شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مسعود مرتضوی

حوزه/ دبیر همایش ملی "حوزه علمیه، سنت های کارآمد" بر لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت رسانه ای حوزه در راستای حفظ و احیای سنت های کارآمد حوزوی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی، دبیر اولین همایش تخصصی "حوزه علمیه، سنت های کارآمد" عصر امروز طی سخنانی در جلسه همفکری و هم اندیشی نخبگان و فعالان رسانه ای حوزه که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف جدی برگزاری نخستین همایش ملی حوزه علمیه، سنت های کارآمد که اسفندماه افتتاحیه آن در مشهد مقدس برگزار می شود، جریان سازی و گفتمان سازی در بدنه حوزه در رابطه با ضرورت تبیین اصالت ها و سنت های حوزوی در قالب کارگاه ها و نشست ها و سمینارها است.

وی افزود: البته مهم ترین هدف ما این است که با حمایت بزرگان حوزه، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، علما ، فضلا و نخبگان و مدیران که دغدغه اصالت حوزه را دارند، این سنت ها و اصالت حوزوی را در فضای حوزه حفظ و تقویت کنیم.

وی بیان داشت: نباید از یاد ببریم که هویت حوزوی ما مبتنی بر این سنت هاست و لذا باید با جلسات نخبگانی و بهره گیری از ظرفیت کارشناسان ، این جریان سازی صورت گیرد.

حجت الاسلام مرتضوی گفت: دغدغه ما در حوزه علمیه قم و مشهد موجب شد که ما مقدمات برگزاری همایش حوزه و سنت های کارآمد را فراهم کرده و دبیرخانه را راه اندازی کنیم؛ البته همایش و نشست می تواند زمینه گفتمان سازی را مهیا کند اما برای کارآمدسازی سنت ها در حوزه علمیه باید کاری کرد که این مباحث شکل اجرایی مطلوب به خود بگیرد.

وی افزود: پس از نشستی که اردیبهشت امسال برگزار کردیم، کارگروه هایی مشخص شد و در آن ها نخبگانی از حوزه که عمدتاً فضلای سطح 4 بوده اند، به گفتگو و همفکری پرداختند و هدف این بوده که در کنار تبیین سنت های مختلف در حوزه، هدف شناسی و تلاش برای کارآمدسازی این سنت ها مورد توجه باشد و از این حیث برگزاری این نشست ها و ارتقای کیفی آن ها در جهت همفکری و هم افزایی بسیار پرخیر و برکت بوده است.

این استاد و محقق حوزوی همچنین بیان داشت: آنچه مهم است این که ما باید بتوانیم دغدغه ایجاد و تقویت سنت های کارآمد در حوزه های علمیه سراسر کشور را ایجاد نموده و صیانت از این سنت ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: البته تحولی که در اندیشه مقام معظم رهبری و بزرگان مطرح است در عین حفظ و تقویت سنت های کارآمد است چه آن که بی شک تحول را نمی توان در زمینی دنبال کرد که خالی از اندیشه و اصالت حوزوی باشد.

دبیر همایش ملی حوزه علمیه، سنت های کارآمد همچنین افزود: در طول تاریخ همواره حوزه های علمیه و علمای بزرگوار در شهرهای مختلف ، اصالت حوزوی خود را حفظ کرده و در ضمن به دنبال پاسخگویی به نیازهای روز جامعه شیعی بوده اند.

وی ابراز داشت: هر حرکتی برای تاثیرگذاری خود نیازمند اجزا و عللی است که از آن جمله باید به مباحث فرهنگی و رسانه ای و توجه به این عرصه ها اشاره کرد؛ به لطف الهی در حوزه علمیه قم و مشهد ما رسانه های مهمی داریم که کار آن ها بیشتر در ارتباط با حوزه و روحانیت است که شامل سایت و شبکه اجتماعی و یا هفته نامه و ماهنامه و فصلنامه است.

وی گفت: از این منظر اگر بتوانیم نشست های ماهیانه یا فصلی با نخبگان و فعالان رسانه ای داشته باشیم، با جمع بندی و کار ِکارشناسی صورت گرفته در راستای آگاه سازی حوزویان با هدف حفظ و تقویت سنت ها و اصالت های حوزوی ، فعالیت های بسیار جدی انجام می شود به خصوص با عنایت به این که اساساً توجه به سنت های کارآمد یک بحث عمیق فرهنگی را می طلبد.

حجت الاسلام مرتضوی ابراز داشت: رسانه های مکتوب و مجازی در حوزه کمک بسیار زیادی به ما می توانند بکنند که باید از این ظرفیت عظیم در راستای اهداف مقرر دبیرخانه همایش استفاده نماییم.

وی افزود: بسیاری از بزرگان حوزه که حاوی گنجینه های گفتاری و تاریخ شفاهی حوزه بوده اند متاسفانه در حال حاضر در قید حیات نیستند اما در برخی رسانه های حوزوی از جمله نشریاتی مثل افق حوزه، آرشیو غنی در این باره وجود دارد که در موضوع همایش بسیار می تواند به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: از سویی یکی از وظایف ما معرفی سبک زندگی روحانیت و بزرگان در سطح جامعه و دست کم در داخل جامعه حوزویان است که بدانند بزرگان و علمای ما چگونه زندگی می کردند و از این حیث ما نباید بگذاریم که طلاب جوان نسبت به وضعیت فعلی و آینده حوزه نااُمید شوند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha