چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت‌الله اعرافی در ادامه سفر خود به پاکستان باحضور در جامعه اسلامی نعیمیه از حوزه‌های معروف بریلوی لاهور با شیخ راغب نعیمی مدیر این حوزه و اساتید آن دیدار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله اعرافی در ادامه سفر خود به پاکستان باحضور در جامعه اسلامی نعیمیه از حوزه‌های معروف بریلوی لاهور با شیخ راغب نعیمی مدیر این حوزه و اساتید آن دیدار کرد.

مدیر حوزه های علمیه در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و پاکستان اظهارداشت: مهم‌تر از روابط سیاسی نیازمند روابط گسترده فکری-فرهنگی میان ملت‌ها و هم چنین نخبگان دو کشور هستیم.

وی در همین زمینه به نقش علمای دین اشاره و تأکید کرد: ضرورت دارد علمای شیعه و اهل‌سنت ایران و پاکستان و هم چنین حوزه‌های علمیه تمام تلاش خود را برای تعمیق روابط تاریخی و فرهنگی متقابل به کار گیرند.

* روابط حوزه‌های علمیه شیعه و اهل‌سنت پاکستان الگویی برای جهان اسلام است

 آیت الله اعرافی با بیان اینکه حل مشکلات امروز دنیای اسلام منوط به این گونه رفت و آمدها و تعاملات است اظهارداشت: روابط موجود میان حوزه‌های علمیه شیعه و اهل‌سنت در پاکستان مثال‌زدنی است و می‌تواند برای دنیای اسلام الگو باشد. علمای پاکستان این تجربه موفق را به کشورهای دیگر هم منتقل کنند.

وی یادآور شد: تکفیر و افراط‌گرایی مذموم هست چه از طرف شیعیان باشد و چه از طرف اهل‌سنت. ما امروز برای حل مشکلات دنیای اسلام نیازمند مطالعات عمیق و پژوهش‌های گسترده هستیم؛ همه اندیشمندان، نویسندگان و محققان با مراجعه به تراث ارزشمند تاریخی و علمی دنیای اسلام و با بهره‌گیری از روش منضبط و اجتهاد معیارمند به تجدید روش‌ها و تولید نظریه‌های اسلامی بپردازند و به شبهات دنیای معاصر پاسخ دهند.

* طلاب مذاهب مختلف به آسانی در مجامع علمی یکدیگر حضور یابند

وی در ادامه به برخی از دستاوردهای علمی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مطالعات عقلی، فلسفی، علوم انسانی، اجتماعی،‌ فقهی و تفسیری اشاره و ابراز امیدواری کرد روابط میان حوزه‌های علمیه شیعه و اهل‌سنت توسعه پیدا کند و طلاب مذاهب مختلف بتوانند به آسانی در مراکز و مجامع علمی کشورها و مذاهب مختلف حضور پیدا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: امیدوارم منابع و مصادر مذاهب مختلف در همه کتابخانه‌ها یافت شود تا طلاب و اساتید بتوانند نگاه جامعی نسبت به اسلام پیدا کرده و بستر تحقیق و پژوهش در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

آیت الله اعرافی همچنین بر مزار پدر شیخ راغب نعیمی، شهید شیخ سرافراز نعیمی و هم چنین شیخ حسن نعیمی از مفتیان پاکستان حضور پیدا کرده و به مقام آنان ادای احترام کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha