جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عکس همایش

حوزه/ دو نفر از زنان انقلابی و پیشکسوت حوزه علمیه خواهران یزد در یک میزگرد بخشی از خاطرات خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را بیان کردند و صدور بیاینه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب را نقشه راه طلاب نامیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، میزگرد همایش «مطالعات زنان و انقلاب اسلامی» با حضور منصوره قیاسی از زنان انقلابی و پیشکسوت حوزوی یزد و مرضیه نقیب القراء از زنان انقلابی و حوزوی یزد برگزار شد که به بیان گوشه ای از خاطرات خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و وضعیت زندگی اجتماعی مردم و زنان پرداختند.

نقیب القراء اظهار کرد: اساس این انقلاب از حوزه های علمیه بود و امام خمینی(ره) هم از حوزه علمیه برخاست و در تبیین وضعیت انقلاب و دستاوردهای آن باید به ریشه های آن بپردازیم.

وی افزود: در کودکی علاقه مند به فراگیری قرآن بودم و به صورت رسمی کلاس قرآنی پیدا نمی شد و در یکی از مدارس قرآنی آن زمان به نام عصمتیه کلاس قرآن می رفتم، ولی چون مسافت آن تا منزل ما زیاد بود به دلیل شرایط اجتماعی آن روز یک دختر محجبه نمی توانست به تنهایی در شهر رفت و آمد کند.

این بانوی انقلابی ادامه داد: جوانان در مجامع عمومی مثل مدرسه و... از نماز خواندن خجالت می کشیدند و حتی اردوهای دانش آموزی و دانشجویی به صورت مختلط و در شهرهای سیاحتی از جمله شمال برگزار می شد و حتی از کنار مشهد مقدس هم که اگر عبور می کردند هیچ گاه دانش آموزان یا دانشجویان را به زیارت نمی بردند.

نقیب القراء بیان کرد: در کتاب وصایای حضرت رسول(ص) به امیرالمؤمنین(ع) حکایتی از آیت الله آشتیانی نوشته شده است که ایشان از امام رضا(ع) نابودی کمونیست در ایران را به عنوان یک حاجت طلب می کنند و امام(ع) را در عالم رؤیا یا مکاشفه ملاقات می کنند که می گویند هوای شما ایرانیان را داریم چون اهل زیارت و اهل مجالس اهل البیت(ع) هستید.

*قبل از انقلاب در جشن چهارشنبه سوری مدارس روسری از سر دختران می کشیدند

وی به وضعیت حجاب در زمان رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: یزدی ها از پیشگامان مخالفت با بدحجابی بودند و فشارها برای بی حجابی در مدارس و دانشگاهها بیشتر بود، به طوری که در دبیرستان دخترانه یزد وقتی می خواستند جشن چهارشنبه سوری برگزار کنند، دختران محجبه را دور آتش جمع می کردند وبا تمسخر به عقب ماندگی، روسری از سرشان می کشیدند  و روز بعد با روسری های دختران مدرسه را جارو می کردند.

نقیب القراء تصریح کرد: دختران محجبه سعی می کردند همیشه در درس شاگرد اول باشند تا بهانه ای برای اخراج از مدرسه نداشته باشند و بی سواد نمانیم.

وی، عدم امنیت خانوادگی و اجتماعی در دوران پهلوی را یادآور شد و افزود: ساواک طوری در بین مردم و خانواده ها نفوذ می کرد و رعب و وحشت ایجاد کرده بود که کسی به خانواده خود هم برای ابراز اعتقادات انقلابی و مذهبی اعتماد نمی کرد.

این بانوی انقلابی در مورد برگزاری مجالس مذهبی به ویژه ذکر اباعبدالله الحسین(ع) اذعان کرد: اگر کسی مجلس روضه علنی برگزار می کرد حتما باید با ذکر دعا به شاه آغاز و پایان می یافت برای همین مردم به صورت پنهانی مجلس روضه برگزار می کردند.

نقیب القراء با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، بانوان طلبه را در خط مقدم تبیین و اجرایی کردن آن دانست و افزود: تلاش ها با توجه به بیانیه ایشان کم است و حوزه های علمیه باید انقلابی و همواره در صحنه حاضر باشند.

قیاسی: بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه شما طلاب است

منصوره قیاسی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه خواهران یزد در این میزگرد اظهار کرد: برای جوانان امروزی این سؤال مطرح می شود که «چرا انقلاب به وجود آمد؟»در پاسخ می گوییم حکومت ایران در آن زمان طاغوت حول محور مادیات می چرخید و معنویات مورد توجه قرار نمی گرفت و حتی مردم یزد هم که مذهبی بودند جرأت ابراز اعتقاداتشان را به طور مثال در مورد ظلم یزید و کوفیان به امام حسین(ع) نداشتند.

وی با اشاره به صدور بیانیه «گام دوم انقلاب»خطاب به ملت ایران از سوی رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و گفت: این نقشه راه برای شما طلاب است و ما باید بدانیم به کدام سمت می خواهیم حرکت کنیم؟

بانوی پیشکسوت حوزوی یزد تصریح کرد: ما همواره باید شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» را مد نظر قرار دهیم و با بهره مندی از این نقشه راه فرصت ها را هم غنیمت بشماریم.

قیاسی به استادان حوزه علمیه خواهران توصیه کرد: شما به عنوان استاد باید پیشرو باشید و این بیاینیه گام دوم را چندبار مطالعه کنید و تحلیل های تلوزیون و میزگردهایی را که در این باره تولید شده است دنبال کنید.

 وی تأکید کرد: بیانیه را برای طلبه ها قرائت کنید و اگر شما تبیین نکنید دشمن فعالیتش را زیاد می کند و باید بتوانید شبهات را جواب بدهید.

استاد حوزه در ادامه سخنان خود و موضوع این میز گرد به بیان خاطرات پرداخت و گفت: به خاطر دارم روزی را که شهید محراب آیت الله صدوقی(ره) از تریبون همین نماز جمعه خواست تا به مردم به بنی صدر رأی ندهند ولی مردم رأی دادند و ضرر کردند.

قیاسی در بخش دیگری از سخنانش به خاطرات قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی آخوندهای درباری شاه سخنرانی های خود را در جمع مردم با نام شاه آغاز و با نام شام و القاب و عناوین کذایی به پایان می رساندند.

وی بیان کرد: در زمانی که امام خمینی(ره) یک طلبه جوانی بود به محضر آیت الله بروجردی که در آن زمان مدیر حوزه علمیه قم بودند رسید و ایشان به امام گفته بود که رضاخان قرار است به حوزه بیاید و آخوندهای خوب را در حوزه نگهدارد و آخوندهای بد را اخراج کند.امام با تیزبینی دریافته بود که رضا خان توطئه اخراج طلاب خوب از حوزه را در سر دارد.

این بانوی انقلابی اظهار کرد: کودکی تا نوجوانی خود را در مشهد مقدس بوده ام و در آن زمان زنان مشهدی چادر مشکی می پوشیدند و حتی از چادر رنگی که در بسیاری از شهرهای ایران مرسوم بود هم استفاده نمی کردند و در این شرایط رژیم سعی می کرد روسری را از سر دختران مشهدی بیرون بیاورد و در مراسم رژه چهارم آبان که تولد شاه بود فقط دختران بی حجاب شرکت می کردند.

قیاسی ادامه داد: در دبستان های مشهد در سرمایی که برف هم می آمد، روسری از سر دختران می کشیدند و آنها را تحقیر می کردند و به جای اینکه در مدارس دین و زندگی را به دانش آموزان بیاموزدند کتاب انقلاب سفید و اصلاحات ارضی را آموزش می دادند.

وی اضافه کرد: آب لوله کشی در مشهد نبود و ما مجبور بودیم آب را در حوض خانه ها برای آشامیدنی و شستن ظرف و لباس ذخیره کنیم که گاهی همین آب ها پر از کرم و حشره می شد و بیماری های واگیر دار شیوع پیدا می کرد و کم کم به صورت مشترک منبع های آب آشامیدنی ایجاد شد که اغلب حیوانات مرده در آن یافت می شد و باعث بیماری های زیادی بود و در روستاها وضع بدتری بود.

استاد حوزه خواهران، به قحطی گسترده جنگ جهانی دوم در ایران اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسیده بود که مردم استخوان های حیوانات را به عنوان غذا پودر می کردند و یا دانه های موجود در فضولات اسب سربازان روس مثل جو  را که ایران را اشغال کرده بودند جمع می کردند و نان می پختند.

قیاسی اذعان کرد: نام پدرم کربلایی محمد بود و در آن زمان قحطی، پدرم به خاطر داشت که به قدری چیزی برای خوردن پیدا نمی شد و روزی یک بانوی مشهدی گردن بند طلایش را برای خرید یک قرص نان فروخت تا فرزندانش از گرسنگی نمیرند.

وی گفت: در برخی شهر ها در سال 56 چون برگزاری مراسم روضه خوانی ممنوع بود برخی خانواده ها مراسم را در نیمه شب و دور از چشم مأموران برگزار می کردند.

قیاسی ادامه داد: ساواک طوری رعب و وحشت ایجاد کرده بود که کسی برای بیان واقعیات جامعه و یا افشا گری علیه شاه جرأت سخن گفتن با اعضای خانواده خود را هم نداشت و حتی در مشهد مأموران را به صورت گدا در سطح شهر و منازل مردم می فرستادند تا اگر زمزمه ضد حکومتی هر جا شنیدنه شد  سرکوب کنند.

وی تصریح کرد: در زمان طاغوت مردم به یاد دارند که حتی اگر فردی توسط یک مست شرابخوار کشته می شد رأی دادگاه حکم برائت برای شرابخوار صادر می کرد و خون مظلوم پایمال می شد.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha