سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام موسوی ، استاد حوزه علمیه قم و نجف

حوزه/ حجت الاسلام موسوی، با بیان اینکه تربیت انسان متعالی، فتح الفتوح انقلاب اسلامی است، گفت: انسانی که در حیطه گفتمان انقلاب اسلامی پرورش یافته، در هر رشته‌ای باشد و هر استعداد مادی که داشته باشد، در همان عرصه تغییرات و انقلابی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه قم، هم‌زمان با آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سلسله جلسات تدریس کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را آغاز کرد.

ارائه طرح جامع مدیریت اجتماعی، هدف اصلی حوزویان باشد

وی در نخستین جلسه‌ی تدریس این کتاب گفت: این فتح الفتوح انقلاب اسلامی تربیت انسان متعالی است، یعنی هر جا گفتمان اسلام ناب پیاده شود، انسان‌ها تربیت خواهند شد.

این استاد حوزه علمیه، با ذکر نقاط قوت انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تأکید کرد: انسانی که در حیطه گفتمان انقلاب اسلامی پرورش یافته، در هر رشته‌ای باشد و هر استعداد مادی که داشته باشد، در همان عرصه تغییرات و انقلابی ایجاد می‌کند. مانند انقلابی که شهید احمدی روشن در عرصه‌ی صنعت هسته‌ای ایجاد کرد.

وی با نقد مبانی تفکری تمدن غرب خاطرنشان کرد: در مقابل، نتیجه‌ی گفتمان تمدن غرب توسعه صنعتی بر مبنای اومانیسم و توجه به ابعاد حیوانی انسان است. هر چه به این تمدن نزدیک‌تر شویم، از روح اخلاق و معنویت فاصله می‌گیریم.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: هر کس که از انقلاب و آرمان‌های والای آن فهم دقیق داشته باشد، غرب را با آن‌همه پیشرفت‌های مادی‌اش آرمان‌شهر نمی‌داند. بلکه معتقد است که تمامی پیشرفت‌ها تنها در سایه انقلاب انسانی و تحول در انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

نقطه‌ی کانونی درگیری غرب و اسلام

حجت‌الاسلام موسوی ضمن تأکید بر مبانی هستی‌شناسی اسلامی گفت: مهم‌ترین معرفت اسلام نسبت به دنیا این است که جهان مادی اصالتاً هیچ ارزشی ندارد. بلکه ارزش حقیقی ساختن و تربیت انسان‌ها است.

وی ادامه داد: غربی‌ها معتقدند که دین نمی‌تواند طرحی برای اداره جامعه داشته باشد؛ لذا تاریخ را به سه عصر تقسیم می‌کنند و عقیده دارند که در عصر سوم تنها راه اداره‌ی جوامع بشری حس و تجربه و پوزیتیویسم است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تمام درگیری تمدن غرب با انقلاب اسلامی در نگاه متفاوت این دو تمدن به جهان هستی خلاصه می‌شود ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی، بر اساس اندیشه‌های دینی طرحی برای اداره جامعه ارائه می‌کند.

موفقیت انقلاب اسلامی در گرو ارائه طرح جامعه اداره اجتماعی است

مدیر مرکز عصر ظهور، با تأکید بر لزوم ارائه طرح جامع مدیریت اجتماعی بر اساس دین مبین اسلام گفت: با وجود این ظرفیت عظیم در دین مبین اسلام، در طول تاریخ همواره افرادی که بتوانند طرح اجتماعی از دین ارائه دهند بسیار کمیاب بوده‌اند؛ چراکه طرح‌های اجتماعی اسلام همیشه در قالب‌های ذهنی باقی مانده و هیچ‌گاه عملیاتی نشده‌اند.

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه اظهار داشت: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که انقلاب اسلامی در پیشبرد اهداف خویش موفق بوده است که بتواند طرحی جامع برای اداره‌ی جوامع بشری ارائه کند.

استاد کلاس آموزشی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، با بیان اینکه چهل‌سالگی انقلاب ابتدای راه است، افزود: انقلاب اسلامی هر جا تحول انسانی به وجود آورده پیشرفت‌های چشمگیر داشته است. بدون شک باید اذعان کنیم انقلاب اسلامی از این جهت موفق بوده و به اهداف خود نائل آمده است.

روش‌شناسی اجتهادی رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

این کارشناس مذهبی با بررسی روایتی پیامبر اسلام تأکید کرد: نبی مکرم اسلام می‌فرمایند: «لا یَقُومُ بِدِینِ اللهِ إلا مَن حَاطَهُ مِن جَمِیعِ جَوَانِبِه» یعنی دین خداوند را به‌پا نمی‌دارد، مگر کسی که به همۀ جوانب آن احاطه داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه در بسیاری از نظام‌های آموزشی دینی، دین به‌صورت کاریکاتوری و تنها از جنبه‌های محدود مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنین رویکردی نمی‌تواند طرح جامعی از دین ارائه دهد.

حجت الاسلام موسوی در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می‌فرمایند؛ «قرآن به‌عنوان سند قاطع اسلام در بیشترین موارد سهمی در روشنگری نیافته است» و این بدان معناست که دین‌شناسان برای شناخت دین کمترین استفاده را از قرآن کریم می‌برند و بیشتر از منابع عقلی و روایی استفاده می‌کنند؛ به همین جهت اغلب مباحث دینی به مباحث فقهی- روایی و یا کلامی- فلسفی محدود شده‌اند.

وی در بخشی از سخنان خود دو هدف را برای مطالعه‌ی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی برشمرد و تأکید کرد: شایسته است که کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را با این هدف مطالعه کنیم که اولاً روش اجتماعی رهبر انقلاب را به‌خوبی بشناسیم و ثانیاً با سبک تفسیری ایشان از قرآن کریم آشنا شویم.

جریان سقیفه و اسلام سکولار

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این کتاب فاخر مبانی حکومت اسلامی را پایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: بر اساس دیدگاه رهبر انقلاب طرح اجتماعی اسلام، مبتنی بر حکومت اسلامی است که در رأس آن ولایت قرار دارد.

وی جریان سقیفه را آغاز جریان سکولاریسم دینی دانست و گفت: جریان سقیفه با کنار گذاشتن ولایت از رأس حکومت، در واقع با این اصل که اسلام می‌تواند طرح کلی برای اداره جوامع ارائه کند، به مخالفت برخواست و اسلام سکولار ارائه کرد.

حجت الاسلام موسوی در پایان تأکید کرد:به همین دلیل با کنار زدن عنوان ولایت از رأس حکومت، در حکومت اسلامی آن انحراف بزرگ ایجاد شد که حکام اسلامی خود را خلیفه و ملک نامیدند.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha