شود و نقاط ضعف و قوت این شش گام مورد طرح و بحث قرار گرفته و جامعیت، آینده نگری و حرکت مداری آن تحلیل می شود، خاطر نشان کرد: در گام هشتم ورود به منابع اسلامی از حکمت صدرائی، قرآن، کلام، حکمت فقها و سنت و روایات صورت گرفته و در پایان از منطق و عقلانیت جمع بندی انجام می شود.

کارشناس مرکز دانشنامه راهبردی دانا با بیان این که در گام هشتم بناست از طلاب حوزه علمیه خراسان و دیگر طلاب حوزه های علمیه کشور استفاده شود، بیان کرد: در حال حاضر در مجموعه این هشت گام حدود 45 نفر تلاش دارند تعریف واژه عدالت را ارائه دهند که دانشجویان کارشناسی ارشد به بالا مشغول طرح بوده و 45 نفر دانشجو دکترا نیز ناظر آنان خواهند بود.

حجت الاسلام وکیلی با بیان این که تا اینجا حدود 90 نفر برای تالیف مقاله فعالیت کرده اند که این را خدمت پژوهشگر دیگر تقدیم کرده تا مجموعه تلاش های صورت گرفته را یکدست بازنویسی کرده و در چهارچوب الگوی مقالات دانش نامه نوشته و آن را در 25 صفحه به ما ارائه دهد، اضافه کرد: این 25 صفحه 3 مرحله داوری شده و به فارسی در دانشنامه مورد چاپ قرار می گیرد که بناست به 11 زبان زنده همچون عربی، انگلیسی، اسپانیایی، روسی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسه نیز ترجمه شود؛ یعنی برای مقاله تعریف واژه عدالت حدود 100 نفر فعالیت دارند تا ما مقاله ای در حدود 25 صفحه ای از تعریف عدالت ارائه دهیم.

وی با بیان این که ظرفیت فراوانی برای طلاب حوزه علمیه خراسان وجود داشته و محدودیت در جذب پژوهشگر و ناظرین نداریم که امیدواریم با برنامه ریزی مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با سیکل منظم پژوهشگران به ما معرفی شوند، ادامه داد: به ازاء هر 175 ساعت کار پژوهشی یکماه کسری خدمت برای طلاب پژوهشگر ثبت می شود که در پروژه اول در قالب دو پروژه کسری خدمت داده شده و پروژه دوم نیز ادامه آن به حسب نیاز خواهد بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha