شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام بهشتی

حوزه/ پژوهشگر دینی در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت ام البنین (س) در کربلا حضور نداشت، گفت: ایشان بیمار بود و به دستور امام حسین (ع) در مدینه ماند و حضرت، ودایعی را به ایشان سپردند که نشان از جایگاه بالای این شخصیت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بهشتی در جلسه طلاب و فضلای لنجانی مقیم قم که امشب در امامزاده شاه محمد قاسم قم برگزار شد، اظهار داشت: «فاطمه بنت اسد»، «فاطمه زهرا (س)»، «فاطمه ام البنین(س)» و فاطمه معصومه(س) چهار فاطمه ای هستند که نقش بنیادین در صدر اسلام داشته و ما ریزه خوار سفره پربرکت ایشان هستیم.

وی ابراز داشت: فاطمه بنت اسد، مادر امام علی علیه السلام بانوی بزرگواری بوده اند که در کعبه، حضرت امیر(ع) را به دنیا آوردند و این قضیه منحصر به فرد است و هرسال در سیزدهم رجب، همان منطقه از دیوار کعبه که برای ورود فاطمه بنت اسد به کعبه باز شده بود، کمی بازتر از قبل می شود.

این مؤلف و پژوهشگر خاطرنشان ساخت: فاطمه بنت اسد سالیان متمادی زحمات بسیاری را برای پیامبر(ص) و دختر نبی مکرم اسلام(ص) متحمل شده بود و این یکی از ویژگی های ایشان است.

سخنران این جلسه تصریح کرد: رسول گرامی اسلام، فاطمه بنت اسد را مادر خود می دانستند و هنگامی هم که ایشان از دنیا رفتند، رسول اعظم(ص) بسیار گریستند و نماز باشکوهی برای این شخصیت خواندند.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با اشاره به ویژگی های حضرت فاطمه(س)، بیان داشت: میلاد، پیدایش و ازدواج حضرت زهرا(س) آسمانی است و ایشان مایه افتخار و مباهات خداست که برای این مسئله روایات بسیاری وارد شده است.

وی در ادامه به ویژگی های فاطمه ام البنین(س) اشاره کرد و گفت: ویژگی اساسی جناب ام البنین(س) این است که ایشان باب الحوائج است و این مسئله در روایات وارد شده است؛ حل مشکلات، شفای بیماران، دفع بلایا و اعطای فرزند در توسل به حضرت  ام البنین(س) است.

این مؤلف و پژوهشگر ابراز داشت: آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی از بزرگانی است که می فرمود بنده برای حل مشکلات خود 100 صلوات نذر حضرت ام البنین(س) می کنم تا مشکلم حل شود.

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: در یکی از کتاب های آیت الله خرازی آمده است نمازی داریم که این نماز، اکسیر اعظم بوده و بسیار مؤثر است؛ آن نماز این است که دو رکعت نماز برای دفع بلایا و شفای بیماران و دو رکعت نماز هم برای حضرت ام البنین(س) بخواند و پس از آن نذر مالی برای حضرت أباالفضل العباس(ع) انجام دهد و مشکل او حل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی تصریح کرد: نماز، نذر، سفره، قرائت آل یاسین، اهداء زیارت عاشورا و ... از جمله مباحثی است که برای حضرت ام البنین(س) وارد شده و عالمان بزرگ بر آن اهتمام داشته اند.

وی بیان داشت: معرفت، بصیرت، آگاهی و ... از دیگر ویژگی های حضرت ام البنین(سلام الله علیها) است که مباحث زیادی نیز درباره معرفت ایشان بیان شده است.

این مؤلف و پژوهشگر اظهار داشت: در معرفت حضرت أم البنین(س) بیان شده که فرمود: من چهار فرزند دارم که همه آنان به فدای أباعبدالله الحسین باد.

سخنران این جلسه با اشاره به اینکه ادب ام البنین(س) از دیگر ویژگی های ایشان است، ابراز داشت: ادب در ارتباط با خدا، ادب در ارتباط با خود، ادب در ارتباط با مردم و ادب در ارتباط با هستی و موجودات، چهار نوع از ادب است و ایشان ادب اجتماعی بالایی داشت و نکات بسیاری در این رابطه وارد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت ام البنین(س) در کربلا حضور نداشت، خاطرنشان ساخت: ایشان بیمار بود و به دستور امام حسین(ع) در مدینه ماند و حضرت، ودایعی را به ایشان سپرد که نشان از جایگاه بالای این شخصیت دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به ویژگی های حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) اشاره و تصریح کرد: روایات متعددی از امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد(علیهم السلام) آمده است که فرموده اند: مَن زار عَمَّتی بقم عارفا بحقِها وجبت له الجنه/ کسی که عمه مرا در قم زیارت کند و با آگاهی به حق او باشد، بهشت بر او واجب می شود».

این مؤلف و محقق بیان داشت: برای حضرت معصومه(س) زیارت نامه مأثوری آمده است که از سوی امام رضا علیه السلام تنظیم و تدوین شده است و نشان دهنده جایگاه والای این حضرت است.

سخنران این جلسه اظهار داشت: مقام شفاعت بالای ایشان، از دیگر ویژگی های حضرت فاطمه معصومه(س) است و در مقام ایشان ذکر شده است که این حضرت، شفیعه عالم خواهند شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha