شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حکیمیان

حوزه/ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، استراتژیِ دانش محور را لازمه توفیق و کارآمدی بیشتر انقلاب در دهه پنجم دانست.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حکیمیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فراز و نشیب های انقلاب و نظام اسلامی در طول چهل سال گذشته ابراز داشت: ما در دهه نخست انقلاب به خصوص در جریان جنگ تحمیلی، مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتیم و انقلاب بعد از فراز و نشیب های بسیار در دهه های بعدی به درخت تناوری تبدیل شده و به خصوص در آغاز دهه پنجم از حیات خود به بلوغ رسیده است.

وی افزود: آنچه قابل توجه است این که از این به بعد باید بیشتر بر پایه علم و دانش، آسیب شناسی صورت گیرد و مشکلات و گرفتارهایی که بوده و هنوز برخی از آن ها وجود دارد، ریشه یابی دقیق علمی شده و برایش راهکار عملیاتی در نظر گرفته شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: متاسفانه ما هنوز در عرصه نظریه پردازی ضعیف هستیم و این مساله می طلبد که به خصوص در عرصه علوم انسانی کارهای بیشتر و جدی تری را انجام دهیم.

وی بیان داشت: در گذشته به جهت مشکلاتی که بر انقلاب عارض شده، درگیر یک سری مسایل بودیم و امروز برای دست یابی به اهداف آینده انقلاب که در بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری نیز شاخصه های آن عیان بود، باید بر اساس دانش ، برنامه ریزی نموده و خود را در دهه پنجم هر چه بیشتر و بهتر تقویت کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این راستا لازم است که منابع انسانی خود را به طور دقیق شناسایی کرده و به آن توجه کنیم ، ضمن آن که برخی استراتژی های گذشته را آسیب شناسی کرده و بدانیم که امروز بیش از هر چیز برای شکوفایی و اقتدار مضاعف انقلاب در دهه پنجم نیازمند به استراتژیِ دانش محور هستیم.

وی تاکید کرد: واقعیت آن است که امروزه دانش در دنیا بُرد بیشتری از قدرت دارد و ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم و در این باره از ظرفیت و توانمندی های داخلی خود نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حکیمیان همچنین گفت: البته ما در عرصه های مختلف در طول این چهار دهه با وجود همه تحریم ها و فشارهای دشمنان ، موفقیت ها و دستاوردهای بزرگی داشته ایم که باید این ها را تقویت کرده و در عین حال ، نقاط ضعف را برطرف سازیم تا کشور به جایگاه مطلوب تری در عرصه بین الملل دست یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید خاص رهبر معظم انقلاب بر جوانان مومن و انقلابی در بیانیه راهبردی اخیر اظهار داشت: به هر حال تاکید مقام معظم رهبری ناظر به این حقیقت است که بزرگترین قدرت یک کشور، ناشی از منابع انسانی آن به خصوص نسل جوان است که می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد، چه آن که اساساً جوان ها ریسک پذیر هستند و بدور از محافظه کاری های مرسوم به اهداف و آرمان ها توجه بیشتری دارند.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین افزود: در واقع لازمه رشد و توسعه کشور بهره گیری از همین جوانان ریسک پذیر و بلندهمت است؛ البته این سخن به آن معنا نیست که از تجربه دیگران استفاده نشود اما مهم آن است که از شور و شعف جوانان باید در کنار تجربه بزرگسالان به خوبی استفاده شود.

وی در خاتمه گفت: موتور محرکه هر کشوری ، جوانان هستند به خصوص این که این جوان ها از تجربه بزرگان خود استفاده کنند و شور و نشاط جوانانه خود را با تجربه بزرگان و پیشکسوتان خود، تجمیع و تلفیق کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha