جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما باید به سمتی برویم که مسائل حوزه و فرهنگ دینی روی شانه مردم و موقوفات قرار گرفته و از چرا که عزت حوزه در تحقق این امر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: جلب اعتماد مردم به موقوفات و سیستم اوقاف باید یک راهبردی باشد که همه ما برای این امر کمک کنیم.

وی افزود: در عصر پهلوی ضربه ای به وقف وارد شد که همان باعث شد کسی سراغ وقف کردن نرود، همین لطمه یکی از خیانت‌های بزرگ پهلوی‌ها بود که به عنوان ضربه‌ای تاریخی مطرح است، دلایل آن نیز بی اعتقادی آن‌ها به این مسائل، نفع شخصی و تضعیف پشتوانه حرکت‌های دینی و حوزوی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در برخی از استان‌ها، با همه تلاشی که انقلاب برای جاری کردن وقف در کشور کرده، هنوز هم بی اعتمادی به وقف وجود دارد، در عصر جمهوری اسلامی آن روند تغییر کرد، اما هنوز هم نیاز به کار بیشتر در این زمینه وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: مطالعات پیرامون وقف و تحقیقات در زمینه مطالعات اجتماعی درباره وقف از مباحثی است که حوزه باید به آن توجه کند.

وی تصریح کرد: ما باید هر سال چند درس خارج فقه پیرامون منظومه وقف را داشته باشیم و این کار باید به صورت پیوسته و با رویکرد مباحث مستحدثه پیگیری شده و در بخش توسعه مطالعات وقف کار انجام شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: بحث فرهنگ‌سازی، ترویج و تبلیغ وقف در سطح کشور و استان قم دارای ظرفیت بوده و یک برنامه ریزی دقیق و جدی را می‌طلبد و می‌توان در قالب نشست‌ها، کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی و تعریف دوره‌های پودمانی برای طلاب می‌توان این موضوع را دنبال کرد.

آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: ارائه الگوهای جدید وقف از دیگر ملزومات بوده و مشکل ما در وقف‌های قدیم محدود و بسته است و بهتر است در متن وقف‌نامه تطورات آینده پیش‌بینی شود و خود این موضوع می‌تواند جامعه را نسبت به وقف ترغیب کند.

وی تاکید کرد: احیاء موقوفات در استان‌ها به اشکال متفاوت دنبال می‌شود و در استان قم می‌توان یک نقشه پنج ساله برای احیا و نهایی سازی این پرونده‌ها طراحی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد: ما باید به سمتی برویم که مسائل حوزه و فرهنگ دینی روی شانه مردم و موقوفات قرار گرفته و از دولت و بودجه‌های دولتی فاصله گیریم، چرا که عزت حوزه در تحقق این امر است، برای این کار قدم‌هایی برداشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha