شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی

حوزه/ مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (تحت اشراف رهبر معظم انقلاب اسلامی) برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از میان فضلای علاقه مند به فراگیری تخصصی رشته های فقه اقتصاد، فقه خانواده ،فقه قضا، فقه سیاسی و فقه تربیت پذیرش می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به تاریخچه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی اظهارداشت: این مرکز آموزش عالی به امر مبارک مقام معظم رهبری تاسیس شد و در سال 95 اولین پذیرش را انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این موسسه با هدف برنامه ریزی و اقدام در امر تولید علم و پیش بردن مرزهای دانش دینی در عرصه های مورد ابتلای جامعه امروز بشری و پاسخگویی به نیازهای فکری، علمی و دینی جهان اسلام و نظام اسلام تاسیس شده است.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ادامه داد: بدیهی است تحقق این امر تنها از طریق تقویت و ایجاد تحول در ساز و کار های آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه و سوق دادن آنها بسوی تولید «نظریه های نوین» درارتباط با نظام های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امکان پذیر است، سازو کاری که منجر به پیدایش جریان علمی نو و زاینده در حوزه های علمیه مبتنی بر اندیشه های حضرت امام (ره ) و هدایت های رهبر معظم انقلاب و همسو با نظرات مراجع معظم تقلید و بزرگان حوزه می باشد.

وی افزود: موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با هداف تربیت فقهای متخصص در حوزه های مورد ابتلای جامعه تاسیس شده است و یکی از اهداف تاسیس این موسسه تربیت فقهای متخصص در رشته های مختلف است.

مدیر مدرسه تمهیدی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی افزود: در زمینه پذیرش طلاب سیاست موسسه این است که نسبت به رویکرد و استعداد طلاب توجه شود و انگیزه قابل قبول در زمینه فراگیری علوم دینی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در سه مقطع موسسه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی پذیرش می کند و مقطع اول تمهیدی است و طلاب پایه 9 و 10 حوزه علمیه در این مقطع پذیرش می شوند و پس از اتمام این مقطع طلاب در مقطع خارج عمومی تحصیل می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان گفت:  این مرکز با تربیت فقها تلاش می کند نیازهای فکری و فقهی نظام اسلامی رابه صورت تخصصی تر برطرف کند و تلاش می کند برای پیش برد مرزهای دانش دینی فعالیت کند.

​حجت الاسلام و المسلمین همتیان عنوان کرد: در مقطع تمهیدی و خارح عمومی و خارج تخصصی طلاب در این مرکز در حال فراگیری علوم دینی هستند و ثبت نام طلاب از امروز اول اسفندماه آغاز و تا 20 فروردین ادامه دارد و شرایط کامل آن در سایتی که در اطلاعیه پذیرش آمده است مورد تاکید است.

مدیر مدرسه تمهیدی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: فقه اقتصاد و فقه خانواده و فقه قضا و فقه سیاسی و فقه تربیت طلاب پذیرش می شوند و آزمون ورودی مصاحبه علمی و مصاحبه عمومی است و منابع آزمون نیز در سایت و اطلاعیه پذیرش معرفی شده است؛ مقطع تمهیدی طلابی که در پایه 7 معدل 17 و حداکثر 28 سال سن داشته باشند ثبت نام می شوند.

وی بیان کرد: در مقطع تمهیدی آزمون ورودی کتبی داریم که زمان آن جمعه 23 فروردین است و ادبیات عرب یکی از منابع آزمون است و همچنین فقه و اصول و مکاسب نیز از جمله منابع است.

مدیر مدرسه تمهیدی بیان داشت: با توجه به گستردگی دانش فقه و نقش تعیین کننده آن در هدایت رفتاری جامعه و نظام اسلامی، اولویت اصلی موسسه تقویت دانش فقاهت می باشد که با یاری خداوند بر اساس چشم انداز تعیین شده، به تدریج و برحسب امکانات و آماده شدن برنامه ها به بیش از 15 رشته فقهی تخصصی همچون؛ فقه اقتصاد، فقه جزاء، فقه خانواده، فقه سیاسی، فقه قضاء، فقه اخلاق، فقه تعلیم و تربیت ، فقه پزشکی توسعه پیدا می کند.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی و تدوین رشته فقه های تخصصی است و فارغ التحصیلان این موسسه پس از اینکه دوره های مختلف موسسه را به پایان رساندن می توانند موضوعات جدید را تحلیل کرده و پاسخگوی مسائل ففقهی جدید باشند.

مدیر مدرسه تمهیدی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بیان کرد: از جمله سیاست های آموزشی و پژوهشی موسسه تمرکزجدی به دروس فقه و اصول است و این دروس از جمله درس های اصلی است و رویکرد تخصصی به فقه و اصول از جمله سیاست های موسسه است و همچنین آموزش آکادمی رشته های تخصصی در این موسسه آموزش داده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ادامه داد: تلاش می شود امکانات آموزشی و پژوهشی مناسب در اختیار طلاب قرار گرفته و همچنین بخش پژوهش مورد تاکید است و طلاب با مهارت های پژوهشی آشنا می شوند.

وی در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از سیاست های مهم موسسه توجه به موضوع خانواده است، با توجه به اینکه طلاب زمان زیادی را برای تحصیل صرف می کنند برنامه های فرهنگی نیز برای خانواده های آنها تدارک دیده شده است.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha