پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام جعفری- رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان جنوبی

حوزه/ رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه یک نظرسنجی میدانی در میان دانشجویان دانشگاه بیرجند در خصوص نماز انجام شد، گفت: قریب به ۸۰ درصد دانشجویان پایبندی به نماز را اعلام کردند که این مسئله برای مدیران و همه مسئولان مربوطه ایجاد مسئولیت می کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام محمدعلی جعفری رییس همایش ملی نماز، هویت و جوانان و رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند، امروز در همایش ملی نماز در دانشگاه بیرجند، اظهار داشت: دانشجویان برای برگزاری همایشی با موضوع نماز پیشنهادی دادند که باعث شد با جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیشنهاد را بررسی کنیم که مورد استقبال اساتید قرار گرفت.

وی افزود: این همایش در چهار محور و به نام همایش ملی نماز، هویت و جوانان شکل گرفت که وقتی برای همایش هدف گذاری شد چند نکته مدنظر بود تا به آن برسیم.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه امروز دانشجوی ما برای مسائل معنوی پیشنهاد دهنده است و دیروز از این موضوعات فراری بود، گفت: این فرقی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در دیدگاه ها ایجاد کرده است و باید از این فضا و این نظام استفاده کنیم .

وی با بیان اینکه در اعتکافات می بینیم چقدر جوانان دنبال این مسئله هستند و شب های قدر می بینیم جوان ما چه شوری دارد، عنوان کرد: اشتیاق جوانان به این موضوعات باعث شده تا مسئولین بیشتر به آنها توجه کنند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند در خصوص اهداف برگزاری همایش مطرح کرد: ایجاد دغدغه بیشتر در محیط و توجه ویژه متولیان به امر نماز یکی از اهداف برگزاری این همایش است؛ زیرا به دلیل گرفتاری های زیاد کاری که پیش می آید متأسفانه این امر در آخر کار قرار می گیرد.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه یک نظرسنجی میدانی در میان دانشجویان دانشگاه در خصوص نماز انجام شد، گفت: قریب به 80 درصد دانشجویان پایبندی به نماز را اعلام کردند که این مسئله برای مدیران و همه مسئولان مربوطه ایجاد مسئولیت می کند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر شناسایی موانع بر سر راه جامعه هدف در این راه است تا بتوانیم کم کم آن ها را برطرف کنیم.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با اشاره به افزایش عیار معنویت و اخلاق در محیط های علمی به عنوان سومین هدف برگزاری این همایش، اعلام کرد: البته این مسئله بعد از انقلاب نسبت قبل از آن خیلی تفاوت کرده است اما چرا این عیار را بالا نبریم و سمت و سوی حرکات با نماز تبیین نشود؟

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: هیئت وزیران در هر دولتی آیین نامه اقامه نماز را تمدید می کند و به دستگاه ها می فرستد که طبق مصوبه آن باید برای نماز وقت گذاشته شود و رییس هر دستگاهی را مسئول موضوع نماز قرار دادند.

وی تصریح کرد: در کتاب آیین نامه ترویج نماز در نظر مقام معظم رهبری ایشان می فرماید «کلیه دستگاه های مشول این آیین نامه، به منظور ادای فریضه نماز حداکثر 20 دقیقه زمان در وقت فضیلت و بلافاصله بعد از اذان در نظر گرفته شود تا امکان شرکت کلیه مدیران و کارکنان دستگاه های مربوط در وقت نماز فراهم شود».

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: با توجه به مصوبه هیئت وزیران و بیانات مقام عظای ولایت سمت وسوی همگان در وقت نماز باید به این سمت باشد و کل برنامه ها براساس نماز چیده شود.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه نماز مظهر عبودیت و بندگی است  براین اساس باید همه برنامه ها تنظیم شود، یادآور شد: داماد امام مرحوم اشراقی نقل می کند که خدمت امام(ره) در ارتباط با حدیثی عرض کردم اینکه حضرت می فرماید « از ما نیست کسی که نماز را سبک بشمارد» شاید منظور این است که گاهی نماز می خواند و گاهی نمی خواند؛ اما امام عتاب کردند که نه آقا اینکه خلاف شرع است، اینکه معصوم می خواهد بفرماید این است که استخاف و سبک شمردن نماز به این است که نماز هرموقع رسید ساعت و وقت معینی نداشته باشد و اول و آخر وقت برایش مطرح نباشد.

وی عنوان کرد: کسی در هیچ جا در زندگی نامه امام خاطره ای نقل نکرده که امام با نماز اول وقت چیزی را جابجا کند.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: خیلی از مدیران ما اگرچه جلسات مهمی برگزار می کنند و به وقت نماز می خورد اما نیاز است بیشتر به این موضوع توجه کنند.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha