پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سردار جعفری فرمانده کل سپاه

حوزه/ فرمانده کل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی گفت: امروز به دلیل مشکلات اداری در کشور، مدیران به میزهای خود چسبیده‌اند و جوانان امکان کسب تجربه در عرصه‌های مدیریتی را ندارند، درحالی‌که در فعالیت‌های جهادی، جهادگران این موقعیت را پیدا می‌کنند که بتوانند گروه‌های ۱۵ نفره یا چند گروه ۱۵ نفره را مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی جهادگران که صبح امروز(26 بهمن ماه) در سالن بصیرت سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه امروز به کشتی‌های چینی مجوز می‌دهند که در سواحل خلیج فارس ماهی بگیرند و از طرفی مردم محروم و بیچاره آن منطقه باید قایق‌هایشان را پارک کنند و ماهی‌گیری خارجی‌ها را نگاه کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: این مسائل را باید گروه‌های جهادی که در جاسک مستقر می‌شوند حل کنند. البته در این شرایط صدای آنهایی که پول گرفتند و مجوز صادر کردند در می‌آید، اکثر مسائل امروز کشور به همین شکل است. اگر سیستم‌های اداری می‌توانستند مسائل مردم را حل کنند که دیگر مشکلی در کشور نداشتیم، اما با وجود افراد نفوذی و سوءاستفاده گر همواره این مشکلات بوجود می‌آید.

سردار جعفری تأکید کرد: نقش‌آفرینی نیروهای جهادی به همگان ثابت شده است، جوانان انقلابی در تمام عرصه‌ها نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ شهادت ۲۷ شهید پاسدار در روزهای گذشته بیانگر همین است.

وی تأکید کرد: جوانان انقلابی در عرصه فرهنگی با جهاد فرهنگی که مقام معظم رهبری در دهه دوم انقلاب تحت عنوان «ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی» هشدار داده بودند، عمل کردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: نیروهای جوان انقلابی توانستند در زمینه فرهنگی فعال باشند و به صورت خودجوش جمع شدند و تشکل‌های فرهنگیِ انقلابی را شکل دادند.

باید فعالیت‌های جهادی بیشتری انجام شود

سردار جعفری خطاب به جهادگران انقلاب اسلامی، گفت: جوانان انقلابی در عرصه محرومیت‌زدایی، بسیار خوش درخشیدند. کاری که شما انجام می‌دهید، سال‌ها طول کشیده تا اینکه ضرورت حرکت جهادی در جامعه نهادینه شود و امروز به این وضعیت رسیده که قابل قبول است؛ البته باید فعالیت‌های جهادی بیشتری انجام شود.

وی افزود: در تجربه دفاع‌مقدس، اعتقاد مدیریتی کشور برای اداره کشور به کمک مردم وجود داشت و موفق شدیم موانع انقلاب اسلامی و بحران‌های پیش‌رو را با اعتقاد راسخ به کمک‌های مردمی پشت سر بگذاریم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید امروز هم این اعتقاد در بین مدیران کشور وجود داشته باشد که با کمک نیروهای مردمی، موانع را پشت سر بگذارند؛ متأسفانه مهم‌ترین مانع این کار، سیستم‌ها، روش‌ها و نیز بروکراسی اداری در کشور است که باید برای اصلاح آن، کار زیادی انجام شود و حتماً این کار سختی است.

سردار جعفری در این رابطه اظهار داشت: لازم است که جوانان انقلابی، نخبه و هوشمند، راه‌های مناسب را برای رفع مشکلات سیستمی در کشور پیدا کنند تا حضور نیروهای مختلف جهادی در تمام عرصه‌ها میسر شده و خدمت به مردم گسترده‌تر شود.

۱۱ هزار گروه جهادی در کشور  فعال اند

وی ادامه داد: باید فعالیت‌های جهادی، شبکه‌سازی شود درحالی‌که اگر هزاران گروه، کارهای جهادی انجام دهند اما اهداف جداگانه داشته باشند، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و با این روش‌های جزیره‌ای، هرگز نمی‌توان به عملیات بزرگی مانند عملیات فتح‌المبین یا بیت‌المقدس در عرصه‌های جهادی دست یافت.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تخصصی شدن فعالیت‌های جهادی را مهم برشمرد و گفت: اثرگذاری حرکت جهادی، به کار تخصصی ارتباط دارد و این یک حرکت عظیم است که امروز به شکل تخصصی، نیروهای جهادی در همه عرصه‌ها پیشگام هستند و باید این نیروها به درستی مدیریت شوند. امروز ۱۱ هزار گروه جهادی در کشور داریم.

فعالیت ۴۰ هزار پایگاه بسیج در سراسر کشور

سردار جعفری خاطرنشان کرد: کشور ما دارای ۴۰ هزار پایگاه بسیج است، چرا ما نباید به همین تعداد پایگاه بسیج، گروه‌های جهادی داشته باشیم؟ درحالی‌که می‌توانیم با توسعه گروه‌های جهادی، تعداد آنها را به ۴۰ تا ۶۰ هزار گروه برسانیم و این یک کار بزرگی در بهره‌برداری از توان عظیم مردمی خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه در هر مقطعی کشور اولویت خاص خودش را دارد، گفت: آنچه در این مقطع مهم است، همین حرکت شماست که کار جهادی انجام می‌دهید و جهادگونه، مشکلات را رفع می‌کنید. ما در عرصه دفاع و امنیت کشور، اقدامات‌ سازماندهی‌ شده‌ را انجام داده‌ و در زمینه آن تجربه کسب کرده‌ایم. همچنین در عرصه‌های دیگر هم نیاز به سازماندهی و کسب تجربه داریم.

جهاد تنها جنگ با دشمن نیست

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه جهاد تنها جنگ با دشمن نیست، عنوان کرد: حرکت جهادی، خدمت به مردم و حل مسائل مختلف اجتماعی است که امروز توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود و آنها عملیات‌های متعدد محرومیت‌زدایی را اجرا می‌کنند. همچنین توسعه این عملیات‌ها مانند عملیات فتح‌المبین خواهد بود و این میسر نمی‌شود جز هدف‌گذاری و توجه به توسعه فعالیت‌های جهادی.

سرلشکر جعفری گفت: نیروهای جهادی امروز می‌توانند به نحو احسن تشخیص دهند که مردم در هر محله از چه چیزی رنج می‌برند و می‌توانند آن موضوع را به شکل تخصصی حل کنند؛ امروز آبرسانی به روستاها یکی از مشکلات بزرگ است که روستاییان با آن دست به گریبان هستند و نیروهای جهادی می‌توانند این مشکلات را شناسایی و برای آن چاره‌جویی کنند.

وی تأکید کرد: فعالیت جهادی فرصتی است که جوانان انقلابی بتوانند تجربه کسب کنند و خود را برای مدیریت در مقاطع بعدی آماده کنند. جوانان انقلابی در ابتدای انقلاب و در جنگ، مدیریت بحران را آموختند و پس از آن برای اداره کشور استفاده کردند.

مدیران به میزهای خود چسبیده‌اند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: امروز به دلیل مشکلات اداری در کشور، مدیران به میزهای خود چسبیده‌اند و جوانان امکان کسب تجربه در عرصه‌های مدیریتی را ندارند، درحالی‌که در فعالیت‌های جهادی، جهادگران این موقعیت را پیدا می‌کنند که بتوانند گروه‌های ۱۵ نفره یا چند گروه ۱۵ نفره را مدیریت کنند.

سردار جعفری با اشاره به ویژگی‌های که مقام معظم رهبری از حرکت جهادی برشمردند، افزود: نیت فردی که کار جهادی انجام می‌دهد؛ سخت‌کوشی، تلاش شبانه‌روزی و نیز فعالیت‌های جهادی‌ای که مقابل دشمن دارد، از شروط و ویژگی‌های کار جهادی است.

وی مطالبه و پیگیری نیازهای مردم را یکی از اقدامات جهادی برشمرد و گفت: وقتی این پیگیری‌ها با مخالفت مواجه می‌شود، یعنی شرط سوم حرکت جهادی محقق شده، البته پیگیری کردن از دستگاه‌ها، هزینه‌ دربردارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما برای مطالبه‌گری در حل مشکلات مردم، باید ابتدا به سمت مسائل محلی برویم و مشکلات کوچک را حل کنیم؛ در عملیات‌های دفاع‌مقدس هم بر این اساس، از عملیات‌ها و موفقیت‌های کوچک شروع کردیم. نمی‌توانیم به یکباره به سراغ حل مشکلات ملی برویم.

مسئولان با خدمت بیشتر شکر نعمت حضور مردم را به جا آورند

سردار جعفری ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و شهدای راه امنیت به ویژه یاد ۲۷ شهیدی که اخیرا به دست تروریست‌ها در شرق کشور به شهادت رسیدند، افزود: حماسه عظیمی که مردم در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب آفریدند را تبریک می‌گویم و امیدوارم مسئولان با خدمت بیشتر بتوانند شکر این نعمت عظیم مردمی را ادا کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران به پیام مقام معظم رهبری که به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب صادر کردند، اشاره و عنوان کرد: نکته اساسی پیام رهبری امیدی است که به جوانان و نقش آفرینی آنها برای تحقق اهداف انقلاب بسته شده است و در جای جای این پیام امید رهبر انقلاب به نیروی جوان انقلاب است.

سرلشکر جعفری ادامه داد: مصداق این نقش آفرینی جوانان در دوران دفاع مقدس است که باید امروز زمینه نقش آفرینی جوانان در تحقق اهداف انقلاب نیز فراهم شود.

وی گفت: مهم است در کنار نقش آفرینی مردم، باید به ویژگی آنهایی که خط شکن بودند نیز توجه کرد و نقش آنها را احصا کرد، اغلب آنها جوانان مومن انقلابی بودند.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا در ابتدای جنگ این نقش آفرینی انجام نشد و این موضوع مهمی است که باید به آن بپردازیم. امروز مدیریت و به کارگیری این ظرفیت عظیم مطرح است.

سرلشکر جعفری ادامه داد: در یک‌سال نخست جنگ مدیریت جنگ بر عهده بنی صدر با دیدگاه لیبرالی بود، او با نیروهای مردمی در جنگ مخالفت می‌کرد در حالی‌که نیروی مردمی در یکسال اول در جبهه وجود داشت.

وی ادامه داد: در آن مقطع اعتقادی در به کارگیری نیروهای مردمی در جبهه ها وجود نداشت و وقتی عملیات هویزه در سال ۵۹ شکست خورد بنی صدر به حضرت امام(ره) گفت ما نمی‌توانیم عراق را پس بزنیم بنابراین باید مذاکره کنیم اما امام نپذیرفتند.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: پس از فرار بنی صدر در تیرماه ۱۳۶۰، حضرت امام خمینی (ره) صیاد شیرازی را برای هدایت جنگ انتخاب کرد و ۱۰ ماه بعد با استفاده صحیح از توان مردمی پیروزی قاطع در جبهه‌ها حاصل شد.

ما بحرانی بالاتر از جنگ نداشتیم

وی تصریح کرد: تجربه دفاع مقدس در تمام عرصه ها و صحنه ها نجات بخش کشور است و ما بحرانی بالاتر از جنگ نداریم. ما جنگی را پشت سر گذاشتیم که همه دنیا علیه ما بسیج شدند و ما نیز در برابر همه دنیا و قدرت‌های شرق و غرب با تکیه بر نیروی جوانان ایستادگی کردیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: پس از فتح بستان به حضرت امام خمینی(ره) گزارش دادند و به نقش تجهیزات نظامی در این پیروزی تاکید کردند اما امام هشدار دادند که تکیه بر ابزار مادی بدون توجه به معنویت و اتکاء به خداوند متعال مفسده می آورد.

سرلشکر جعفری افزود: امام راحل در آن جلسه فرمودند افتخار من تربیت نیروهای جوان انقلابی است که جان بر کف برای دفاع از میهن آماده هستند و این فتح الفتوح انقلاب اسلامی است.

امید رهبری به جوانان است

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بارها و بارها نسبت به فتح الفتوح انقلاب تاکید کردند. امید رهبری به جوانان، مربوط به همین موضوع است و رمز پیروزی انقلاب اسلامی و عبور از تمامی موانع و حل مشکلات اساسی کشور، همین مساله است.

فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین به دیگر عرصه های جهادی از جمله امنیت پرداخت و گفت: پس از دفاع مقدس، عرصه های امنیتی یکی از محورهایی بود که جوانان انقلابی در آن نقش آفرینی کردند، در خنثی سازی فتنه ۸۸ و فتنه زمستان سال گذشته شاهد این امر بودیم که گردان‌های فاتحین و بیت المقدس در حوزه امنیت نقش آفرین بودند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • .. IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    0 0
    چه باید بکنیم تا بیانیه مهم راهبردی مقام معظم رهبری مدظله العالی در دهه حساس و حیاتی پنجم انقلاب اسلامی و در آغاز چله دوم انقلاب به سرنوشت سند چشم انداز ۱۴۰۴ مبتلا نگردد؟ مطابق فرمایش فرمانده کل سپاه پاسداران سرلشکر محمدعلی جعفری تنها راهکاری که به ذهن خطور می کند که امتحانش را در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی در دهه ۶۰ انقلاب نشان داده است راه اندازی و استفاده از گروه های جهادی مطالبه گر خواسته های مردم و امر به معروف و نهی از منکر از دستگاهها و مسئولین کشور در پایگاههای بسیج سراسر کشور توسط جوانان می باشد.
  • .. IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    0 0
    چه باید بکنیم تا بیانیه مهم راهبردی مقام معظم رهبری مدظله العالی در دهه حساس و حیاتی پنجم انقلاب اسلامی و در آغاز چله دوم انقلاب به سرنوشت سند چشم انداز ۱۴۰۴ مبتلا نگردد؟ مطابق فرمایش فرمانده کل سپاه پاسداران سرلشکر محمدعلی جعفری تنها راهکاری که به ذهن خطور می کند که امتحانش را در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی در دهه ۶۰ انقلاب نشان داده است راه اندازی و استفاده از گروه های جهادی مطالبه گر خواسته های مردم و امر به معروف و نهی از منکر از دستگاهها و مسئولین کشور در پایگاههای بسیج سراسر کشور توسط جوانان می باشد.