سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی در قم

حوزه/ آثار استادمحدثی در چارچوب عمومی کردن معارف دینی است. قالب آثارشان براساس ساده نویسی، نیاز محور، برای جوانان و دور از خرافات و عوام زدگی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، دکتر اسفندیاری پیش از ظهر امروز در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی که در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای در قم برگزار شد، گفت: از هنگامی که علوم رشدکرد و مردم سواد خواندن و نوشتن را یادگرفتند، افرادی به این فکر افتاده اند که باید علوم را عمومی کنیم و تحت همین عنوان همین نهضت در دنیا را افتاده است.

این استاد دانشگاه افزود: منظور از عمومی کردن علم، عامه کردن علم برای فهم همه بود. تلاشهای زیادی در علوم مختلف صورت گرفته تا علوم مختلف قابل فهم برای همه شود.

وی بیان داشت: قبل از انقلاب کتابهای مانند چه می دانم برای عمومی کردن علوم برداشته، این اولین کار بود، کار دوم چاپ و نشر کتاب های جیبی در دنیا بود، در ایران قبل ازانقلاب موسسه کتابهای جیبی به وجود آمد و کتابهای ارزان قیمت را چاپ می کرد.

اسفندیاری گفت: گام سوم تألیف کتابهای ساده و روان برای عمومی کردن کتابها در دنیا بود. این حرکتی که در دنیا شده، خلاف آن تصوری بود که گذشته گان داشتند و تصور می کردند ساده نویسی دلیل بر کج فهمی است. هنر گذشته گان ما در پیچیده نویسی می دانستند و حال اینکه امروز همه بر این باورند که عمیق نوشتن غیر از پیچیده نوشتن و ساده نوشتن غیر از سطحی نوشتن است. وظیفه این است ساده بنویسیم نه اینکه سطحی بنویسیم.

وی بیان داشت: یکی از عالمانی که در عمومی کردن معارف دینی نقش اساسی داشته، علامه مجلسی است، این عالم سرآمد عالمان عصر خودش داشته است و با این حال کتابهای ساده برای فهم عموم  و به زبان فارسی نوشت. مجموعه آثار علمی فارسی این عالم در 6 هزار صفحه مانند حلیة المتقین و حیات القلوب و... است. این عالم براساس تفنن این کار ر انجام نداده، بلکه باهدف عموم این آثار را نوشت.

این استاد دانشگاه بیان داشت: این مسئله در عصر نهضت مشروطه دنبال شد و به ترتیب ساده نویسی و روان نویسی وارد حوزه شد و افرادی مانند شهید مطهری، حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی بوده است.

اسفندیاری افزود: آثار استادمحدثی در چارچوب عمومی  کردن معارف دینی است، قالب آثارشان براساس ساده نویسی، نیاز محور، برای جوانان و دور از خرافات و عوام زدگی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کتابهای که نوشته می شوند، بخشی مهم ولی بدون اثر، بخشی مفید ولی مهم نیستند، بخشی از کتابها مفید و مهم و کتابهای که مفید و مهم نیستند، اما کتابهای استاد محدثی جزو  کتابهای مفید می باشند، اگر چه مهم نیستند چون این استاد همه هدف شان این بود جوانان بهره ببرند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha