جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسین زاده

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی از آغاز برگزاری امتحانات طلاب غیرحضوری سطوح دو و سه حوزه علمیه استان خبر داد.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به آغاز امتحانات طلاب غیرحضوری حوزه علمیه استان، اظهار کرد: این امتحانات از امروز به‌صورت کتاب بسته آغاز شده است.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اجرای دو شیوه تحصیل تمام‌وقت و غیرحضوری در حوزه علمیه خراسان شمالی، افزود: تحصیل تمام‌وقت ویژه طلاب مستقر در مدارس علمیه است؛ اما روحانیان شاغل در ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف برای ادامه تحصیل حوزوی خود به‌صورت غیرحضوری تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسین زاده با اشاره به تحصیل غیرحضوری 125 طلبه در حوزه علمیه خراسان شمالی در سطوح دو و سه طی دو ترم در سال، اضافه کرد: در طول سال در صورت نیاز یک دوره رفع اشکال برای این طلاب برگزار شده و سپس این طلاب در دو امتحان کتاب‌باز و کتاب بسته شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: نمره قبولی در امتحانات مرحله کتاب‌باز 14 بوده و طلابی که موفق به دریافت این نمره شوند به امتحانات مرحله کتاب بسته راه می‌یابند که در این مرحله هم نمره قبولی 12 از 20 است.

حجت‌الاسلام حسین زاده گفت: با احتساب طلاب غیرحضوری، در سال تحصیلی جاری درمجموع دو هزار و 600 طلبه در 15 مدرسه علمیه شامل شش مدرسه علمیه خواهران و 9 مدرسه علمیه برادران استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد هزار و 700 نفر برادر بوده و مابقی طلاب خواهر هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع طلاب مشغول به تحصیل در حوزه علمیه خراسان شمالی حدود 250 نفر طلبه سطوح دو و سه، 50 نفر طلبه سطح عالی یا چهار و مابقی طلاب سطح یک هستند.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: همچنین تعداد کل اساتید مدارس علمیه خواهران و برادران استان 190 نفر است که از این تعداد 150 استاد برادر و 40 استاد خواهر در مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان، فعالیت تدریسی دارند.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha