پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام ملکیان

حوزه/ حجت الاسلام ملکیان با تاکید بر روشن نمودن اهداف طلبگی و ضرورت و اهمیت این مسئله برای طلاب تصریح کرد: تعریف خود را نسبت به استعدادها، توانایی ها و بینش خود برای طلبگی معین کنید، زیرا اکنون معدن استعداد و فعالیت هستید، یعنی تمام این قوه در طلبه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، در جمع طلاب شهرستان فریدونشهر، با اشاره به مقام ولایت در جامعه  به این میزان که حتی حضرت زهرا(س) در دفاع از امام زمان خود، جان خود را فدا کردند، فهم این مسئله را موحب درک بهتر از عناصر معنوی و دینی اسلام دانست و اظهار کرد: حضرت زهرا(س) نبی و امام نبودند، اما دارای مقام ولایت هستند و تعریف ولایت نیز این است که انسان در اثر خودسازی و تهذیب نفس به مقام ولی اللهی برسد.

وی با بیان دیگر معانی ولی و ولایت داشتن گفت: ولی چند معنا دارد و از دیگر معانی آن دوستی، امامت، محبت و قرب است و معنای دیگری که مدنظر است رسیدن به مراتبی از ولایت تکوینی است.

حجت الاسلام ملکیان اضافه کرد: برخی در تاریخ به امام زمان اعتقاد دارند ولی به امام زمان تاریخی معتقد هستند، اما ما به امام زمان(عج) زنده اعتقاد داریم، با این تفاوت که دستورات امام زمان مستقیم نیست و غیر مستقیم و توسط ولی فقیه صادر می شود.

استاد حوزه علمیه استان اصفهان دفاع از ولایت را در عرصه نظری و عملی میسر دانست و گفت: دفاع ما از ولایت از آن جهت است که انسان به مقامی می رسد که قادر است از امام زمان خود دفاع عملی و نظری نماید، یعنی هم با سخن پیرو امامت و ولایت بوده و هم باعمل پیرو باشد.

وی در خصوص چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به جامعیت این انقلاب، دفاع نظری از آن را به خصوص در حوزه های علمیه مهم ارزیابی نمود و عنوان کرد: طلاب حوزه های علمیه باید افق دید بازتر و گسترده تری در دوران طلبگی برای خود ترسیم نمایند و لذا ما باید در حوزه دو کار مهم با این افق دید انجام دهیم، در وهله تحصیل خوب و در وهله دوم تهذیب نفس خوب داشته باشیم.

حجت الاسلام ملکیان کسب این فضایل را به ویژه در سال های ابتدایی ورود به حوزه میسرتر بیان کرد و ادامه داد: کسب این سرمایه  نیز از همان سال های ابتدای طلبگی ممکن است ولذا افق طلبگی خود را از ابتدا تعریف  کنید، آیا می خواهید امام جماعت باشید یا روحانی دوائر دولتی و یا در عرصه دانشگاه ها ورود پیدا کرده و یا در سطح جهانی و دیگر بلاد فعالیت کنید ، لذا بر اساس این افق ها تحصیل کنید و خود را بسازید.

وی افزود: حضرت امام (ره) وقتی پیروز شدند برنامه جلسات تفسیر قرآن را تشکیل دادند و فرمودند هدف ما از تشکیل حکومت اسلامی معرفت الله و معنویت است و اهداف مادی هدف نازل ما است.

حجت الاسلام ملکیان با تاکید بر روشن نمودن اهداف طلبگی  و ضرورت و اهمیت این مسئله برای طلاب تصریح کرد:  تعریف خود را نسبت به استعدادها، توانایی ها و بینش خود برای طلبگی معین کنید، زیرا اکنون معدن استعداد و فعالیت هستید، یعنی تمام این قوه در طلبه وجود دارد.

وی امکانات طلاب علوم دینی را در اوایل انقلاب  با امکانات کنونی حوزه های علمیه غیرقابل مقایسه دانست و گفت: امروز امکاناتی که در مقایسه با گذشته فراهم شده قابل قیاس نیست و البته این امکانات نردبانی است که طلبه خود را از نظر علمی و تقوایی بسازد و اگر مسلمان مومن مجاهد و طلبه ای آرمان خواه باشید و افق پیش رو و هدف نیز داشته باشید از موانع عبور می کنید.

استاد حوزه علمیه استان اصفهان افزود: ما می خواهیم برای خدا قیام کنیم و قیام ما نیز در همین حوزه است و می خواهیم تحصیل و تهذیب نفس نماییم و البته در این مسیر چهار مسئله طلاب و حوزه را تهدید می کند که این تهدیدات شامل افتادن در دام انحرافات مالی، خطرات اخلاقی، مسائل و امور خانوادگی و خطر انحراف عقیدتی و سیاسی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha