سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام مرتضی قربانی

حوزه/ حجت‌الاسلام قربان گفت: در استان آذربایجان‌شرقی با استقبال خوبی از پذیرش حوزه مواجه هستیم و به علت کمبود ظرفیت پذیرش، فقط ده درصد از متقاضیان جذب و پذیرش می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام مرتضی قربانی، معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با بیان اینکه حوزه علمیه در مقابل تمامی شبهات به نحو احسن پاسخگو بوده است، گفت: حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با سابقه دیرینه خود، در زمان‌های مختلف تأثیرگذاری خود را داشته و عالمان بزرگی همچون علامه طباطبایی‌ها و یا در حال حاضر آیت‌الله العظمی سبحانی‌ها را تربیت کرده است.

وی افزود: حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با ۲۰ مدرسه علمیه فعال با حدود ۳ هزار طلبه در ۱۶ شهرستان در همه مقاطع تحصیلی، سطوح و درس خارج، مشغول فعالیت است، مراکز تخصصی حوزه علمیه نیز در بناب و تبریز با ۵ رشته تخصصی مشغول فعالیت هستند.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی با استقبال خوبی از پذیرش حوزه مواجه هستیم و به علت کمبود ظرفیت پذیرش، فقط ده درصد از متقاضیان جذب و پذیرش می‌شوند.

۳۰۰ طلبه جدید پذیرش می‌شود

حجت‌الاسلام قربانی افزود: در پذیرش برای سالتحصیلی ۹۹-۹۸، تمامی مدارس علمیه استان پذیرش طلبه خواهند داشت و ظرفیت نهایی پذیرش حوزه علمیه استان برای این مرحله، ۳۰۰ نفر می‌باشد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام به صورت اینترنتی و در دو مرحله انجام می‌گیرد، گفت: مرحله اول ثبت نام از ۲۴ بهمن تا ۲۷ اسفندماه سالجاری صورت می‌گیرد و دومین مرحله نیز از هفدهم تا بیست و دوم فروردین ماه سال ۹۸ انجام می‌گیرد و آزمون کتبی نیز ۳۰ فروردین سال آینده به صورت همزمان با سراسر کشور، در مصلای اعظم تبریز برگزار و نتایج این آزمون، ۲۱ اردیبهشت اعلام خواهد شد.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: ثبت نام از مقاطع مختلف تحصیلی با شروط سنی انجام می‌پذیرد که شرایط آن به تفضیل برای دارندگان معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی و کارت پایان خدمت در دفترچه راهنمای پذیرش آماده شده است.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به اینکه آزمون کتبی اولین مرحله پذیرش طلاب در حوزه علمیه می‌باشد، گفت: پس از قبولی در آزمون ورودی، قبولی در مصاحبه، دوره‌های اختبار و تثبیت به صورت آزمایشی، اخذ تحقیقات میدانی و دریافت گواهی سلامت دیگر مراحل پذیرش می‌باشد که منجر به صدور کد تحصیلی خواهد شد.

وی به دوره آموزشی کوتاه مدت حوزه اشاره کرد و افزود: در دوره آموزشی کوتاه مدت که بصورت تخصصی در زمینه تبلیغ و در مدارس علمیه سفیران هدایت صورت می‌گیرد، پنج سال طول مدت تحصیل می‌باشد و طلاب پس از تحصیل به مدت پنج سال تعهد تبلیغ در مناطق محروم و دور افتاده را دارند که پس از پایان مدرک سطح دوم معادل کارشناسی به طلاب اعطا می‌شود.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: امکان تحصیل همزمان طلاب در مراکز دانشگاهی در ابتدا امکان‌پذیر نیست، اما پس از پایان سطح دوم، طلاب می‌توانند در مراکز دانشگاهی و رشته‌های مرتبط نیز مشغول به تحصیل شوند.

رشد قابل توجه حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی

حجت‌الاسلام قربانی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی از رشد قابل توجهی نسبت به گذشته برخوردار است، گفت: در المپیادهای علمی که در سالهای اخیر برگزار شده، حوزه علمیه استان پس از حوزه علمیه قم، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و حرکت‌های خوبی نیز در زمینه پژوهش صورت گرفته است.

وی از تدریس ۱۴۰ استاد به صورت تمام وقت در مدارس علمیه آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: اساتید حوزه علمیه استان به لحاظ کیفی در سطوح بسیار خوبی قرار دارند و از این بابت نیز جایگاه خوبی در بین حوزه‌های علمیه کشور داریم.

معرفی چهار استاد بومی برای ایجاد کرسی درس خارج در استان

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی افزود: چهار استاد بومی برای تدریس درس خارج فقه و اصول به مدیریت حوزه معرفی شده‌اند و فیلم‌های آموزشی و سطح علمی این بزرگواران در حال بررسی می‌باشد تا برای کرسی درس خارج نیازی به حضور اساتید میهمان وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام قربانی با تأکید بر اینکه کمبودهای آموزشی در برخی از مدارس علمیه استان وجود دارد، گفت: در یکی از شهرستان‌های بزرگ استان طلاب در کانکس مشغول تحصیل هستند و با توجه به تمامی پیشرفت‌ها، باید کمبودها را نیز در نظر گرفت که همکاری مسئولان برای رفع مشکلات را بیش از پیش ضروری می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سرانه هر طلبه در حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی ابراز داشت: برای هر طلبه ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان سرانه تعلق می‌گیرد و برای تغذیه و خوابگاه و تحصیل و... هزینه می‌شود که در مقایسه با سرانه و یارانه متعلق به دانشجویان رقم بسیار ناچیزی است.

معاون آموزش و امور حوزه های حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در خصوص اینکه چرا بخشی از موقوفات حوزه علمیه در دست حوزه علمیه نیست، بیان داشت: علی‌الظاهر در گذشته مغازه‌های زیادی در بازار تبریز موقوفه حوزه علمیه بوده‌اند که کل اینها را سرقفلی فروخته‌اند و عایدی برای حوزه علمیه ندارد.

حجت‌الاسلام قربانی افزود: نیمی از موقوفه عظیم «رَبع رشیدی» مربوط به علم ادیان بوده و نیمی دیگر علم ابدان است که مدیران ما همه را به سمت ابدان سوق دادند که باید در این حوزه مطالبه شود و عزم عمومی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کل شهرستان‌ها فقط تسوج می‌تواند ادعا کند که موقوفه‌ای برای حوزه علمیه دارد که کل عواید سالانه آن حدود ۲ میلیون تومان است که آن‌هم برای تغذیه طلاب هزینه می‌شود. از شهرستان‌ها بپرسید که آیا موقوفه‌ای دارید و اگر دارید چرا نمی‌توانید از آنها استفاده کنید.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: در راستای احیاء موقوفات حوزه علمیه، اصحاب رسانه هم همکاری کنند. احیای این موقوفات زور زیادی می‌برد و در این زمینه کمیته همکاری حوزه علمیه با اوقاف تشکیل شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهه طرح ریز IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 0
    با عرض سلام خدمت همه بزرگوران گرامی ثبت نام اینترنتی خواهران شهر تبریز از مقطع تحصیای سیکل ودریافت دفترچه ثبت نام به چه شکل می باشد لطفا جهت راهنمای برای ثبت نام دودختر دوقلوام که نهم راتمام کردن وخواهان ثیت نام درحوزه علمیه شهر تبریز می باشند را راهنمایی فرمایید باتشکر