سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رؤیا قوانلو کارشناس پژوهشی مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان

حوزه/رؤیا قوانلو کارشناس پژوهشی مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان مادر را مربی انسان و پرورش دهنده جامعه دانست و گفت: مادر بر سعادت و شقاوت فرد و جامعه تأثیرگذار می گذارد.

خانم رؤیا قوانلو  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، "مادر" را اساس خانواده دانست و بیان کرد: مادر نزد عرب از جايگاهي والا برخوردار بود، به طوری که اگر زني فرزندي به دنيا مي‌آورد، جايگاه ويژه‌اي را كسب مي‌كرد، همچنان که در وصف مردم عصر جاهلي آمده است: «مردم عرب به زني احترام نمي‌گذاشتند، مگر اينكه مادر باشد».

 وی به نقش مادر در نامگذاری، تربیت فرزند و پيوستگي انتساب به مادر در جاهلیت اشاره کرد و افزود: با وجود جايگاه پايين زن در دوره جاهلي، مادر در اين جامعه جايگاه نسبتا خوبي داشت؛ اما به مادران كنيز توجه خوبي نمي‌شد، لذا اسلام با بيان جايگاه والاي والدين از جمله مادر و تأكيد بر يكسان ‌بودن همه انسان ها، ضمن تأييد ضمني عقيده احترام به مادر در عصر جاهلي، با يكسان ‌دانستن مادران آزاده و كنيز، به مقابله با فرهنگ بد جاهليت پرداخت.

کارشناس پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان، به تبیین جايگاه مادر در اسلام پرداخت و تشریح کرد: توصيف مقام پدر و توصيه درباره او و نيز قدر و منزلت مادر، به طور وصف ناپذيري در خلال آيات و روايات بيان شده است که به عنوان نمونه می توان به آیه «و وصينا الإنسان بوالديه إحسانا حملته أُمه كرها و وضعته كرها و حمله و فصاله ثلاثون شهرا...» اشاره کرد که درباره سفارش و احترام به مادر بیان شده است.

قوانلو، نقش مادر در تربيت فرزند را مهم دانست و افزود: افكار و وضع روحي مادر نقش بسزايي در تربيت فرزند دارد، اين تربيت از همان آغاز بارداري و سپس شيرخوارگي شروع مي‌شود؛ لذا در اين زمينه دستورها و توصيه‌ هاي بسياري از ائمه معصومين علیهم السلام به ما رسيده است تا مادران با رعايت نكته‌هاي ظريف، تربيت كودك را آغاز كنند.

وی در پایان به مقایسه دیدگاه جاهلیت و اسلام درباره نقش مادر پرداخت و اظهار کرد: هر چند در جاهلیت مقام ارزشمندی برای مادر قائل بوده و به او احترام می گذاشتند، اما اسلام، توجه وافری، به مادر بخشیده است زیرا مادر مربی انسان و پرورش دهنده جامعه است و می تواند بر سعادت و شقاوت فرد و جامعه تأثیرگذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha