جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اهمیت و ضرورت پرداختن به مقوله اقتصاد نباید ما را از توجه به فرهنگ در دهه پنجم عمر انقلاب غافل کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که اسلام یک مجموعه به هم پیوسته است و طبعاً آموزه های آن نیز جامع و کامل می باشد، اظهار داشت: بر اساس آموزه های ناب دینی و فرهنگ ملی ما باید در دهه پنجم انقلاب به ابعاد و محورهای مختلف جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و غیره توجه لازم و کافی را داشته باشیم تا زمینه رشد و تعالی جامعه به خوبی فراهم گردد.

وی افزود: هر چند در حال حاضر اهمیت مباحث اقتصادی بسیار مهم و برجسته تر شده و انقلاب اسلامی از منظر اقتصادی در معرض تهدید است و طبعاً باید در این راستا کار جدی تری انجام داد، اما این مساله نباید باعث شود که ما از اهمیت توجه به حوزه فرهنگ و یا برخورد با مفاسد و معضلات اجتماعی غافل شویم.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به افزایش تحریم و فشار دشمن مستکبر علیه ایران اسلامی گفت: در کنار فشار خارجی، متاسفانه بی تدبیری ها ، کم کاری ها و ناتوانی ها و مساله تاسف آور فیش های نجومی و مفاسد اقتصادی مردم را به شدت ناراحت کرده و قاطبه مردم هر چند که اسلام و انقلاب و نظام را قبول دارند و از آن حمایت می کنند اما نسبت به تورم و گرانی و مفاسد و تبعیض ها و اختلاس ها معترض و گلایه مند هستند و این اعتراض و ناراحتی هم به حق است.

وی ابراز داشت: واقعیت آن است که شرایط موجود، باعث تلاطم در بازار و برهم خوردن ثبات معیشتی مردم شده و لذا می بایست در این رابطه یک فکر اساسی کرد، اما باید توجه داشت که توجه به مقوله اقتصاد به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است که ما در رابطه با برخورد با فساد ، شاهد اقتدار بیش از پیش قوه قضاییه باشیم.

وی گفت: در حقیقت ما باید قوه مقتدری داشته باشیم که هر چقدر که فساد زیاد باشد با آن ها برخورد قاطع و به هنگام داشته باشد نه این که به علت کندی برخورد با مفسدان، آبرو و حیثیت نظام اسلامی در معرض تهدید باشد.
حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین بیان داشت: در کنار حل معضلات اقتصادی و برخورد قاطع قضایی با مفسدان، به هیچ وجه نباید از مسایل فرهنگی غفلت کرد چرا که مسایل فرهنگی اهمیت فوق العاده ای دارد به خصوص در ارتباط با نظام آموزشی کشور که ما اگر در این حوزه به درستی کار فرهنگی انجام دهیم، تبعات شوم آن نصیب کل جامعه می شود.

وی تصریح کرد: بنده به شدت معتقدم اگر فرهنگ ما درست باشد، نتیجه اش را در عرصه اقتصاد نیز مشاهده می کنیم و لذا نباید به بهانه اقتصاد ، فرهنگ را در دهه پنجم انقلاب رها کنیم، چرا که اگر فرهنگ درست نشود مشکلات اقتصادی همچنان باقی خواهد ماند
رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: تهاجم فرهنگی دشمن به خصوص پس از پایان جنگ تحمیلی به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب به شبیخون و ناتوی فرهنگی تبدیل شد و امروز واقعاً اگر به دنبال اصلاح این مباحث نباشیم، انقلاب و نظام لطمه جدی می بیند .

وی افزود: در عین حال باید توجه داشت در این قضیه فقط نقش و وظیفه دولت مطرح نیست بلکه همه ما مسئولیم اعم از حوزه های علمیه، دانشگاه ها ونهادهای و ارگان های فرهنگی و حاکمیتی که باید هر یک با دغدغه و احساس تکلیف دینی و انقلابی و ملی ، رسالت خود را به درستی انجام دهند.

وی اظهار داشت: به نظر بنده ضلع فرهنگ حتی اساسی تر است هر چند الان برای مردم اقتصاد مهم تر می باشد و در مجموع باید گفت که فرهنگ، اقتصاد و مبارزه با فساد سه ضلع یک مثلث است که در دهه پنجم انقلاب باید به شکل توأمان به آن ها توجه کرد و از این منظر به نهادینه کردن ارزش های دینی و انقلابی در جامعه اهتمام داشت.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در خاتمه سخنان خود گفت: البته در کنار این ها باید به عرصه های مهم دیگر همچون عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز توجه کرد و از این مساله نیز نباید غافل شد که به هر حال نظامی موفق است که در همه ابعاد کار می کند و به رفع معضلات مربوطه همت می گمارد و از این رو ما به همه ابعاد جامعه و نظام توجه کنیم که البته ضرورت ها و اولویت ها همانی است که پیشتر بیان شد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha