سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اخبار کوتاه

حوزه/ در ایام دهه مبارک فجر و دهه فاطمیه برنامه های مختلفی در مدارس علمیه سراسر خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام اسلامی از اساتید حوزه علمیه قم، در سلسه نشست های بصیرتی اساتید حوزه علمیه بیرجند، در مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) با اشاره به تعامل فقه با علوم انسانی، گفت: تنها راه اسلامی سازی علوم انسانی اعمال شیوه اجتهادی است، اگر کسی مجتهدانه از آیات و روایات استفاده نکند و مثلا در بحث اقتصاد به چند آیه و روایات اکتفا نماید، از آن اقتصاد اسلامی در نمی‌آيد بلکه اقتصاد غربی را گرفته و فقط چند تا آیه و روایت به آن اضافه کرده است.

وی ادامه داد:‌ در بحث روانشناسی هم همینطور، هیکل و هیمنه روانشناسی را از غرب می گیرد و با اضافه کردن چند آیه و روایت اخلاقی روانشناسی اسلامی می نویسد، مشکل ما این است که روایات را تفنّنی بررسی نمی کنیم.

استاد حوزه علمیه قم بر بیان نمونه هایی از مسائل مستحدثه در تدريس تاکید کرد و افزود: بیان مسائل مستحدثه برای طلاب مثل شرکت های هرمی و ... سبب می شود، که طلبه بداند علم فقه علم روز و علم زندگی است، خود استاد نیز باید توسع در معلومات داشته باشد و حداقل اخبار نشست های علمی را از کانال ها و سایت هایی همچون دین آنلاین، شبکه اجتهاد، سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و ...پیگیری نماید.

حجت الاسلام اسلامی، مقاله نویسی را از اوایل طلبگی یک ضرورت برای پیشرفت طلاب عنوان کرد و افزود: طلبه باید اهل قلم باشد و از همان ابتدا طلبگی با پژوهش مأنوس باشد، اساتید باید طلاب را در این زمینه تشویق نمایند و ابتدا با آسانگیری و آزاد نویسی و خلاصه نویسی و ارائه مقالات نوشته شده، طلاب را در زمینه پژوهش وارد کنند و به مرور ازآنان مقالات علمی درخواست نمایند.

برگزاری دوره تربیت مبلغ

همزمان با ايام فاطمیّه دوره سه روزه تربیت مبلّغ فاطمی با حضور طلاب مدارس علمیه شهرستان بیرجند و با حضور حجت الاسلام یزدانی و فؤادیان از اساتید حوزه علمیه قم، در مدرسه علمیه رضویه بیرجند برگزارشد.

در اين دوره حجت الاسلام فؤادیان ضمن بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها عطیه و هدیه الهی به پیامبر گرامی اسلام است، گفت: منبرها باید کاربردی باشد و از تفاسیر استفاده بیشتری داشته باشیم، ما باید حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگو به جامعه معرفی نماییم، ساده زیستی و شاکرانه زیستن حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما درس است.
وی به لزوم کسب معرفت در مورد امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء اشاره کرد و افزود: ما روزانه باید در مورد امام زمان مطالعه داشته باشیم، تا بتوانیم در تربیت نسل منتظر ظهور به خوبی نقش آفرین باشیم، وظیفه ما در هر فرصت تبلیغی ترویج و توسعه فرهنگ مهدوی است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به جایگاه زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از چیزهایی که سبب رشد انسانی می شود، مسأله زیارت ائمه است، که البته این زیارت باید همراه با رعایت آداب صورت گیرد.


بررسی نقش  طلاب در تثبیت انقلاب اسلامی

حجت الاسلام احمدی در نشستی که با موضوع نقش طلاب در تثبیت انقلاب اسلامی در مدرسه علميه الزهرا سلام الله عليها قاين برگزار شد، گفت: یکی از مقدمات لازم برای تحقق آرزوها، حضور جوانان پرشور و با انگیزه در صحنه و فکر و تلاش آنها برای برطرف کردن مشکلات است.
وي با اشاره به بیانات مقام معظم رهبري افزود: راه حل اساسی برای برطرف کردن عیوب و مشکلات در برخی دستگاه‌ها تزریق عناصر جوان، فعال، مؤمن و پرانگیزه به این دستگاه‌ها است، لذا جوانان باید بدانند، آینده بهتر از امروز و متعلق به جوانان است، اما لازمه آن، باقی ماندن در صراط مستقیم و حرکت مستمر و خستگی ناپذیر است.

این کارشناس مذهبی  درست نشناختن محیط، اشتباه گرفتن جبهه دوست و دشمن، بی ارادگی، تنبلی و بی صبری را از جمله موانع خیزش انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: طبق فرمايش مقام معظم رهبری تثییت انقلاب و پرورش طلاب انقلابی در گرو داشتن تفکر و حضور انقلابی است، لذا آسیب های انقلاب از مبحث اصلی عدم بصیرت سرچشمه می‌گیرد و از آنجایی که درست نفهمیدن مسائل کشور و انقلاب از جمله موانع تحقق آرمان‌های انقلاب است؛ لذا یکی از وظایف طلاب پرداختن به این دو مبحث اصلی است.

نخستين نمايشگاه كتاب وقف در گردش در مدرسه علميه رضويه بيرجند برگزار شد

همزمان با اولين سالگرد تدفين شهيد گمنام حوزه علميه خراسان جنوبي، نخستين نمايشگاه كتاب وقف در گردش با بيش از 10 هزار جلد كتاب در قالب 700 عنوان در مدرسه علميه رضويه بيرجند برگزار شد

 نشست بصیرتی در مدرسه فاطمیه حاجی آباد برگزار شد

نشست بصيرتي با موضوع ظرفیت ها و چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم در مدرسه فاطمیه سلام الله علیها حاجي‌آباد برگزار شد.

در اين نشست آقای مزگی نژاد تحليل گر سياسي به مسائل قبل از انقلاب و دهه های مختلف بعد از انقلاب و چالش های مختلف در دهه پنجم انقلاب اسلامی پرداخت.

گفتنی است،‌ راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال باشکوه مردم و بخصوص روحانیون و طلاب با حضور حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات در بیرجند برگزار شد.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha