جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مدیران مدارس استان فارس

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس در جمع مدیران مدارس آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز در سخنانی بر اهمیت توجه مدیران به مساله برگزاری نماز در مدارس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از دبیر خانه ستا دهمکاری ها، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، در جمع مدیران مدارس آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز در سخنانی با اشاره به این که، مدیر موفق باید خودش سر خط نماز جماعت باشد، گفت: اگر خود مدیر در صف نماز جماعت اولین نفر حاضر باشد دیگران نیزنماز خواندن را می آموزند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس با بیان این که نماز واجب را علنی برگزار کنید، افزود: هرچه خدا واجب قرار داده است، آشکارا انجام دادنش بهتر از پنهان انجام دادن است.

وی ادامه داد: در روز قیامت نماز امام حسین (ع) را میزان الاعمال قرار می دهند و بقیه نمازها را با نماز حضرت می سنجند آن زمان است که عیار انسان ها  و اعمال و عبادتهایی که انجام داده اند مشخص می شود.

*تاکید قران بر علم توأم با  تزکیه

حجت الاسلام والمسلمین حدائق افزود: در چهار آیه قرآن، واژه تزکیه و تعلیم با هم آمده است که در سه مورد آن ابتدا بر تزکیه تأکید شده است، بنابراین باید مراقب باشید که چه کسی زیردست شما بزرگ می‌شود.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس خاطر نشان ساخت : امام علی (ع) فرمود؛  هرکسی به من حرفی بیاموزد مرا بنده خودش کرده است، باید توجه کنیم استاد در پرتو آموزش، دانش‌آموز را به بندگی می‌گیرد و تفکر و روش و منش آینده دانش‌آموز در پرتو استادی  معلم متعد است.

*جایگاه تربیت و پرورش در نظام آفرینش

وی یاد آور شد، در نظام آفرینش کاری با ارزش‌تر و پر ثواب تر از تربیت و پرورش نداریم؛ استقامت  یمن امروز، وامدار تبلیغ دیروز امیرالمؤمنین(ع) است که شیعه و سنی به حضرت ارادت  داشته و دارند. می‌گویند ما اسلاممان را مدیون حضرت هستیم. هنگام عزیمت به یمن، رسول‌الله (ص) به ایشان فرمودند: یا علی! اگر یک نفر توسط تو به راه راست هدایت شود برایت بهتر است از آنچه خورشید بر آن می‌تابد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس با اشاره به نقش  معلم در تربیت جامعه، گفت: در قیامت میزان الاعمال هرکسی را شخصی متناسب با خودش قرار می‌دهند، میزان الاعمال پدر، یک پدر است، میزان الاعمال مادر، یک مادر است، میزان الاعمال معلم، یک معلم است، می‌گویند اگر تو پدر بودی او هم یک پدر بود و در وظایفش کوتاهی نکرد.

*بهترین بندگان خدا از نگاه امام رضا علیه السلام

حجت الاسلام والمسلمین حدائق با بیان اینکه خداوند به هرکسی یک تمکنی داده است خاطرنشان ساخت: زیبایی، علم، قدرت، ثروت و .. همه و همه به تناسب ظرفیت افراد است . باید در خلوت خود مرور کنیم، چقدر از این تمکن‌ها استفاده می‌کنیم. آیا نمازمان نسبت به گذشته بهتر شده است؟ هرچه تمکن بیشتر شود باید توجه به عبادت نیز بیشتر شود.

وی با اشاره به  روایتی از حضرت امام رضا (ع)  گفت: امام هشتم علیه السلام  می فرمایند بهترین بندگان خدا چند دسته‌اند: دسته نخستکسانی اند هنگامی ‌که کار خوبی انجام می‌دهند خوشحال می‌شوند؛ دومین گروه  زمانی که کار بدی انجام می‌دهند پوزش می‌طلبند؛  دسته سوم زمانی که چیزی به آن‌ها داده می‌شود تشکر می‌کنند؛ و گروه چهارم زمانی که به مصیبتی گرفتار می‌شوند صبر می‌کنند.

راهکار های جذب نوجوانان به نماز

وی در جمع بندی مطالب خود به ارایه چند راهکار برای جذب نوجوانان به نماز پرداخت و گفت؛  دروس تربیتی باید در این جهت قابل‌استفاده و مطلوب باشد ،به ساعات پرورشی در آموزش‌ وپرورش اهمیت داده شود،ارتباط معلم با دانش‌آموز باید فراتر از مدرسه بلکه  دوستانه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق در ادامه  توجه به وضعیت ظاهری نمازخانه‌ ها ،توجه به نماز اول وقت در مدارس، استفاده از امام جماعت‌های خوش‌اخلاق و پرحوصله را از دیگر راهکاهای  جذب نوجوانان به نماز عنوان کرد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس، عرصه تعلیم و تربیت ، بهبود وضعیت وضوخانه‌ها  و دستشویی‌های مدارس ،دعوت دانش‌آموزان به نماز با روش های  هنرمندانه و بدون تحقیر و توبیخ، تشریح  فوائد نماز برای دانش‌آموزان و پرهیز از  نمازها طولانی را راهکارهای جذب نوجوانان به نماز دانست.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha