سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست ورشو

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران از دست جهانیان پیشی گرفت

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: 10 شهر ایران به عنوان شهرهای جهانی در حوزه صنایع دستی ثبت شده اند که این کشور را از این نظر در جایگاه نخست قرار داده است. وی اظهار داشت: پس از ایران، کشور چین با 6 شهر، کشورهای حوزه آمریکای لاتین با 6 شهر و اروپا با 2 شهر در رده های بعدی از نظر شمار شهرهای جهانی صنایع دستی قرار دارند. رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: تاکنون هیچ شهری در کشورهای آفریقا و آمریکای شمالی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده نشده است. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این آیین با بیان اینکه ایران، رتبه اول ثبت شهرهای جهانی را دارد، گفت: در آذرماه گذشته کشور ایران با ثبت سه شهر در حوزه جهانی، به عنوان اولین شهر از لحاظ ثبت جهانی معرفی شد. خانم پویا محمودیان افزود: کشور ایران با فاصله بسیار ناچیز با کشور چین به عنوان سومین کشور از لحاظ تولید صنایع دستی معرفی شده است. شورای جهانی صنایع دستی نام آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد. هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است. این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد. آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.

 

BBC به پروژه سیاه هشتگ «ورشو» اعتراف کرد

ماه گذشته بود که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد قرار است روز ۲۴ بهمن در شهر «ورشو» لهستان نشستی برگزار شود که هدف آن ایجاد اتحادی علیه ایرانی است. از آن زمان بسیاری از کشورها یا از حضور در این نشست انصراف داده‌اند، یا اعلام کرده‌اند که در سطحی پایین‌تر از وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند، آن هم مشروط بر اینکه موضوع نشست تحولات غرب آسیا باشد، نه صرفاً ایران.حالا به نظر می‌رسد برخی تلاش کرده‌اند تا شکست آمریکا در فضای واقعی برای ایجاد اجماعی ضدایرانی را با فعالیت در بستر فضای مجازی و موج‌سازی تصنعی جبران کنند. در همین راستا هشتگی تحت عنوان «ما از نشست لهستان حمایت می‌کنیم» (WeSupportPolanSummit#) برای ایجاد این حس که مردم ایران از این نشست ضدایرانی حمایت می‌کنند، به راه افتاده است.وبگاه «بی‌بی‌سی مانیتورینگ» که به صورت تخصصی در زمینه رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز است، امروز گزارشی در مورد این هشتگ منتشر و به ساختگی بودن این «موج هشتگی» اذعان کرده است.در بخشی از این گزارش آمده است: «تحلیل بیش از ۱۴۰۰۰ توییتی که در ماه گذشته [میلادی] از هشتگ "#ماازنشست‌لهستان‌حمایت‌می‌کنیم" استفاده کرده‌اند، نشان داد که اغلب اصل اغلب این توییت‌ها به تنها ۸ حساب کاربری بازمی‌گردد.» بی‌بی‌سی مانیتورینگ در این مورد نوشته است: «به نظر می‌رسد که هدف از این کار ایجاد تصنعی یک "ترند" (موضوع داغ در یک شبکه اجتماعی) است که این برداشت را به وجود آورد که از این نشست حمایت عمومی وجود دارد و به تبع آن نارضایتی گسترده‌ای از ساختار سیاسی ایران شکل گرفته است.»

 

رسوایی جنسی، کاردینال عالی رتبه آمریکایی را خلع لباس کرد

تئودور مک‌کریک کاردینال آمریکایی و اسقف اعظم و سابق واشنگتن از سوی پاپ محکوم به خلع لباس شد و دیگر عضو نهاد کلیسا نخواهد بود. این مقام بلندپایه دستگاه کلیسا به آزار جنسی دستکم یک کودک در دهه ۷۰ میلادی متهم است. نام مک کریک در میان یک لیست ۱۸۸ نفره از اعضای کلیسای آمریکا بود که پس از جنگ جهانی دوم به آزار جنسی کودکان و زنان آلوده بودند.کاردینال مک کریک که پیشتر خود استعفا داده بود اکنون به خاطر اتهامات مربوط به آزار جنسی یک کودک، از سوی پاپ خلع لباس شد تا این رسوایی کامل شود. گفتنی است دستگاه کلیسا دهه‌ها است با پدیده آزار جنسی کودکان از سوی اعضای خود روبرو است.

 

خواهر امام از پاپ رسما کمک خواست

جمعی از خانواده امام موسی صدر به ریاست خواهر امام، دکتر رباب صدر با پاپ فرانسیس در واتیکان دیدار و گفت وگو کردند.در این دیدار که ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷همزمان با روزهای نزدیک به سالگرد موعظه امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین برگزار شد، نامه ای از طرف خانواده با درخواست حمایت پاپ برای آزادی امام صدر و ۲ همراهش منتشر شد.در این نامه که با اشاره به واقعه استثنایی حضور امام صدر در مراسم تاج گذاری پاپ در سال ۱۹۶۳ در واتیکان آغاز شده، عنوان شده است: جنایت ربودن امام صدر فرصت نداد تا او در حوادث چهار دهۀ گذشته حاضر باشد؛ اما اندیشه های اجتماعی اش و ارزش هایی که می خواست در جامعه نهادینه سازد، در تاریکیِ تفکراتِ تکفیری، تفکراتی که با فساد و جرم خاورمیانه و جهان را به ویرانی کشانده است، چونان مناره ها درخشانند... ما می گوییم اگر او امروز آزاد بود، در کنار هر ندایی بود که برای خدمت به انسان بلند می شد؛ مانند ندای شما.دوست داریم که نزد شما بر یک مسئلۀ اساسی و چندجانبه تأکید کنیم که از دغدغه های امام بود. شاید یکی از بدترین مصایب شرق در دهه های اخیر مصیبت مسیحیان شرق باشد؛ یعنی کوچ اجباری آنها از عراق و سوریه و آوارگی طولانی مدت در دیگر کشورهای منطقه. این موضوع شاید بزرگترین دغدغۀ امام صدر بود؛ چندان که در سال های مبارزه اش خواب را از چشمانش ربوده بود. او هویت تاریخی و فرهنگی و اجتماعی لبنان را در عبارتی موجز و ارزشمند این گونه بیان کرد: لبنان وارث مسیح و حامل میراث قرآن کریم و وطن همزیستی تاریخی میان شهروندانش و ادیانش و سرزمین مهرورزی میان مسحیان و مسلمانان است. امام صدر متذکر حضور اصیل مسیحیان در لبنان و شرق شد؛ چنانکه نقش تاریخی و تمدنی آنان را روشن کرد. بر این اساس، در همانجایی که 56 سال پیش از او استقبال کرد، در برابر شما حاضر شده ایم و خواستار دعا و حمایت شما برای آزاد کردن امام و دو یارش هستیم. ما شک نداریم که شما با حمایت خود از این قضیه از حق و عدل و انسانیت حمایت کرده اید؛ یعنی یاری به اموری که به آن شهره هستید.

 

ارشاد مهمان موسیقی اقوام شد

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به سالن سوره حوزه هنری آمد و به تماشای موسیقی اقوام ایرانی نشست. علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و علی ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی نیز وزیر ارشاد را همراهی کردند.بر اساس این گزارش، گروه موسیقی قشقایی «حاوا» به سرپرستی پروین بهمنی و گروه «نجوای کتول» استان گلستان به سرپرستی محمدرضا برزگر در پنجمین روز از جشنواره به صحنه رفتند. علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز مهمان سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بود. سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن ماه شروع به کار کرده است و مراسم اختتامیه آن 30 بهمن ماه برگزار می شود.

 

وزیر فرهنگ استعفا را کنار زد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسئله استعفایش ، گفت: پیش تر آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری درحاشیه هیات دولت به این مسئله اشاره کرد ،من نیز می گویم استعفایی درکار نبود. سید عباس صالحی با حضور در مجموعه تئاتر شهرتهران به تماشای نمایش « نامیرا » به کارگردانی امیر حسین شفیعی نشست.وی در ادامه در حاشیه تماشای این تئاتر در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره استعفایش و حاشیه های بوجود آمده به بواسطه این اتفاق ،افزود: هیچگونه استعفایا نامه استعفایی برای انتقال به مراجع بالاتر داده نشده است.

 

نیویورک میراث غارت شده را به مصر برگرداند

موزه هنر «متروپولیتن» نیویورک تابوتی زرکوب و باستانی را به مصر باز می‌گرداند. تصمیم بازگرداندن تابوت پس از آن اتخاذ شد که مقام‌های قضایی نیویورک اعلام کردند، این تابوت از مصر غارت شده است. موزه هنر متروپولیتن در سال 2017 این تابوت گرانبها را که قدمت آن به سده اول قبل از مسیحیت باز می‌گردد، از یک دلال آثار هنری در فرانسه به قیمت تقریبی چهار میلیون دلار خریداری کرد اما مقام‌های قضایی نیویورک دریافتند که این تابوت مزین به چهره یک مومیایی با اسناد جعلی فروخته شده است. به همین جهت، «دانیل ویس» مدیر موزه هنر متروپولیتن از مردم مصر و به‌ویژه «خالد العنانی» وزیر باستان شناسی این کشور عذرخواهی کرد و گفت: پس از اطلاع از این مساله که موزه، قربانی فریبکاری شده و ناخواسته در دام تجارت غیرقانونی آثار باستانی افتاده است، برای بازگرداندن این اثر به مصر، همکاری کرده‌ایم.این تابوت مزین که از زمان به ‌نمایش درآمدن در فصل تابستان سال جاری، نظر تقریبا نیم میلیون بازدیدکننده را به خود جلب کرده، با روکشی از طلا پوشیده شده است، روشی که مصریان باستان از آن طریق با خدایان ارتباط می‌ گرفتند. نام «نجم عنخ» کاهن عالی رتبه مصری روی این تابوت حک شده است.

 

نوروز برای چین و مغولستان دعوت نامه زد

کمیسیون ملی یونسکو در بیانیه‌ای با اعلام خبر برگزاری آئین بین‌المللی «جهان نوروز» از احتمال پیوستن دو کشور چین و مغولستان به پرونده‌ی ۱۲ کشوری «نوروز» خبر داد.ایران منتظر تقاضای رسمی کشورهای چین و مغولستان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی نوروز است که اکنون ۱۲ کشور عضو آن هستند. تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی)، ایران به همراه ۱۱ کشور عراق، افغانستان، هند، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه، نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت جهانی رسانده‌اند.

 

«عارف ۱۲ ساله» به نشر رسید

کتاب عارف ۱۲ ساله روایتی از مادرانه های مادر شهیدیست که برای شهادت فرزندش دعا کرد تا او به آرزویش برسد.رضا پناهی عارف ۱۲ ساله ای ایست که شگرف ترین و عظیم ترین صحنه های از خود گذشتگی را در عمر کوتاه خود به نمایش گذاشت... ستاره درخشان کلاس اول راهنمایی که عظمت روحی او به تنهایی می تواند عالمی را روشن کند...رضا پناهی، حقیقت نورانی است که ایمان و ایثار و تعهد و عشق و پایبندی او به ارزش ها، بزرگترین سرمایه اجتماعی برای تقویت باورهای دینی و ملی نوجوانان و جوانان است که این امر جز اصلی ترین مسائل کشور محسوب می‌شود. در قسمتی از وصیت نامه صوتی شهید رضا پناهی آمده:هدف من از رفتن به جبهه این است که اولا به ندای "هل من ناصر ینصرونی" لبیک گفته باشیم و امام عزیز و اسلام را یاری کنیم و آن وظیفه ای که امام عزیزمان بارها در پیام ها تکرار کرده:که "هرکس که قدرت دارد واجب است که به جبهه برود" و من می روم که تا به پیام امام لبیک گفته باشم. آرزوی من پیروزی اسلام و ترویج آن در تمام جهان است و امیدوارم که روزی به یاری رزمندگان، تمام ملت ها زیر سلطه آزاد شوند...

 

اسکار زیر فشار سینماگران کوتاه آمد

حدود صد نفر از هنرمندان سرشناس هالیوود در نامه‌ای اعتراض‌آمیز از حذف مراسم اهدای جایزه اسکار برای برخی از رشته‌های سینمایی انتقاد کرده‌اند. نامه سرگشاده به آکادمی اسکار را فیلمسازانی مانند مارتین اسکورسیزی، کونتین ترانتینو، اسپایک لی و انگ لی امضا کرده‌اند.در میان امضاکنندگان همچنین نام ساندرا بالاک، اما استون، جان هم، جورج کلونی، برد پیت و رابرت دنیرو دیده می‌شود.این هنرمندان به تغییراتی اعتراض دارند که آکادمی اسکار قصد دارد در مراسم سالانه اعطای جایزه ایجاد کند، تا برنامه کوتاه‌تر و فشرده‌تر ارائه شود.آکادمی اسکار قصد دارد در برنامه آینده جوایز اسکار، جوایز مربوط به چهار رشته را نه در برنامه اصلی، بلکه در فرصت‌های استراحت میان مراسم به برندگان اهدا کند. آکادمی اسکار انتظار دارد که با این تدبیر طول جشن مراسم به سه ساعت کاهش یابد.

 

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» رسماً آزاد شد

فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» پس از شش سال پیگیری مداوم محسن امیریوسفی کارگردان این فیلم بالاخره ساعتی پیش با آغاز اکران عمومی در سالن‌های سینما، رسماً رفع توقیف شد و از صبح امروز با اکران در گروهی از سالن‌های سینما، پرونده جنجالی‌ترین توقیف سال‌های اخیر سینما به کلی بسته می‌شود.پیش‌فروش فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی از امروز 22 بهمن برای نمایش از 24 بهمن در شماری از سالن‌های سینمای کشور آغاز شد اما این فیلم در سانس‌ شب 23 بهمن سینما ارگ نخستین نمایش عمومی خود را داشت و بدین ترتیب ساخته محسن امیریوسفی رسماً رفع توقیف شد؛ اتفاقی که با توجه به سوابق بعید به نظر می‌رسد اما پیگیری این کارگردان در نهایت گره کور این فیلم را گشود.

 

«هیتلر» درگذشت

«برونو گانتس» در سال 2004 برای بازی در نقش هیتلر آلمانی در فیلم «سقوط» ساخته «الیور هرشبیگل» به شهرت بین‌المللی دست یافت؛ نقشی که تحسین فراوانی را برای او به ارمغان آورد.وی در سنین نوجوانی مدرسه را ترک کرد و به دنبال رویای خود که بازیگری بود رفت و در ابتدا کتاب‌فروشی می‌کرد و بهیار بود و در اولین تجربه خود در فیلم «مارکیز او» بازی کرد؛ فیلمی که در سال 1976 جایزه ویژه هیات داوران کن را دریافت کرد.وی همچنین در فیلم‌های مهمی چون «نوسفراتو، خون‌آشام» به کارگردانی «ورنر هرتزوگ»، «زیر آسمان برلین» ساخته «ویم وندرس» و «ابدیت و یک روز» از «تئو آنجلوپولوس» نیز به ایفای نقش پرداخته است. وی در زمان مرگش دارنده حلقه «ایفلاند» (حلقه با سنگ الماس با تصویر اگوست ویلهلم ایفلاند) بود. این حلقه از بازیگری به بازیگری دیگر انتقال می‌یابد و دارنده آن را برجسته‌ترین بازیگر آلمانی‌زبان سینما می‌دانند.

 

اسکار، فرمان داوری جشنواره پایتخت را به دست گرفت

دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران: مایکل دودوک به عنوان داور یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی به تهران می‌آید.محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از حضور برنده جایزه اسکار در ایران خبر داد و گفت: داوری بخش بین‌الملل این جشنواره از روز ۱۰ اسفند آغاز می‌شود و خالق پویانمایی کوتاه «پدر و دختر» (برنده اسکار) در این هیأت حضور خواهد داشت.وی اضافه کرد: در روز پایانی این جشنواره فرصتی فراهم آورده‌ایم که علاقه‌مندان امکان دیدار با این هنرمند شاخص جهان را داشته باشند و دودوک طی نشستی با عنوان «مایکل دودوک و فیلم‌هایش» گفت و گویی صمیمانه با مخاطبان خواهد داشت.

 

رهبر معظم انقلاب پرچم فرهنگ قرآنی را بالا گرفتند

حجت الاسلام مسیبی گفت: حمایت های رهبر انقلاب در جهت «حفظ» بی‌نظیر بود. حتی من یادم است حدود 18 سال پیش بچه هایی که حافظ شدند علاوه بر اینکه در مجالس ایران می گرداندیم به کشورهای خارج هم زیاد می بردیم. از آقای طباطبایی گرفته تا دیگران. همه در خارج از ما سوال می کردند که شما چطور شد به این مطلب دست یافتید؟ یکی از سوالاتشان این بود و ما هم می دانستیم یک مقدار سیاسی است که آیا قائدتان هم به شما کمک می کند؟‌گفتیم بله اتفاقا این روش و این راه را با حمایت ایشان داریم می رویم و بدون ایشان نمی توانیم این راه را ادامه بدهیم. این راه به صدور انقلاب هم خیلی کمک کرد. من اگر خاطراتی را که در این زمینه دارم بیان کنم شاید به اندازه چندین جلسه شود. اینکه اثر قرآن در برون مرزی چه بود. این حرکت برای ما دینی بود اما اینکه این پرچم را ایرانی ها به دست بگیرند این باعث عزت ملی شد.خصوصا برخی تهمت هایی که به ما می زدند که اینها اهل بیت(ع) را گرفتند و قرآن را ترک کردند در کل جهان عرب یعنی اهل تسنن این را علیه ما استفاده می کردند. با قضیه حفظ و ... همه نقشه بر آب شد. یعنی انقلاب آمد علاوه بر این که ثابت کرد که ما ایرانی ها یک دستمان قرآن است و یک دستمان اهل بیت علیهم السلام و اعتصموا بحبل الله را ما داریم.

 

گابریله صدای شیعیان را به آلمان رساند

«شیعیان در ایران و آلمان» کتابی به زبان آلمانی است که در ۲۲۰ صفحه به نگارش درآمده است.در هفته نامه خبری شماره ۴۱۰ رایزنی فرهنگی ایران در برلین آمده: گابریله دولد-قادار (Gabriele Dold-Ghadar) در کتاب «شیعیان در ایران و آلمان» که در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) در آلمان منتشر شده، وقایع تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را که سبب شکل‌گیری و توسعه اسلام در ایران و لبنان شده‌اند، مورد بررسی قرار داده است.او همچنین به بررسی حوادث و سنت‌هایی پرداخته که باعث ارتباط بیشتر دو کشور شده است. به اعتقاد او پس از وفات حضرت محمد(ص)، اختلاف میان مسلمانان هر روز بیشتر شد و نارضایتی‌ها تا ایران، عراق و مدیترانه گسترش یافت. بعدها و با گذشت زمان، مسلمانان در این مناطق به پیشرفت‌های زیادی دست یافتند.این نویسنده معتقد است که اگر رویداد‌ها و پیشرفت‌های مربوط به شیعیان، به صورت عینی طبقه‌بندی شوند، به افراد کمک می‌کنند تا متوجه شوند که گروه حزب‌الله چه کسانی هستند و چه‌ کارهایی انجام می‌دهند.

 

مسجد هندی ها در آتش سوخت

آتش افروزی در مسجد روستایی در رامپور هند توسط عوامل ناشناس خشم مسلمانان محلی را برانگیخت.ساکنان روستای اعظم نگار در شهر رامپور واقع در اوتارپرادش هندوستان، با برگزاری تجمع اعتراضی از مقامات محلی خواستند عاملان آتش زدن مسجد را شناسایی و دستگیر کنند.به گفته راجیو چادروی، ساکنان محلی بوی دود و آتش سوزی را از ساختمان استشمام کرده و هنگامی که به محل رسیده اند متوجه می شوند کتب مذهبی و طبقه همکف مسجد در شعله های آتش در حال سوختن هستند.شیو هری مینا سرپرست بازرسان پلیس رامپور اعلام کرد که شکایت هایی در این زمینه تنظیم شده و تحقیقات برای یافتن عاملان آتش افروزی در مسجد آغاز شده است.وی در ادامه سخنانش مدعی شد که شرایط در محل تحت کنترل است.

 

انگلیس برای زورگوها کمپین زد

یک نوجوان مسلمان پناهنده سوری در شهر هادرزفیلد در یورک شایر انگلستان که در مدرسه مورد آزار و اذیت و زورگویی هم کلاسی هایش  قرار گرفته یک کمپین خیریه ضدزورگویی راه اندازی کرده و تاکنون موفق شده بیش از 158 هزار یورو برای کمک به این جنبش جمع آوری کند.جمال 15 ساله نوجوان مسلمان که ویدئوی آزار و اذیت وی توسط یک همکلاسی در فضای مجازی منتشر شد، در این باره به خبرنگاران گفت: زمانی که ویدئو در همه جا نشر یافت، احساس شرمندگی می کردم و ترسیده بودم از اینکه مردم به در خانه ما بیایند و اقدامی علیه ما بکنند. تهدیدم کردند که به من چاقو می زنند و هنگام شب با فریاد از کابوس هایم بیدار می شدم.جمال معتقد است که دانش آموزان زیادی در مدارس قربانی زورگویی هستند و کسی صدای آن ها را نمی شنوند. به همین سبب او قصد او راه اندازی یک خیریه برای مبارزه با این معضل گرفته است.گفتنی است در فیلم منتشر شده از جمال در شبکه های مجازی دیده می شود که یک دانش آموز بزرگتر او را در مدرسه با آب بطری شکنجه می دهد. این حادثه که در ماه اکتبر سال گذشته در مدرسه اجتماعی الموندبری در شهر هادرزفیلد به وقوع پیوست محکومیت های زیادی را منجر شده و مدریت مدرسه اعلام کرد این اتفاق را پیگیری می کند.براساس آخرین آمارهای سال 2014، جمعیت مسلمانان بریتانیا بیش از 3 میلیون و 114 هزار نفر تخمین زده شده است.

 

کاشان غرق در بوی شهادت شد

قطره قطره اشک های مردم کاشان نشانه ای از چشم انتظاری آنان برای دیدار و تجدید بیعت مجدد با شهدا بود، مردم از ساعاتی قبل چشمشان را به خیابان دوخته بودند تا دیدگانشان به نور شهدا منور شود و چه عجیب نوری است که از شرق تا غرب را تحت الشعاع قرار داد.لحظه وصال رسید و نور شهدا همگان را به خود جلب کرد؛ آری به حق و حقیقت می توان گفت شهدا درخت تنومند انقلاب اسلامی را چهل ساله کردند و پس از گذشت چهل سالگی انقلاب راه شهادت همچنان باز است.مردم از جای جای شهر خود را به خیل عظیم استقبال کنندگان کاروان شهدا می رساندند و گویی عزیزی را از دست داده‌اند، سوگوارانه بر سر و سینه می زدند.مردم کاشان شهدای برومندی را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که از جوانان صالح و خدمتگزار بودند و این موضوع غم از دست دادن آنان را دو چندان می کرد.

 

پاریس پرونده فساد اخلاقی نماینده واتیکان را گشود

یک منبع قضایی فرانسه اعلام کرد «لوئیجی ونتورا»، نماینده ۷۴ ساله پاپ فرانسیس در پاریس، متهم است یک کارمند دفتر شهرداری این شهر را آزار جنسی داده است. ونتورا در جایگاه اسقف اعظم از سال ۲۰۰۹ در فرانسه خدمت می‌کرده و از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بوده است.پاپ فرانسیس قول داده است کلیسا دیگر اتهامات سوءاستفاده جنسی را انکار نکند. در همین راستا، در اواخر سال گذشته میلادی دو نفر از کشیش‌های نزدیک به خود را اخراج کرد. سخنگوی واتیکان در خصوص این پرونده اظهار داشت پاپ منتظر «نتایج تحقیقات» است. در گذشته، به رسم آداب دیپلماتیک، واتیکان هر نماینده‌ای را که در یک رسوایی اخلاقی دخالت داشت فرامی‌خواند.ونتورا که اهل ایتالیاست با اتهام آزار یک مرد در شهرداری پاریس در تاریخ ۱۷ ژانویه، زمانی که شهردار در حال ایراد سخنرانی تبریک سال نو برای دیپلمات‌ها، رهبران مذهبی و چهره‌های مطرح جامعه بود، روبرو است. شاکی مردی سی ساله است که در بخش روابط بین‌الملل شهرداری پاریس کار می‌کند.

 

آل سعود به روی جماعت تبلیغ و دعوت هم تیغ کشید

«محمد الفیفی» مشاور وزیر امور دینی عربستان، جماعت «دعوت و تبلیغ» را برای آل سعود خطرناک دانست و اذعان کرد که برخی از سرکردگان گروه های تروریستی خروجی همین جماعت هستند.مشاور وزیر امور دینی عربستان گفته است که جماعت مذکور هوادار پادشاهی  آل سعود نیستند و در حال تشکیل یک دولت مستقل در ضمن دولت این کشور هستندبا اینکه جماعت تبلیغ و دعوت فعالیت سیاسی ندارد، ولی آل سعود حمله خود را به این جماعت آغاز کرده است و آن را مانند گروه اخوان المسلمین خطرناک دانست.عربستان در سال 2017، اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد و اعلام کرد که هر جماعت یا گروهی که افکار اخوان المسلمین را ترویج دهد یا در مسیر آنها حرکت کند، با او مقابله خواهد شد.

 

عربستان جای خالی دینی اخوان در موریتانی را پر کرد

در پی تعطیل شدن مرکز دینی وابسته به اخوان المسلمین در شمال موریتانی، عربستان سعودی با مشارکت امارات، یک مرکز آموزش عالی دینی به جای آن احداث کرد.مسؤولان این مرکزآموزش عالی مدعی شده اند که هدف از احداث این مرکز، دوری از طرز فکرهای تندرویی است که اخوان المسلمین در شمال موریتانی ترویج می دادند.این در حالی است که برخی از مراکز اسلامی سعودی در برخی کشورهای غربی مانند آلمان، به خاطر ترویج تندروی بنا شده بود تا کامل تعطیل شوند.گروه اخوان المسلمین در سال 2014 از سوی عربستان در فهرست گروه های تروریستی قرار داده شد و این کشور همواره با افکار این گروه و هواداران آن در برخی از مناطق خاورمیانه مقابله می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha