جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست نقد کتاب «سرباز کوچک امام»

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سرباز کوچک امام صدهزارتایی شد

با استقبال از پویش کتاب‌ قهرمان و رسیدن به چاپ ۸۲ «سرباز کوچک امام» صدهزارتایی شد.کتاب «سرباز کوچک امام» در اولین دورۀ پویش «کتاب‌قهرمان» به چاپ هشتادودوم رسید تا جمع تیراژ آن از ابتدای انتشار تاکنون، از تیراژ ۱۰۲ هزار نسخه عبور کند.کتاب «سرباز کوچک امام»، نوشتۀ «فاطمه دوست‌ کامی» را انتشارات پیام آزادگان برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ منتشر کرد. این کتاب ۷۶۴ صفحه‌ای با قیمت ۳۶ هزار تومان تا پیش از آغاز پویش «کتاب‌ قهرمان»، طی پنج سال به چاپ سی‌ویکم و تیراژ ۴۷۵۰۰ نسخه رسیده بود.با آغاز پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌ قهرمان» در آذر سال جاری، این کتاب با ویرایش جدید و کاهش حجم به ۴۵۳ صفحه رسید و با قیمت ویژه ۲۴هزار تومان عرضه شد. کتاب خاطرات مهدی طحانیان با استقبال مخاطبان از این پویش، اکنون در طول سه ماه، با ۵۵ نوبت تجدید چاپ نسخۀ مربوط به پویش، با تیراژ ۵۵۰۰۰ نسخه به چاپ هشتادودوم رسیده است.این پویش با تکیه بر کتاب‌های باکیفیت، سعی در شناساندن قهرمانان ملی میهن اسلامی‌مان ایران دارد.

 

مزد بگیر ها علیه میلیاردر‌ها طغیان کردند

اخلاقیات غالب باشگاه میلیاردر‌های امروزی نوعی شایستگی، برتری و پر دبدبه و کبکبه بودن است، از جمله اینکه همچون بارون‌های اشراف زاده و سارق قدیمی باید ثروتشان را به رخ بکشند. برای مثال برای یکی از بارون‌های روزگار مدرن ما، «خانه»‌ای به غایت بزرگ در فلوریدا در دست ساخت است که ۱۱ آشپزخانه، ۵ استخر شنا و ۳۰ گاراژ اتومبیل دارد.بدتر آنکه طبقه میلیاردر‌ها با تبدیل کردن ثروت کلان خود به اسلحه، می‌کوشد بر حس برتری توانگرسالارانه خود تاکید کند. آن‌ها مبالغی هنگفت (و غالبا محرمانه) را برای ایجاد یک فرهنگ نابرابری در سراسر سرزمین ما هزینه کرده اند.اما با وجود نگرانی و وحشت آنها، اکثریت طبقه مزد بگیر آمریکا در حال طغیان هستند، با پوپولیست‌هایی که به تازگی به شکلی دمکراتیک انتخاب شده اند، مثل الکساندریا اوکاسیو- کورتز که نرخ مالیات ۷۰ درصدی را برای درآمد‌های بالاتر از ۱۰ میلیون دلار پیشنهاد کرده است. در پاسخ میلیاردر‌هایی نظیر سلطان رایانه‌ای مایکل دل جیغ کشیدند: «وای وحشت.» و با حالتی ناباورانه درخواست کرد: «یک کشور را نام ببرید که این قانون در آن اجرا شده باشد.»

 

کشف "رودخانه‌" در آسمان عجایب جهان را تکمیل کرد

ستاره شناسان "دانشگاه وین"(University of Vienna) در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی"رودخانه‌ ای" از ستارگان که در نیم‌کره جنوبی آسمانی قرار دارند، شده‌اند.این جریان ستاره‌ای شامل حداقل ۴۰۰۰ ستاره است که از زمان تشکیل آنها که حدود یک میلیارد سال پیش است در فضا حرکت کرده‌اند. در این مطالعه پژوهشگران از داده‌های "تلسکوپ فضایی گایا"(Gaia) آژانس فضایی اروپا استفاده کردند.کهکشان راه شیری، خانه‌ای برای خوشه‌های ستاره‌ای در اندازه‌ها و سنین مختلف است. پژوهشگران خوشه‌های کوچک بسیاری را در ابرهای مولکولی، خوشه‌های ستاره‌ای میانسال و قدیمی در "دیسک کهکشانی" و حتی خوشه‌های عظیم و قدیمی کروی در "هاله"(halo) پیدا کرده‌اند. این خوشه‌ها، صرف نظر از مبدا و سن آنها، به نیروهای جزر و مدی در امتداد مدار خود در کهکشان تقسیم می‌شوند. با توجه به زمان کافی، نیروهای گرانشی کهکشان راه شیری بی وقفه آنها را از هم جدا می‌کنند."استفان مینگاست"(Stefan Meingast) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: بیشتر خوشه‌های ستاره‌ای در دیسک کهکشانی به سرعت پس از تولد خود پراکنده می‌شوند، زیرا آنها ستارهای کافی برای ایجاد یک بالقوه گرانشی عمیق ندارند یا به عبارت دیگر، آنها چسب کافی برای نگه داشتن آنها را ندارند. دیسک کهکشانی صفحه‌ای است که مارپیچ‌ها، میله‌ها و دیسک کهکشان‌های این انواع در آن جای گرفته‌اند.

 

اتریش شهروندان  داعشی را پس زد

«کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش که به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بسر می برد در سخنانی با اشاره به درخواست اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر پذیرش اعضای داعش از سوی کشورهای اروپایی اظهار داشت: اتریش نیز مانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی با اعطای تابعیت اروپایی به اعضای داعش مخالف است.وی با بیان اینکه داعشی ها خطرناک ترین افراد جهان هستند، افزود: استقبال از تروریست ها کاملا اشتباه و غیر منطقی است. گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ۲ پیام توییتری پی‌ در پی از انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر متحدان اروپاییِ خود خواسته بود فکری به حال ۸۰۰  تبعه داعشی که به دست نیروهای آمریکایی اسیر شده‌ اند، بکنند چرا که در غیر این صورت آنها را آزاد خواهد کرد!وی در یکی از این توییتها مدعی شد: آمریکا نمی‌خواهد شاهد نفوذ این داعشی‌ها در اروپا باشد چرا که به هرحال بعد از شکست، نخستین مقصد آنها اروپا خواهد بود. نوبت دیگران است که قدم پیش گذاشته و کاری را که از عهده‌اش برمیآیند به عهده بگیرند.

 

لندن ضد امارات دست به تجمع زد

تعدادی از جوانان عرب زبان تجمع اعتراض آمیزی را ضد تلاش‌های دولت امارات برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود ضد جوانان در کشورهای عربی برگزار کردند. این تظاهرات از سوی فعالان حقوق بشر در لندن برگزار شد.شرکت کنندگان در این تجمع اعلام کردند که اعتراضات مذکور در اعتراض به سوء استفاده امارات از انگلیس برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود با استفاده از شعارهای مربوط به تساهل و همزیستی مسالمت‌آمیز و سرمایه‌گذاری در میان جوانان انجام شده است.این فعالان حقوق بشری می‌افزایند که ادعاهای مذکور در شرایطی دنبال می‌شود که امارات دست به سرکوب جوانانی می‌زند که منادی تغییر در کشورهای عربی هستند. دولت امارات همچنین تنفر و تعصب را در میان ملت‌ها رواج داده و بیشترین جنایت‌ها را در یمن انجام می‌دهند.منابع خبری گزارش دادند که امارات متحده عربی قراردادهای خرید تسلیحات نظامی به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار با تعدادی از شرکت های بین‌المللی امضا کرده است.عربستان و امارات از سال 94 در قالب ائتلافی متشکل از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.این جنگ تاکنون بیش از 16 هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی نامید.شمار زیادی از این کشته ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

 

اردوغان برای مسیحیان شرط گذاشت

طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت، اگر دولت یونان قصد بازگشایی یک مدرسه علوم دینی مسیحی در استانبول را دارد، مسجد آتن باید دارای مناره باشد.آلکسیس سیپراس  نخست‌وزیر یونان این ماه به ترکیه رفته و از اماکن دینی مختلف در این کشور دیدن کرده است. سیپراس در طی سفرش به یونان از یک مدرسه دینی ارتدوکس یونانی تعطیل شده در این کشور نیز بازدید کرده و ابراز امیدواری کرد که با کمک اردوغان این مدرسه بازگشایی شود.این مدرسه دینی مسیحی تعلیم دهنده کشیش آینده در قسطنطنیه بود که در سال 1971 در پی تنش ها میان آنکارا و آتن بر سر قبرس به حالت تعطیل درآمد.اردوغان گفت که نخست وزیر یونان به او گفته، انتقادات حزب مخالف از علل نبود مناره هستند.

 

آب عربستان را تهدید کرد

عربستان سعودی به علت بحران آب و  متوسل شدن به آب شیرین‌کن‌ها، با «تشنگی» مواجه است.یک استاد دانشگاه در عربستان سعودی هشدار داد که کشورش تشنگی ترسناک و اجتناب ناپذیری را پیش رو دارد.«محمد بن حامد الغامدی»، یک استاد سابق دانشگاه ملک فیصل و کارشناس آب در عربستان سعودی طی گفت‌وگو با روزنامه  سعودی «سبق» گفت: دلیل کمبود آب از بین رفتن ذخایر استراتژیک آبهای زیرزمینی و نیز اهمال در این زمینه است.وی با بیان اینکه عربستان در زمره ۱۰ کشور فقیر آبی قرار دارد، افزود: با توجه به ادامه شواهد و قرائن موجود، نسل‌های آتی تشنگی را پیش رو دارند و این تشنگی حتمی است و گریزی از آن نیست.دانشمندان سازمان ملل در ژانویه گذشته درباره خطرهای شیرین کردن آب که عربستان به آن متوسل شده است، هشدار دادند.بر اساس یک گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی نه تنها اولین صادر کننده نفت خام جهان است، بلکه بزرگترین تولید کننده زباله‌های سمی است که محصول تلاش‌های آن برای رفع تشنگی در این کشور کویری است.

 

عراق دست به اعتصاب علمی زد

معلمان شهرهای مختلف عراق در اعتراض به اجرایی نشدن خواسته‌هایشان از سوی دولت اعتصاب کردند.یاسین محمد، عضو سندیکای معلمان عراق گفت: مهم‌ترین خواسته‌هایی که معلمان به دلیل آن اعتصاب کردند کاهش سطح آموزش به ویژه بعد از خروج عراق از لیست بین المللی کیفیت آموزشی و اصلاح روش‌های تدریس است. ندادن حق مسکن و تسهیلات دیگر به معلمان که کارمندان دولت از آن برخوردارند، دلیل دیگر اعتصاب است.محمد گفت: درخواست‌هایی همچنین به منظور فراهم کردن ساختمان‌های مناسب برای مدارس مطرح شده است.در طول چند ماه گذشته صدها تن از معلمان عراقی در استان‌های مختلف با برگزاری تظاهرات از دولت خواستند حقوق به تأخیر افتاده آن‌ها را پرداخت کرده و روند کسر از حقوق ماهانه را لغو کند.

 

کپنهاگ نسخه های شاخ افریقا را زیر ذره بین برد

پژوهشگران دانمارکی دو هزار نسخه خطی اسلامی مربوط به کشورهای اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی را با هدف بررسی و حفظ آثار ادبی اسلامی این منطقه از آفریقا بررسی کردند. پژوهشگران دانمارکی در این پروژه‌ پنج ساله با تهیه نسخ دیجیتال از این آثار اسلامی، با راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی ابزار ارزشمندی را برای همه پژوهشگران در جهان ایجاد کرده‌اند که برای پژوهش‌ها و تحقیقات آتی خود در ارتباط با تاریخ و سنت‌های اسلامی می‌توانند از آن استفاده کنند.سرمایه گذاری این پروژه با عنوان «اسلام در شاخ آفریقا» از سوی هیئت انصاف و آشتی دانشگاه کپنهاگ و شورای تحقیقات اروپایی انجام شده است.الساندرو گوری، استاد دانشگاه کپنهاگ و یکی از اعضای این پروژه ضمن انتقاد از بی‌توجهی کارشناسان پژوهش‌های اسلامی و آفریقایی نسبت به شاخ آفریقا تصریح کرد: دانشمندان مطالعات اسلامی و آفریقایی تمایل دارند که به تحقیق در ارتباط با مسیحیت در اتیوپی به‌عنوان بزرگترین کشور در شاخ آفریقا بپردازند این در حالی است که میراث اسلامی در این منطقه بسیار غنی و متمایز است و حداقل به قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی باز میگردد.

 

بیماری‌های غیرواگیر برای ایران خطرناک شد

باقر لاریجانی اظهار داشت: بسیای از بیماری‌های غیرواگیر از جملاه دیابت علل مرگ و میر در کشور است و در واقع ۳۰۰ هزار مرگ در سال به دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندند.لاریجانی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، گفت: نگرانی‌های زیادی در جهان در مورد افزایش چشمگیر دیابت وجود دارد و در واقع شیوع دیابت در حال افزایش است و یک تهدید جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود. معاون وزیر بهداشت گفت: دیابت پنجمین علل مرگ و میر در ایران است و شیوع دیابت در کشور ما بیش از ۱۰ درصد مردم ما مبتلا به این بیماری هستند. وی با بیان اینکه ۲۹۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر بیماری‌زا در تمام استانها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: شرایط به لحاظ این بیماری‌ها در همه کشور خوب نیست و برخی از استانها وضعیت نامطلوب‌تری دارند.بیش از یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷ درصد از مردم فعالیت فیزیکی ندارند، حدود ۳۰ درصد فشار خون دارند و ۲۵ درصد گرفتار چربی خون هستند. وی در پایانی خاطرنشان کر د: خوشبختانه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌ کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود.

 

کاغذ به بالاترین حد رسید

در هفته‌های اخیر قیمت کاغذ صعودی غیرقابل تصور را داشته اشت و ظاهراً ابزارهای کنترلی نیز در مهار این قیمت‌ها ناتوان عمل می‌کنند.وضعیت کاغذ از حالت بحرانی خارج شده و به مرحله اورژانسی رسیده است. بعد از مدتی آرامش در بازار کاغذ از اوایل بهمن‌ماه بود که این کالای استراتژیک میل سرکشی پیدا کرد و مهارش از دست متولیان خارج شد. در روزی که شما این گزارش را می‌خوانید قیمت کاغذ وضعیتی نجومی را پشت سر می‌گذارد. آخرین قیمت‌ها که از روی مرکز اطلاعات کاغذ ایران استخراج شده نشان می‌دهد که ظاهراً کاغذ هم راهی را می‌رود که سایر کالاهای اساسی می‌روند. شاید یکی از دلایل افزایش قیمت را باید در تعامل این کارگروه با واردکنندگان کاغذ دانست و آن ورود ارشاد به مسأله قیمت‌گذاری است که ظاهراً بخش خصوصی خیلی از این مسأله استقبال نکرده است و نوعی لجبازی میان عوامل در صحنه به وجود آمده است.

 

علومی ها جامع‌ترین را برای قرآن کریم تولید کردند

جامع‌ترین فرهنگ موضوعی قرآن کریم، در قالب اپلیکیشن و با عنوان «فرهنگ قرآن» به‌همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید و ارائه شده است.اپلیکیشن فرهنگ قرآن کریم دربردارنده بیش از سه هزار موضوع اصلی و ۶۰ هزار عنوان فرعی، معجم معنایی معارف و مفاهیم قرآن به شیوه‌ای نوین و به شیوه الفبایی موضوعی، جامع‌ترین منبع قرآن‌پژوهی با سه ویژگی دقت، سرعت و آسانی، دربردارنده اعلام قرآن اعم از اعلام صریح و اشاره‌ای و کسب رتبه برتر کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه است.از جمله ویژگی‌های نرم‌افزار فرهنگ قرآن کریم می‌توان به چینش مدخل‌ها برپایه نظام الفبایی، نمایش درختی موضوعات، جست‌وجو در عناوین و محتوا، اشتراک‌گذاری متن، علاقه‌مندی کردن محتوای خاص و امکان تنظیم نوع و اندازه فونت توسط کاربر اشاره کرد.

 

بودجه پسماند را خط زد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از حذف بودجه مدیریت پسماند در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد .بودجه پسماند حذف شداصغر دانشیان معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با حذف بودجه پسماند کشور اظهار کرد: اگر کلیات بودجه محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تصویب شود به جزئیات آن پرداخته می شود.وی افزود: احتمال افزایش بودجه محیط زیست بسیار کم است .دانشیان گفت: دولت برای مدیریت پسماند حدود هزار میلیارد تومان از صندوق ملی توسعه به محیط زیست اختصاص داده بود که در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز مصوب شد اما متاسفانه در کمیسیون تلفیق این اعتبار حذف شد .وی ادامه داد: قرار بود سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماند شمال کشور وام هایی پرداخت کند که به دلیل حذف این بودجه دست محیط زیست بسته شد.معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست در صورتی می تواند به وعده های خود عمل کند که اعتبارات لازم به آن اختصاص یابد.

 

اسلو غایب ها را همیشه حاضر کرد

محققان نروژی به تازگی رباتی ساخته‌اند که جایگزین دانش‌آموزان در مدرسه می‌شود تا اگر دانش‌آموزی نتوانست در مدرسه حاضر شود، از دروس خود عقب نماند.این پروژه که توسط دولت نروژ حمایت شده است بودجه‌ای بالغ بر ۵۴۴ هزار پوند داشته است." AV۱" در مدرسه به عنوان گوش، چشم و صدای دانش‌آموز غایب عمل می‌کند. در مقابل این ربات یک دوربین تعبیه شده که به دانش‌آموز بیمار این امکان را می‌دهد کلاس و همکلاسی‌های خود را مشاهده کند و در عین حال با استفاده از یک اسپیکر سوالات خود را بپرسد.دقیقاً مثل زمانی‌که در کلاس حضور دارد.این ربات نروژی که نماد یادگیری از راه دور است، با استفاده از چراغ‌های رنگی خود، احساس دانش‌آموز را به معلم انتقال می‌دهد.دانش‌آموز مزبور می‌تواند با استفاده از یک اپلیکیشن که در گوشی و یا تبلت وی است، با مدرسه خود ارتباط برقرار کند.

 

"بهمن" کاپ بارشی را از آن خود کرد

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر تا 25 بهمن سال آبی 98-97 (145 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 175.3 میلیمتر است.همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 25 بهمن به 288 میلیارد و 899 میلیون مترمکعب رسید.سهم بهمن‌ماه از بارش‌های 175.3 میلیمتری 145 روز ابتدایی سال آبی جاری و بارش‌های 83.2 میلیمتری زمستان (تا 25 بهمن) 48 میلیمتر بوده است که این میزان بارش، بهمن را به پربارش‌ترین ماه‌ سال جاری تبدیل کرده است.

 

کارگردان اغتشاشات نجف‌آباد محاکمه شد

جلسه رسیدگی به پرونده قتل شهید سجاد شاه‌سنایی به ریاست قاضی نجف‌پور در شعبه اول کیفری 1 استان اصفهان برگزار شد.متهم مصطفی صالحی فرزند فتحعلی معروف به مصطفی فتل، متهم است به قتل شهید سجاد شاه‌سنایی و ضرب و جرح 6 نفر از همکاران وی و نیز بنابر مستندات، متهم کارگردان اغتشاشات کهریزسنگ نجف‌آباد بوده است.در ادامه نماینده دادستان نجف‌آباد کیفرخواست صادره را قرائت کرد و سپس وکیل اولیای دم، پس از ارائه مستندات تقاضای قصاص برای مصطفی صالحی (متهم ردیف اول) و اشد مجازات برای امراله صالحی (متهم ردیف دوم) کرد.در ادامه قاضی نجف‌پور اتهامات متهم را قرائت کرد و متهم اتهامات مطرح شده را وارد ندانست؛ پس از شنیده شدن صحبت‌های متهم قاضی ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد و قرار شد تا حکم دادگاه در روزهای آتی اعلام شود.شهید سجاد شاه‌سنایی در جریان اغتشاشات دی ماه 96، زمانی ‌که به همراه دیگر ماموران در تلاش برای باز کردن محور اصفهان-نجف‌آباد بود با گلوله اسلحه‌ی شکاری به شهادت رسید.

 

«کارپول» دندان پزشکان را بی‌حس کرد

«کارپول» بی‌حسی دندان‌پزشکی یکی از داروها و موارد استراتژیک دندان‌پزشکی است و موضوع تولید، واردات و توزیع آن چند وقتی است مورد بحث دندانپزشکان قرار گرفته است.طی هفته‌های اخیر و همزمان با نوسانات بی‌سابقه نرخ ازر، کارپول بی‌حسی دندان‌پزشکی در کشور کم‌یاب شد و دندان‌پزشکان برای تامین نیاز مصرفی خود به دردسر افتادند به طوری‌که درحال حاضربسیاری از آنها مجبور هستند این دارو را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد تهیه کنند. صادقی در خصوص سایر دلایل کمبود کارپول دندانپزشکی گفت: قاچاق معکوس یکی دیگر از این دلایل بوده و از آنجا که قیمت کارپول تولید داخل ارزان تر بوده قاچاق معکوس صورت گرفته است.

 

تهران برای "چهارشنبه سوزی" کمپین زد

مدیر عامل آتش‌نشانی تهران از تصویب طرح « نه به چهارشنبه سوری خطرناک» خبر داد و گفت: سال گذشته اجرای این شعار توسط مردم در بیشتر نقاط کشور موجب شد تلاش‌های ما مؤثر شوند و حوادث کاهش یابد البته امسال هم تصمیم داریم کمپین راه بیندازیم و رویکردمان همراهی با خانواده‌ها و فرزندان است. مدیر عامل آتش نشانی تهران با اعلام اینکه آتش نشانان امروز نسبت به ۳۰ سال پیش باید تخصصی‌تر عمل کنند، اظهارکرد: تحقیقات نشان می‌دهد در ساختمان‌های ۴۰ سال قبل در صورت بروز آتش سوزی با توجه به ساختار ساختمان، مردم ۱۷ دقیقه فرصت فرار ایمن داشتند ولی امروز با توجه به تغییرات در نوع مواد به کار رفته در ساختمان‌ها و لوازم، این فرصت بین ۲ تا ۳ دقیقه است بنابراین ما باید دید مردم را اصلاح کنیم چون ایمن نبودن ساختمان‌ها باعث از بین رفتن انسان‌ها می‌شود.

 

هورالعظیم برای گرد و غبار خوزستان آستین بالا زد

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم پرآب شده است، گفت: آبگیری هورالعظیم به‌طور قطع در کنترل گرد و غبار منطقه و تلطیف هوا تاثیر خواهد داشت و بقای شرایط موجود در گروی تامین حق‌آبه این تالاب از سوی وزارت نیرو است.وی ادامه داد: میزان آب ورودی به سد کرخه بیش از حد نرمال بوده است و وزارت نیرو نسبت به بازکردن دریچه سد و هدایت آب به سمت تالاب هورالعظیم اقدام کرده است. در نتیجه این بارش‌ها، هورالعظیم پرآب شده است و حتی قصد داریم که حوضچه‌های چهار و پنج این تالاب را با وارد کردن آب‌های جدید پرکنیم. این اقدام به‌طور قطع به زنده‌سازی تالاب کمک زیادی می‌کند.

 

عروس کودک ها به زیر 2 ثانیه رسیدند

ازدواج کودکان به ازدواجی رسمی یا غیررسمی گفته می‌شود که یکی یا هر دو طرف ازدواج، زیر ۱۸ سال سن داشته باشند.بر اساس اطلاعات یونیسف در سال ۲۰۱۸، سالانه ۱۲ میلیون دختر با سن کمتر از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند و این آمار یعنی اینکه، ۲۳ ازدواج در هر دقیقه و تقریباً یک ازدواج در هر دو ثانیه اتفاق می‌افتد.این یعنی اینکه یک پنجم دختران در سطح جهانی، دوران کودکی را به طور ناگهانی پایان می‌دهند و وارد آینده‌ای نامعلوم می‌شوند.ازدواج زود هنگام کودکان در سراسر جهان، بیشتر در کشورهای کم‌درآمد رخ می‌دهد و بسته به مذهب یا فرهنگ خاصی نیست.این نوع ازدواج یک نوع خشونت علیه کودکان است و هدف این است که تا سال ۲۰۲۱، از ازدواج ۵۰۰ هزار کودک جلوگیری شود.بیشترین تعداد عروس‌های کودک در جنوب آسیا زندگی می‌کنند که ۴۶ درصد از دختران در این کشورها قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند.ازدواج کودکان، معمولاً به دلیل نابرابری‌های جنسیتی انجام می‌شود. ازدواج کودکان، مسئله‌ای بسیار پیچیده است و در بیشتر موارد، ناشی از هنجارهای اجتماعی، باورهای فرهنگی و فقر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha