پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) تهران

حوزه/ حوزه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) در خیابان آیت الله کاشانی در غرب شهر تهران واقع شده و یکی از امتیاز های ویژه آن، برگزاری نشست های بین المللی و تاسیس دپارتمان زبان فرانسوی است که از اساتید برجسته برای تدریس استفاده می شود و طلاب و مردم عادی می توانند در آن شرکت کنند.

خبرگزاری «حوزه» - حوزه علمیه خواهران ثامن الائمه (ع) در خیابان آیت الله کاشانی غرب شهر تهران واقع شده و یکی از امتیازهای ویژه آن، برگزاری نشست‌های بین المللی و تأسیس دپارتمان زبان فرانسوی است که از اساتید برجسته برای تدریس استفاده می‌شود و طلاب و مردم عادی می‌توانند در آن شرکت کنند...

در ادامه گفت وگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با خانم شهربانو صائب نیا مدیر مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) درباره فعالیت‌ها و عملکردهای این حوزه را می‌خوانید:

* از سوابق علمی و پژوهشی خودتان برایمان بگویید.

بنده بعد از حضور در حوزه علمیه بنا به علاقه‌ای که داشتم توانستم سطح دو و سه حوزه را با موفقیت به اتمام رسانده و برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه بروم.

یکی از دلایل حضورم در دانشگاه این بود که هر دو محیط علمی را تجربه و بدین طریق ارتباط علمی و معنوی بین طلاب و دانشجویان را رقم بزنیم و الحمدلله در این زمینه موفق بوده ایم.

علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، در زمینه ادبیات عرب، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تالیفاتی داشتم که به چاپ نیز رسیده است. هم چنین چندین مقاله علمی در بخش‌های متفاوت علوم دینی مانند اعجاز علمی قرآن و تربیت سیاسی حضرت علی (ع) نیز منتشر نموده ام.

*به عنوان سوال نخست؛ لطفاً درباره تاریخچه تأسیس مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) توضیح دهید.

مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) خواهران از سال ۱۳۸۸ شروع به شکل گیری گرفت و از سال ۱۳۹۴ به طور رسمی زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت خود را آغاز کرد.

مدرسه ثامن الائمه (ع) دارای چهار پایه تحصیلی است و دروس منطق و فلسفه و علوم قرآنی و معارف دینی زیر نظر استادان متبحر آموزش داده می‌شود. نکته مثبتی که در این مدرسه وجود دارد برگزاری کلاس آزاد برای مردم محل است تا همچنان ارتباط قدیمی بین مردم و حوزه باقی بماند.

* وضعیت علمی، آموزشی و پژوهشی مدرسه ثامن الائمه (ع) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به این که مدرسه ثامن الائمه (ع) از سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت رسمی کرده و دوره‌های ما پنج ساله است از امسال طلاب می‌توانند پایان نامه‌های خود را ارائه بدهند. اما در همایش‌ها و فراخوان‌هایی که اعلام شده است طلبه‌ها مقالات علمی و پژوهشی نوشتند و در کنار آن دروس روش تحقیق و مقاله نویسی و پایان نامه نویسی هم در حوزه تدریس می‌شود. هم چنین به زودی کانون پژوهشی در مدرسه دایر می‌شود و طلبه‌ها از کتابخانه و مسابقات کتاب خوانی این کانون نیز بهره می‌شوند.

الحمدلله سطح علمی و پژوهشی اساتید این مدرسه بسیار خوب ارزیابی می‌شود. از اساتید برجسته مدرسه که کتاب و مقاله علمی دارند می‌توان به خانم زهرا صادقی که هم دکترای علوم قرآنی دارند و نیز استاد نهاد رهبری در دانشگاه هستند اشاره کرد و مؤسس مدرسه حجت الاسلام والمسلمین جازاری که دکترای حقوق خصوصی و فوق دکترای ادیان دارند و چندین کتاب به زبان انگلیسی و فرانسه و عربی نوشتنده اند که در خود کشور فرانسه نیز چاپ شده است.

یکی از امتیازهای ویژه این حوزه داشتن دپارتمان فرانسه است که از اساتید برجسته زبان فرانسه برای تدریس دعوت شده است و طلاب و مردم عادی می‌توانند در آن شرکت کنند. این کلاس‌ها در سه ترم برگزار می‌شود و برنامه‌ای است که با آن می‌توان سطح علمی طلاب را بالا برد تا بتوانند با دانشگاهیان و دیگر اقشار مختلف از ادیان الهی ارتباط برقرار کنند و به گفت و گوی بین ادیانی بپردازند.

* اخیراً نشست علمی با حضور کارشناسان بین المللی در این مدرسه ثامن الائمه (ع) برگزار شد، درباره فعالیت‌های علمی و بین المللی که توسط این مدرسه پیگیری و برگزار می‌شود، توضیح دهید.

بله! در ۱۵ دی ماه سال جاری همایشی با عنوان دیالوگ بین ادیانی در محل حوزه برگزار گردید که در خبرگزاری‌های خارجی به ویژه کشور فرانسه انعکاس پیدا کرد.

در این همایش مهمانانی از کشور فرانسه به ایران آمدند و مهمان حوزه ما بودند و این دیدارها با هدف گفت و گو بین ادیانی و در راستای فرمایش رهبر انقلاب درباره تقریب مذاهب این ارتباطات شکل گرفت.

از مهمانان این برنامه پاپ‌های کاتولیک بودند که درباره زن و خانواده و حجاب در دین صحبت کردند و یک تبادل فکری و عقیدتی بین ما و آنها شکل گرفت. این همایش با استقبال زیادی مواجه شد و البته ما در این سال‌ها ۶ نشست بین المللی در همین زمینه داشته ایم تا این ارتباط بین کشورها و مذاهب مختلف قوت بیشتری بگیرد.

شکل گیری دپارتمان فرانسه نیز به خاطر همین نشست‌ها بود که این نیاز حس شد که طلبه‌ها در برقراری ارتباط با خارجیان دچار مشکل هستند و در همین همایش آخر وضعیت مطلوب‌تری شکل گرفت و طلاب آسان‌تر توانستند با مهمانان خارجی صحبت کنند و سوالات خود را به زبان انگلیسی و فرانسه بپرسند.

البته فعالیت‌های بین المللی ما فقط به حوزه ثامن الائمه اختصاص ندارد و ما برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی که با آنها ارتباط داریم فراخوان می‌دهیم تا دیگران نیز شرکت بکنند و همه بتوانند سهمی در آن داشته باشند به ویژه خانم‌ها که می‌توانند گام‌های بلندتری برای رشد این پروژه فکری بردارند.

* با توجه به این که شما در دانشگاه هم حضور داشته اید برای همکاری و رابطه علمی بین حوزه و دانشگاه چه اقداماتی انجام داده اید؟

همکاری‌های زیادی بین مدرسه و دانشگاه انجام شده است و چون مؤسس مدرسه حجت الاسلام دکتر سعید جازاری که عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم هستند، توانستیم با اساتید دانشگاه ارتباط بگیریم و از آنها برای تدریس در حوزه دعوت بکنیم و برای مثال در حوزه فمنیسم و زن در ادیان به طلبه‌ها دوره‌های آموزشی برگزار شد.

هم چنین در بین خود طلبه‌ها نیز دانشجویانی در مقاطع تحصیلی متفاوت وجود دارد و به خاطر علاقه شخصی در هر دو نهاد علمی تحصیل می‌کنند. حتی از دانشگاه ادیان و مذاهب از بین طلاب ما برای تدریس دروس عمومی خود دعوت کردند و تعامل خوبی بین ما و آنها شکل گرفته است.

* به عنوان سوال پایانی لطفاً درباره شرایط پذیرش طلاب در مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) خواهران را بیان کنید؟

شرایط پذیرش از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ابلاغ می‌شود و افراد می‌توانند با توجه به شرایط هر مدرسه علمیه ای از مقطع سیکل به حوزه بیایند اما شرایط مدرسه ما از دیپلم به بالا است و پس از پنج سال علم آموزی مدرک کارشناسی به طلاب داده می‌شود.

شرط سنی خاصی نیز وجود ندارد و حتی ما امکانی برای خانم‌های خانه دار داریم که اگر فرصت کمتری برای آموزش دیدن دارند، می‌توانند به صورت پاره وقت از کلاس‌ها استفاده کنند. و البته بحث درس‌های مجازی نیز شده است تا کسانی که شرایط سختی دارند بتوانند به صورت غیر حضوری دورس حوزوی را بگذرانند.

گفتگو: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha