شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 481096
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
حجت الاسلام ربانی

حوزه/ نشست تخصصی رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با موضوع تبیین شاخه های علوم حدیث و خاستگاه آنها، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، عضو گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان، در نشست «شاخه های علوم حدیث و خاستگاه آنها» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با اشاره به تبارشناسی شاخه های علوم حدیث گفت: حدیث عبارت از گفتار و کردار پیامبر(ص) یا امام معصوم است.

وی با بیان این که آنچه را که پیامبر اکرم(ص) بیان کرده، انجام داده یا تقریر فرموده باشند در اصطلاح حدیث می گنجد، تصریح کرد: در مرور زمان علومی همچون علم رجال به خدمت حدیث در آمد که برای تشخیص اخبار ثقه از ضعیف و اعتبارسنجی آن ه ملاک شناخت راوی می باشد زیرا از زمان برداشته شدن منع حدیث، عده ای در طول تاریخ، حدیث جعل کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که افرادی در این زمینه برای تشخیص احادیث جعلی مسئولیت پذیرفته و علم رجال را تاسیس کردند، بیان کرد: اولین قدمی که علم رجال تاسیس شد، جرح و تعدیل نام گرفت و دانش رجال مرحله آخری که گذراند اصول علم الرجال بود که در آن قواعد علم رجال تاسیس شد و در قرن دوم نیز دانشی به خدمت حدیث درآمد که علم غریب الحدیث نام گرفت و بر اساس این علم، واژگان لغات احادیث را شکافتند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی با بیان این که سومین دانشی که به کمک حدیث درآمد، دانش مشکل الحدیث بود که فقها مشکلات احادیث را مورد بررسی قرار دادند، بیان کرد: علم چهارمی که به خدمت حدیث در آمد علاج الحدیث بود که یعنی دو حدیث باهم تعارض داشته و همخوانی ندارند که علاج الحدیث به واقع احادیث متعارض را جمع می کند و پس از علاج الحدیث نیز، درایه الحدیث به معنای مصطلح شناسی به عنوان پنجمین شاخه علوم حدیث شناخته می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha