پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ کمیسیون های علمی همایش بین المللی «امام رضا (ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام» با ارائه و نقد مقالات برتر در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد،  همایش بین المللی همایش بین المللی «امام رضا (ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام» که این روزها به روز اختتامیه آن نزدیک می شود، با حضور نویسندگان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه از سراسر کشور و از میهمانانی از کشورهای افغانستان، هندوستان، نیجریه  عمان و تایلند سه کمسیون علمی و پژوهشی برگزار کرد؛ با موضوعات امام رضا (ع) و نهضت علمی؛ امام رضا (ع) و نهضت تمدنی؛ امام رضا (ع) و تاثیر متقابل تمدن ایرانی و تمدن اسلامی در سالن های کنفراس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی اجرا شد، که در هریک از این کمسیون هانویسندگان مقالات برتر در حوزه هئیت رئیسه و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به ارائه مقاله خود پرداختند، که در پایان ارائه هر مقاله ، نقدو بررسی صورت گرفت.

  علی جلائیان، معاون پژوهشی بنیادپژوهش های آستان قدس رضوی، در کمیسیون علمی امام رضا(ع) و نهضت تمدنی اسلامی خطاب به پژوهشگران گفت: زمانی که از یک تمدن بزرگ سخن به میان می آید، امری فراتر از یک میراث و ارزش است .

وی با بیان اینکه تمدن یعنی ایجاد یک جریان، شاهراه و جاده ای است که بشریّت در آن زندگی کند، افزود: لازمه ساختن تمدن عناصر مختلفی است، یک تمدن نیاز به قوانین و دولت، زبان و خطر دارد. اعتقادات پیشنیه ایدئولوژیک در یک تمدن لازم است  علوم و تکامل بخشی آن یکی دیگر از عناصر تمدن است

وی با تاکید بر اینکه زمانی تمدن اسلامی تحقق پیدا می کند، که تمام ارکان آن اسلامی باشد، افزود: امام رضا(ع) با یک نهضت علمی در پایان قرن دوم و ابتدای قرن سوم  این تمدن اسلامی را به پیش برد ورهبری کردند .

وی اظهار داشت: نگاه به نقش امام رضا(ع) در تمدن سازی و نهضت علمی تمام رفتار ایشان، رفتار الهی است وامام هم نماینده خدا در روی زمین است و راه را برای وصول به خدا فراهم می آورد و بازگو نمی کند مگرآنکه خداوند گفته است؛ امام رضا(ع)به عنوان  فردی که در میان اهل بیت علیهم السلام بوده است و کسی که در خاندان رسالت رشد کرد و بالندگی یافته این نهضت علمی را ایجاد کرده است.

در کمبسیون علمی امام رضا و نهضت تمدنی حجت الاسلام و المسلمین رضا وطن دوست، دکتر نجفیان، دکتر محسن شرفابی، دکتر مرتضی نجفی هر یک به ارائه به مقاله پیرامون نقش امام رضا (ع) در تحکیم فرهنگ تمدنی و وحدت میان مسلمانان، تبیین شاخصه های مناظرات عالم ال محمد(ع) با علمای سایر ادیان، مناظرات رضوی ؛هویت تمدنی و تاریخی ادیان خراسان و واکاوی توانایی های فرآیندی یک مدیر در تمدن رضوی پرداختند .

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مجید خالق پور، معاون پژوهشی جامعه المصطفی در حاشیه بازدید از کمسیون های علمی  همایش بین المللی «امام رضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام»به خبرنگاران گفت: روش های علمی امام رضا(ع)، به خصوص در مناظرات باعث شد، که از علوم اسلامی از دورن اسلام به خارج اسلام هم نشر پیداکند، در سایر ائمه علیهم السلام بنیه علمی  جامعه اسلامی را قوی کردند و امام رضا(ع) این علوم در خارج از اسلام، به خصوص سایرادیان و مذاهب گسترش دادند.

وی با بیان اینکه این همایش هم در راستای تبیین فرمایشات امام رضا(ع) در عرصه بین الملل است، افزود: زیرا جامعه المصطفی به دنبال گسترش تفکر فرهنگ رضوی در دنیا است.

این گزارش می افزاید: در کمیسیون علمی امام رضا(ع) و تاثیر متقابل تمدن ایران و تمدن اسلامی دکترلمبونگ کاومکل از تایلند به ئقش شیعه در گسترش اسلام در تایلند در این کمسیون پرداخت، همچنین دکتر بهزاد نعمتی ، دکتر جوادابوالقاسمی و زهرا علیزاده هر یک پیرامون آرایه های حجازی در حرم مطهر رضوی جلوه ای هنر و تمدن ، هجرت امام رضا(ع) و تاثیرآن برشکل گیری و ماندگاری فرهنگ و تمدن اسلامی و مدیریت خشم مبتنی بر سیره رضوی به ارائه مقاله پرداختند.

همچنین در سومین کمسیون علمی با عنوان امام رضا علیه السلام و نهضت علمی، با ارائه چهار مقاله از اساتید دانشگاه تهران ، جامعه المصطفی مشهد ، پیرامون جایگاه روایات امام رضا(ع) در معناشناسی قرآن ، خرافه سیتزی در سیره امام رضا(ع)، شیوهای مقابله امام رضا(ع) با انحرافات عقیدتی و.. دکتر سیدمحمدرضا میرسید،دکترفاطمه علوی علی آبادی ،دکترنسرین هژبری به ارائه مقاله پرداختند .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha