سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست علمی جامعة المصطفی

حوزه/ نشست علمی «گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان های مقاومت لبنان» به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی، مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین المللی المصطفی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان های مقاومت لبنان» که به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد، به معنا و چیستی مقاومت اشاره نمود و اظهار داشت: مقاومت با رویکرد اسلامی همان ایستادگی مسلمانان در مقابل فشارهای استکبار و پادگفتمان های رقیبِ اسلام است.

وی در پاسخ به سوال؛ چرا و بر اساس کدامیک از مبانی عقلی و دینی مقاومت در برابر دشمن لازم شمرده شده است؟، اظهار داشت: دین مبین اسلام در آیات متعدد قرآنی و دلایل روایی و عقلی از مسلمانان می خواهد که زیر سلطۀ استکبار و هژمونی و حاکمیت طاغوت زندگی نکنند. 

مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین المللی المصطفی، با بیان این که دلایل عقلی و نقلی فراوانی در رابطه با مقوله مقاومت وجود دارد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی مکمل و متمم گفتمان مقاومت و ارائه دهندۀ آن به عنوان یک الگو و پارادیم عصر حاضر به شیوه های جدیدی است.

وی با اشاره به این که آیات فراوانی از قرآن را می توان برای بحث مقاومت دسته بندی نمود، یادآور شد: آیاتی که از استقامت و پایداری سخن می گویند، آیاتی که بر حذف طاغوت از جامعه سخن دارند و یا حتی آیاتی که بر نفی سبیل و حاکمیت بیگانگان تأکید می فرمایند، از مهمترین دلایل قرآنی مقاومت به شمار می روند.

حجت الاسلام والمسلمین سخاوتی ضمن اشاره به مصادیقی از آیات الهی با تأکید بر این که مقاومت مسلمانان در برابر مستکبرین و منحرفین جامعه، آنان را به عقب وا می دارد، تصریح کرد: در رابطه به آیه 112 سوره هود « فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ »، می توان گفت؛ استقامت یعنی طلب قیام و استدعای ظاهر شدن تمامی آثار و منافع آن امر؛ پس استقامت انسان یعنی صلاح او بگونه ای که فساد و نقصان دراو راه نیابد.

شواهد و دلایل تجربی مقاومت از دیگر موضوعات پیرامونی این بحث بود که در آن بر مصادیقی چون؛ مقاومت برای پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج طاغوت از کشور، هشت سال دفاع مقدس، فتنه 88 ومقاومت رهبری و مردم در مسیر صحیح، جنگ های 33 روزه در لبنان، اشاره شد.

سخنران این نشست برجام، سند2030  و دیگر اسناد استعماری پذیرفته شده را از نمونه های بارز عدم مقاومت و تهدید برشمرد و اذعان داشت: دلایل، شواهد و تجربیات تاریخی بی شماری بر لزوم توجه به مقاومت تأکید دارند؛ اگر جامعه ای دست از مقاومت بردارد و تسلیم دشمن خود شود، دچار ذلت و خواری شده، همه هستی خود را از دست خواهد داد.

وی با بیان این که چگونگی و کیفیت مقاومت در طرح کلی و نقشۀ راه مبارزه با طاغوت و استکبار نهفته است، یادآور شد: اگر مردم به زیبایی به فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه مقاومت گوش فرا دهند و از مقاومت خسته نشوند، سرانجامِ پیروزی خواهند داشت و چنانچه از مقاومت باز ایستند موجبات شکست را فراهم خواهند نمود؛ « لارأی لمن لایطاع؛ درد دل همه امامان بود».

حجت الاسلام والمسلمین سخاوتی در ادامه عدالت خواهی، حق طلبی، اسلام خواهی، صلح طلبی، عزت طلبی، استقلال طلبی، آزادی خواهی، معنویت گرایی، حکمت و عقلانیت، مصلحت گرایی، آرمان گرایی، واقع بینی، سلطه ستیزی و  مبارزه با استکبار و استبداد را عناصر اصلی گفتمان مقاومت دانست.

راهها و الگوهای مقاوم سازی جامعه و حاکمیت از دیگر مباحث این نشست بود که در آن بر توجه و تأکید بر ارزش های ناب اسلامی و سنتی سفارش زیادی صورت گرفت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha