جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دلبری

حوزه/ چهل و پنجمین نشست رجال پژوهی با موضوع بررسی «واژگان توصیفی مرحوم نجاشی در کتاب فهرست» به همت گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،از مشهد، حجت الاسلام سید علی دلبری در چهل و پنجمین نشست رجال پژوهی با موضوع بررسی «واژگان توصیفی مرحوم نجاشی در کتاب فهرست» که به همت گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ با بیان این که کتاب رجال مرحوم نجاشی از معتبر ترین کتب رجالی است که در میان اصول اربعه رجالی به منزله کافی در کتب اربعه حدیثی شناخته می شود، گفت: شخص نجاشی در جایگاه والایی است به گونه ای که به دیدگاه برخی علما هنگام تعارض بین دیدگاه نجاشی و برخی دیگران حرف نجاشی را مقدم می دانند.

وی با بیان این که کتاب فهرست نجاشی از جایگاه ویژه ای در حدیث شناسی برخوردار است، تصریح کرد: در این فرصت واژگان توصیفی ایشان از جهت دلالت بر وثاقت و ضعف راویان مورد بررسی قرار می گیرد با توجه به اینکه در شیوه های احراز وثاقت راوی دو شیوه کلی توثیق خاص و عام می باشد.

دکترای علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که توثیق خاص بدین معناست که در مورد یک راوی با الفاظ مشخص و معین؛ دلائلی داشته باشیم که دلالت بر مورد اطمینان بودنش در امر حدیث و روایت داشته باشد، تصریح کرد: در توثیق خاص تک تک راویان موضوع آن واقع شدند که وثاقت هر یک به طور جداگانه بیان می شود.

حجت الاسلام دلبری در ادامه با بیان این که توامان با توثیق عام و خاص، تضعیفات خاص و عام نیز وجود دارد، بیان کرد: در برابر توثیق خصوصی توثیق عمومی نیز وجود دارد که قاعده کلی گفته می شود و در ضمن آن افراد زیادی تطبیق داده می شوند.

وی با بیان این که یکی از اهداف مرحوم نجاشی نگاه جزئی تر به نویسندگان شیعه بوده که از آنان نیز کتاب هایی را می آورد آنطور که 7000 عنوان کتاب در رجال نجاشی آمده است، بیان کرد: آنچه جایگاه کتاب فهرست نجاشی را بالا می برد طریق خود نویسنده بر این کتاب هاست که ایشان طریقش را به صاحبان کتاب بیان کرده است.

حجت الاسلام دلبری با بیان این که یک هدف دیگر در کتب رجالی نجاشی جرح و تعدیل راویان می باشد، عنوان کرد: هدف دیگر در کتب رجالی نجاشی بیان موجبات توثیق یا تضعیف راویان است که جزو اهداف ثانوی یاد می شود و اساسا الفاظ به کار گرفته با توثیق عام و خاص از جمله ویژگی های ممتاز کتب رجالی نجاشی می باشند.

وی با بیان این که الفاظ جرح و تعدیل مراتبی دارد و همانطور که در تعریفات علم رجال نیز گفته شده علم رجال از اوصاف و احوال راویان سخن می گوید تا اطمینان به راویان و اعتماد به آنها حاصل شود، خاطر نشان کرد: در حقیقت در علم رجال از صغری بحث می کنیم و بحث کبروی و مبنایی که معیار عمل به روایت شخص یک راوی بوده و مبتنی بر بحث حجیت خبر واحد و شرایط راوی می باشد، در علم اصول و یا علم درایه درباره آن به تفصیل بحث می شود.

مرحوم نجاشی در علم رجال سرآمد همگان و شهره عام و خاص بود

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید محمدجواد سیدشبیری، با اشاره به سالروز وفات رجالی کبیر ابوالعباس احمد بن علی نجاشی(رحمه الله) گفت: ایشان 990 سال پیش یعنی در 18 جمادی الاولی سال 450 در مطیرآباد (نزدیکی شهر سامرا) در 78 سالگی از دنیا رفت.

حجت الاسلام سیدشبیری با بیان این که مرحوم نجاشی در علم رجال سرآمد همگان و شهره عام و خاص بود و کتابش را می توان با ارزش ترین و معتمد ترین کتاب فهرست شیعه دانست، تصریح کرد: جلالت شأن و عظمت وی مورد اعتراف همه ی علماء فرق اسلامی می باشد.

وی در ادامه به بیان بعضی ویژگی های کتاب مرحوم نجاشی پرداخت و اضافه کرد: مرحوم سید بحرالعلوم در کتاب فوائد خود درباره ایشان می فرماید: «أعظم أرکان الجرح و التعدیل و اعلم علماء هذا السبیل، أجمع علمائنا علی الإعتماد علیه و...»؛ همچنین مقام معظم رهبری درباره ایشان تصریح فرمودند: «مثل مرحوم نجاشی هیچ کس دیگری نداریم و حتی ایشان از شیخ طوسی هم از لحاظ تبحر رجالی بالاتر است».

حجت الاسلام سیدشبیری با اشاره به عوامل مختلفی که موجب تسلّط بیشتر مرحوم نجاشی بوده است، گفت: مهم ترین آنها همان است که نجاشی آدم کناره گیر و در واقع گمنامی در زمان خود بوده و اشتغالات اجتماعی کمتری داشته و گرفتار مشغله های مرجعیت و تالیفات فراوان و درگیری های آن زمان شیعه در حوزه بغداد نبوده است.

شایان ذکر است؛ گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، «دوره تخصصی علوم حدیث» برگزار می کند و همچنین از مقالات علمی جهت نشر در دو فصلنامه «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» حمایت می کند؛ متقاضیان می توانند با مراجعه به دفتر مدرسه آیت الله العظمی خوئی (ره) یا تماس به شماره 09339039220 نسبت به ثبت نام در دوره ها یا ارسال مقالات اقدام نمایند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha