جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به عقبه تاریخی قراردادهای ننگین و امتیازهای اعطاشده به بیگانگان در دوره قاجار و پهلوی، گفت: آنچه امروز در امثال قراردادهای پالرمو، اف ای تی اف و سی اف تی می‌بینیم عقبه‌ای دارد که در این زمینه تاریخ به‌خوبی مشاور ما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در نشست با طلاب و اساتید حوزه علمیه استان، با اشاره به شیوه‌های مختلف دشمنی جبهه استکبار با جامعه اسلامی، اظهار کرد: خداوند در آیه 65 سوره توبه در مورد طرز عمل دشمنان می‌فرماید: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَیقُولُنَّ إِنَّمَا کنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآیاتِهِ وَرَسُولِهِ کنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ».

وی ادامه داد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر اظهار می‌دارد اگر نسبت به اعمال ناهنجار و گفتار باطلشان از آنان بازخواست کنی، قاطعانه می‌گویند: فقط شوخی و بازی کردیم! بگو: آیا خدا و آیات او و پیامبرش را مسخره می‌کردید؟

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: بر این اساس دشمن گاهی به لباس دوست درآمده یا با توجیه کار خود،  سعی می‌کند نقشه اصلی‌اش را در قالب‌های زیبا و فریبنده ارائه کند.

وی تصریح کرد: دلیل اصلی این موضوع عدم اعتقاد دشمن به ارزش‌های الهی هم چون وفای به عهد، انصاف، دگر دوستی و ... است، زیرا خاصیت دشمن، دشمنی و عداوت است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در امثال قراردادهای پالرمو، اف ای تی اف و سی اف تی می‌بینیم عقبه‌ای دارد که در این زمینه تاریخ به‌خوبی مشاور ما خواهد بود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: به‌عنوان مثال رفتار فرنگ در مقابل امرای کشور در قبل امتیازخواهی آن‌ها و از طرفی مقابله علما و فرهیختگان و متدینین با آن‌ها در دوران قاجار و پهلوی می‌تواند چراغ راه ما در رابطه با کشورهای غربی باشد.

وی افزود: لرد کرزن، سیاستمدار معروف بریتانیایی در کتاب خود با اشاره به ضرورت تقسیم برتری و نفوذ روسیه و بریتانیا بر شمال و جنوب ایران می‌گوید در آن زمان صفحه ایران مانند صفحه شطرنجی شده بود که حرکت یک‌طرف با حرکت و اقدام طرف دیگر مواجه بود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: به همین دلیل می‌بینیم وقتی در سال هزار و 280 هجری قمری امتیاز تلگراف به انگلیس واگذار شد، از آن طرف روس‌ها در سال هزار و 289 امتیاز تفتیش خطوط تلگراف را دریافت کردند.

وی افزود: در سال هزار و 289 امتیاز راه‌آهن به انگلیسی‌ها داده شد، علما اعتراض کردند و روس هم از این امتیازگیری انگلیسی‌ها و خالی ماندن دست آن‌ها ناراحت بود؛ درنتیجه این امتیازدهی انجام نشد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: در سال هزار و 307 امتیاز تأسیس بانک استقراضی روس به یک تبعه روس داده شد و از سوی دیگر در همین سال امتیاز راه‌آهن تهران، اهواز، اصفهان، بروجرد به انگلیس و امتیاز بهره‌برداری از درخت‌های زیتون گیلان به روسیه داده شد.

وی اضافه کرد: امتیاز کشتیرانی به انگلیس و قبل از آن در سفر سوم شاه و درباریان، امتیاز کشتیرانی در شمال به‌عنوان جواز عبور از خاک روسیه به روس‌ها داده شد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: همان‌گونه که در تاریخ ثبت شده اختلاف‌افکنی در این بین به‌منظور تجزیه قدرت در ایران توسط هرکدام از این دو دولت صورت می‌گرفت.

حجت الاسلام سالاری مکی گفت: امروز هم باید همه مردم و مدیران جامعه هوشیار بوده و در پس قراردادهای مختلفی که به کشور پیشنهاد می شود، هدف و مقصود اصلی جبهه استکبار را درک کرده و سپس بر اساس مصالح کشور و توصیه رهبری و علما عمل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha