جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زن در اسلام

حوزه/ استاد حوزه علمیه کردستان گفت: یکی از عالی ترین برنامه های اسلام که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن بی عدالتی نسبت به زن بوده است.

حجت الاسلام مرتضی خورشیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کردستان، اظهار داشت: باید اذعان کرد که در بخشی از تاریخ بشریت زنان در جایگاه و شان واقعی خود نبوده اند و ظلم های بسیاری بر آنان رفته است، ولی با آمدن اسلام این نگاه ها به کلی تغییر کرد.

استاد حوزه علمیه کردستان گفت: دین مبین اسلام توجه خاصی به جایگاه رفیع و معنوی بانوان داشته و دارد، ولی برخی از خرافات باقی مانده از دوران جاهلیت باعث شده است که این حقایق هنوز در پرده ای از ابهام باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه امروز فرهنگ غربی به شدت به دنبال تخریب و تحریف جایگاه زن مسلمان است، بیان داشت: در دنیای غرب زنان به ظاهر دارای حقوق خاص هستند، ولی در باطن حقی که خداوند متعال برای آنان معین کرده است به هیچ وجه اجرایی نمی شود، از سویی دیگر غربی برای پرکردن این عقده به دنبال تعریفی جدید از زن مدرن غربی هستند و می خواهند با استفاده از رسانه های بسیاری که در اختیار دارند زمینه های استحاله زن مسلمان را فراهم آوردند.

حجت الاسلام خورشیدی با اشاره به اینکه زن در تاریخ بشریت به ویژه در جوامع غربی بسیار مورد ظلم قرار گرفته است، گفت:  برای نمونه یونانیان زن را زاده شیطان می دانستند و او را در هیچ کاری مداخله نمی دادند و زن به آسانی مورد معامله و واگذاری به بیگانه قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: این گونه رفتار با زنان در روم باستان و حتی بعد از حضرت مسیح علیه السلام نیز ادامه داشته است. با وجود اینکه رومی ها در قوانین و حقوق، پیشرفت زیادی داشته اند، اما عقیده آن ها درباره زن این بوده است که او را به علت دارا نبودن روح انسانی، برای حشر در روز قیامت لایق نمی دانسته اند. در نظر رومیان زن مظهر شیطان و انواع ارواح موذیه بود، از این جهت در خندیدن و سخن گفتن از او جلوگیری می کردند و اکثرا دهان او را جز در موارد خوردن می بستند. در روم زنان همیشه تحت کفالت بودند و احتیاج به قیم داشتند و پس از مرگ مانند اشیاء به ارث برده می شدند.

وی با اشاره به اینکه نمونه های بسیاری از ظلم به زن در تاریخ بشریت دیده می شود، بیان داشت: قبل از ظهور اسلام، زن در میان عرب های جاهلی وضعیت نامناسبی داشته، با فجیع ترین وضع زندگی می کرده و مانند کالایی خرید و فروش می شده و از هر گونه حقوق اجتماعی و فردی حتی حق ارث محروم بوده است.

این استاد حوزوی افزود: اعراب جاهلی زنان را در شمار حیوانات قرار داده و او را جزء لوازم و اثاث زندگی می شمردند. غالبا از بیم قحطی و یا از ترس آلودگی، دختران خود را در روز اول تولد سر می بریدند و یا از بالای کوه بلند به دره عمیقی پرتاب می کردند و گاهی در میان آب غرق می کردند.

حجت الاسلام خورشیدی در ادامه سخنان خود گفت: بعد از ظهور اسلام و جاری شدن دین اسلام، جایگاه زنان به کلی تغییر پیدا کرد.

وی به این تغییرات و تحولات در جامعه زنان بعد از اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از عالی ترین برنامه های اسلام که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن تمام بی عدالتی نسبت به زن بوده است تا جایی که خداوند متعال در قرآن کریم درباره تساوی حقوق همه انسانها می فرمایند:«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ/ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست».

این استاد حوزوی به کلامی از علامه شهید مطهری درباره زن در اسلام اشاره کرد و گفت: شهید مطهری درباره برابر بودن زن ومردم در اسلام می گوید: «اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست».

حجت الاسلام خورشیدی در ادامه سخنان خود به آیه ای قرآن کریم درباره جایگاه زنان بهشتی اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم آورده است که :«خداوند برای مؤمنان به همسر فرعون مثل زده است در آن هنگام که گفت: پروردگارا خانه ای برای من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش. و همچنین مریم دختر عمران که دامان خود را پاک نگه داشت».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha