جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خدا

حوزه/ علت نهى از تفكر در ذات و حقيقت براى تعالى نيز آن است كه خداوند متعال از گنجايش فكر و فهم بشر ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* تفكر كردن

۱. اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمود: با تفكر دل خود را بيدار ساز و در شب، پهلو از بستر خواب تهى كن و از خدا و پروردگارت پروا پيشه كن.

 

۲. امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهترين عبادت، همواره انديشيدن درباره خدا و قدرت اوست.

 

شرح:

با توجه به اين كه اسلام، افراد را از تفكر در ذات و حقيقت خداوند نهى مى كند، مقصود از انديشيدن درباره خدا، تفكر در افعال بديع و آثار شگفت انگيز صنع او و تأمل در اسرار نظام آفرينش است؛ چراكه با انديشيدن در خلقت بشر از مشتى خاك مى توان به عظمت و قدرت حق تعالى پى برد و دريافت كه خلقت اين دستگاه عظيم هستى ياوه و بيهوده نيست و هدف بزرگى را تعقيب مى كند و خداوند متعال همان گونه كه بر آفرينش كائنات از عدم توانايى دارد، بر بعث و حشر آنها در قيامت نيز تواناست .

علت نهى از تفكر در ذات و حقيقت براى تعالى نيز آن است كه خداوند متعال از گنجايش فكر و فهم بشر خارج است و انسان نمى تواند بر او احاطه علمى بيابد و تفكر در ذات خداوند، به جز سرگردانى و حيرت ثمرى ندارد.

 

۳. امام رضا (علیه السلام) فرمود: عبادت به نماز و روزه بسيار نيست، همانا عبادت انديشيدن در امر خداست.

 

۴. اميرالمؤمنين (علیه السلام) فرمود: انديشيدن انسان را به نيكى و انجام دادن آن فرا مى خواند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وحید ادیب زاره IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    با سلام
  • شهراد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    عجیبه مطلب درباره نهی تفکر بود احادیث تشویق تفکر چرا؟
  • مرتضی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام دوستان یه جا چیزی خوندم خوب بود کسی پرسید که یعنی چی خدا هم بالا هس هم پایین هم چپ هم راست یعنی چی نمیتوان اورا دید؟ جواب اینه گل رزی را در ذهن خود تصور کنید خب حالا بگویید کجاست ؟بالاست یا پایین؟چپ یا راست ؟ نمیتوان گفت چون همه جا هست و حالا نعوذ بالله انسان هارو به جای اون گل رز فرض کنین که هوش دارند حالا ایا میتونیم خدا رو ببینیم ؟ ما مثل گل رز درون فضای تاریکی هستیم که هیچی نمیدانیم خدا یک ذهن بسیار بزرگی هست که ما گوشه از فرضش هستیم نعوذ بالله خیلی دارم ساده سازیش میکنم ، شایدخدا مارو داره مثل یه ذهن فرض میکنه اما صرفا نه اینکه جسم داره ها منظورم هوش کاملش هستش حتی یه آیه قران داریم میگه (خدا میگوید بشو و اتفاق می افتد)کُن فَیَکون خب میشه به نوعی به تصور نسبت داد. خب حالا که فهمیدیم نمیتونیم مستقیم ذات خدارو بفهمیم خدا خودش یه نشانه هایی از خودش گذاشته که بشه بهتر شناختش . حَفَظَکُم الله