جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ حضور آیت الله اعرافی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: رهایی از قید و بند نکوهش و ستایش اولین شاخص است. ما باید کاری کنیم که تشویق و تنقیص دیگران نسبت به کارهای ما برایمان اهمیت نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاریحوزه، آیت الله اعرافی امروز با حضور در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، با اشاره به مراحل رشد اخلاقی طلبه، گفت: محاسبه و مراقبه و تعابیر مختلفی درباره بررسی درون خود آمده که برای عموم مردم است، اما طلاب باید خود را بیش از اینها مورد بررسی قرار دهند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: این کافی نیست که ما گاهی به بررسی درون خود بپردازیم؛ بلکه دَاب ما باید محاسبه نفس باشد تا زمینه های رشد اخلاقی فراهم گردد.

وی افزود:اینکه شاخص های محاسبه درون چیست از سوالات مهمی است که نکات متعددی در پاسخ به آن وجود دارد؛ یکی از مباحث مهم در عالم درون ما اخلاص است، اینکه انسان برای خدا کار کند و اگر ابراز هم می کند از روی اخلاص بیان کند.

آیت الله اعرافی افزود: برخی از این شاخص ها کمی پیچیده است و برخی دیگر از آنها روشن تر است، یکی از شاخص های روشن این است که ببینیم تشویق های بیرونی چقدر برای ما اهمیت دارد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: رهایی از قید و بند نکوهش و ستایش اولین شاخص است، ما باید کاری کنیم که تشویق و تنقیص دیگران نسبت به کارهای ما برایمان اهمیت نداشته باشد.

وی افزود: مورد دیگر این است که بر انجام کارها ولو بدون مطرح شدن نام خودمان رضایت داشته باشیم. البته این موارد خیلی سخت است؛ اما در عالم طلبگی از ملزومات راه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به شاخص های دیگر گفت: شاخص دیگر این است که ببیند خوشی و ناخوشی هایش چگونه است و تابع چه چیزهایی است، اگر ترک شدن نماز شب او را بیشتر از کم شدن شهریه ناراحت کرد آن زمان است که می تواند به پیشرفت اخلاقی امیدوار باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: لذتها و الم ها نشان دهنده درجه شخصیت هر کسی است. این مسئله در روایات نیز آمده که اگر می خواهید شخصیت افراد را بسنجید، ببنید رنج و شادی آنها کجا نمایان می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha