سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام خلیل زاده

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده در خطبه های نماز جمعه این هفته در مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به تبیین یکی از موانع شناخت از نظر قرآن کریم پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، نماز جمعه این هفته در مسجد جامع امام علی(ع) مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده اقامه گردید.

وی در ادامه سلسله مباحث هفته های گذشته با موضوع( بررسی  موانع آگاهی و شناخت از نگاه قرآن ) با اشاره به آیه ۷ سوره آل عمران از صفت(زیغ) به عنوان مانع دیگری از موانع شناخت و آگاهی در قرآن کریم یاد کرد و  گفت: زیغ به معنی انحراف از حق، انحراف از فطرت و انحراف از درستی است، این آیه بیان می کند که مردم در پیروی از قرآن دو گروه هستند، برخی از مردم با فطرت سالم و قلب پاک با آیات مواجه می شوند و مانعی برای فهم آنها وجود ندارد و در نتیجه وقتی با آیاتی که به ظاهر مبهم هستند یا می توانند معانی متفاوتی داشته باشند برخورد می کنند با رجوع به آیات صریح و محکم قرآن کریم راه فهم صحیح آن آیات را به درستی پیدا می‌کنند.اما گروه دوم به خاطر مبتلا بودن قلبشان  انحرافات گوناگون یا به عبارت قرآنی آن ابتلاء به (زیغ) از آیات متشابه  دو نوع استفاده نا درست  می کنند.

امام جمعه مسجد جامع امام علی (ع) فرانکفورت در تبیین و توضیح این دو رویکرد نادرست، گفت: نخستین رویکرد نادرست  آن است که  عقیده باطل خودشان در باره احکام و معارف اسلامی را مستند به آیات متشابه می کنند تا بدینوسیله نادرستی آن را  برای عموم مردم توجیه کنند و اهداف خودشان را با سوء استفاده از آیات قرآن به پیش ببرند مانند  کاری که داعش که برای  توجیه ظاهری رفتار های غیر اسلامی خود انجام می دهد  و از آیات قرآن با تفاسیر انحرافی استفاده می کند  و دومین رویکرد نادرست آن است که به دنبال راهی برای کشف تاویل قرآنی  و معارف اسلامی هستند تا عقیده باطل خود را به آیه تحمیل نمایند  و خواسته های خودشان را  به عنوان  حقیقت های قرآنی معرفی کنند.  برای رسیدن به چنین هدفی نیز از آیات متشابه استفاده می کنند مانند عملکرد برخی فرقه های انحرافی که از گذشته بودند و الان هم در همه جوامع وجود دارند.

وی افزود:دقت شود که زیغ از اولین مراحل انحراف قلب و از موانعی است که انسان با وجود آن نمی تواند شناخت درستی از تعالیم الهی داشته باشد. قلبی که صفت زیغ و انحراف را در خویش تولید کرده  آیات قرآن را به دلخواه خود تفسیر می کند، و در این راه به  آیات متشابه قرآن استناد می کنند چنانچه اهل بدعت، اهل نفاق و مبدعین و پیروان مکاتب انحرافی در طول تاریخ از اخلاص و ایمان مردم به قرآن سوء  استفاده کرده و با تکیه به آیات متشابه تصویر نادرستی  از معارف اسلامی معرفی کرده اند.

حجت الاسلام خلیل زاده  در خطبه دوم  و پس از دعوت خود و نمازگزارن به تقوای الهی آن را رمز فهم صحیح  قرآن کریم دانست.

 وی  با اشاره به عملیات تروریستی که  دراستان  سیستان و بلوچستان  جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته بود و ضمن اعلام تسلیت و همدردی با خانواده های مصیبت دیده  گفت: این گونه رفتارها کثیف، بزدلانه و دور از هویت انسانی است  و معلوم است که با اخلاق و تعالیم اسلامی نیز فاصله بسیاری دارد . این نوع رفتارها از انسان هایی سر می زند که حرفی برای گفتن ندارند و جز خشونت و جنایت زبانی نمی شناسند. ما با نام فدراسیون شیعیان آلمان و به عنوان یک عالم دینی بارها اعلام کرده ایم که  چنین اعمالی در هر کجای دنیا  و  از سوی هر گروهی  و با هر شعاری که انجام بگیرد  از نگاه اسلام عملی  مجرمانه  و محکوم است. امید داریم بشر روزهایی را تجربه کند که جامعه از اینگونه پلیدی ها پاک و در امان باشد.

رئیس فدراسیون شیعیان آلمان در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به اهمیت خوش اخلاقی در تعالیم قرآنی و سنت نبوی(ص) گفت: از پیامبر اعظم(ص) نقل شده که فرمود: «بهترین شما کسانی هستند که از اخلاق خوب بهره داشته باشند ، کسانی که با مردم با روی گشاده برخورد کنند و مردم هم آنها  را دوست داشته باشند.»  چرا که اخلاق خوش از مهمترین ویژگیهای همه انبیای الهی می باشد که هر انسانی بایستی در پی یادگیری و عمل به آن باشد

وی گفت : برای به دست آوردن حسن خلق، هر کسی باید  مقدمات کسب اخلاق خوب  را به طور جدی برای خود فراهم کند؛ به این معنی که باید در قوای عقلی، شهوانی و غضبی خود اعتدال برقرار کند و درون خود را با استفاده از معارف نورانی اسلام معماری کند. وقتی انسان در عبادات و انجام واجبات دینی موفق باشد ، درون او پاک و نورانی شده و تاثیر در اخلاق و برخورد با مردم خواهد داشت .

امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در پایان  خطبه دوم بیان داشت: چنین انسانی می تواند با محبت، ‌صادقانه و با اخلاق خوش با مردم مواجه شود و اگر غیر از این باشد و رفتار به گونه ای باشد که دیگران را به ناروا  از خود دور کند ، رفتارش نشان از وضع نامطلوب درونی  او می دهد و ما توصیه می کنیم که چنین شخصی زیر نظر عالمان دینی  اخلاق خود را بازسازی کند  چرا که  برای صاحب اخلاق خوب شدن باید همت کرد و هوشیار بود و  زحمت کشید در غیر این صورت  بهره  انسان از اخلاق خوب بسیار کم و ناچیز خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha