شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عزیزی

حوزه/مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: شهید حسین پاکنهاد معروف به افلاطون که دیده بان و اهل نهبندان بود و در لشکر ۵ نصر مسئول آموزش دیده بانی بود و در حدی اثرگذار بود که صدام برای سرش جایزه تعیین کرده بود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند،حجت الاسلام تقی عزیزی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی، امشب در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات خیبر در بیرجند با بیان اینکه خوب است که خاطرات عملیات ها را به نسل جوان منتقل کنیم اظهار داشت: خود ما نیز هرجایی که فرصتی پیش بیاید از دوران جنگ تعریف می کنیم.

وی افزود: همین دیدن رزمندگان دوران دفاع مقدس برای ما لذتبخش و شیرین است اما بهتر است در کنار این برنامه ها که برگزار می شود برنامه هایی برای نسل جوان گذاشته شود تا این خاطرات در حضور آنان گفته شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی بیان داشت: من به فرزندان شهدا و ایثارگران که گاهی به ما مراجعه می کنند و ناراحتی هایی دارند، می گویم نباید شماها دچار افسردگی شوید، شما باید مطالعه کنید که پدران شما چکار کردند و در آن شرایط سخت چه مقاومت هایی داشتند که هرچه افراد ایمانشان قوی تر بود مقاومتشان نیز بیشتر بود.

حجت الاسلام عزیزی تاکید کرد: باید این حماسه ها به فرزندان شهدا و ایثارگران منتقل شود تا بدانند پدرانشان چه کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز روز مهندسی است ، گفت: ما در زمان جنگ اقدامات مهندسی بزرگی انجام دادیم که یک نمونه این بودکه در ارتفاعات قلاویزان سنگری را بنا کرده بودیم که دشمن نمی توانست آن را تخریب کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی تصریح کرد: دشمن با ادوات مختلفی سعی داشتند آن سنگر را بزنند اما نمی توانستند و این نشانگر قدرت مهندسی ما در اوج جنگ بود.

حجت الاسلام عزیزی با اشاره به اینکه عملیات خیبر را سیدالعملیات ها می گویند، عنوان کرد: این عملیات یکی از سخت ترین و مهم ترین عملیات های دوران دفاع مقدس بوده است.

وی مطرح کرد: عملیات خیبر عملیاتی استراتژیک و تاثیرگذار در سطح بین المللی عنوان می شود و اولین عملیات آبی خاکی ما در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی یادآور شد: وقتی در شب عملیات رادیو را روشن کردم آقای هاشمی رفسنجانی درحال بیان خطبه های نمازجمعه بود به صورت استراتژیک اعلام کرده بود که به این زودی قصد عملیات نداریم.

حجت الاسلام عزیزی اضافه کرد: عملیات خیبر بسیار بزرگ و سخت بود و اگرچه این عملیات ناخودآگاه پیش آمد اما قبل از عملیات اتوبوس هایی در منطقه شروع به جابجا شدن کردند و مانور می دادند تا دشمن منحرف شود و نداند عملیات در چه منطقه ای قرار است انجام شود.

وی با بیان اینکه ما در دوران دفاع مقدس مثل مهره های شطرنج بودیم که دست خداوند ما را جابجا می کرد، اعلام کرد: به لحاظ استراتژیک بودن این عملیات، دشمن از دست ما عصبانی بود زیرا ایران در این عملیات به چاه های جزیره مجنون دست پیدا کرده بود و به همین دلیل بیشتر رزمندگان را مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می داد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی مطرح کرد: شهید حسین پاکنهاد معروف به افلاطون که دیده بان و اهل نهبندان بود و در لشکر 5 نصر مسئول آموزش دیده بانی بود و در حدی اثرگذار بود که صدام برای سرش جایزه تعیین کرده بود.

حجت الاسلام عزیزی اضافه کرد: او آموزش هایش را در ارتش فرا گرفته بود و لشکر 5 نصر در آن زمان به ارتش 40 هزار تومان جریمه داد تا بتواند او را حفظ کند تا در لشکر به ارائه آموزش هایش بپردازد.

وی با اشاره به اینکه یکی از جملات او این بود که دیده بان چشم لشکر است، گفت: دیده بانی در جنگ کار مهمی بود؛ اگر دیده بان خوب عمل می کرد همه او را تشویق می کردند و اگر ضعیف عمل می کرد مورد انتقاد رزمندگان قرار می گرفت و از چشم او می دیدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی اظهار داشت: در 2 وضعیت رزمندگان شادی زیادی پیدا می کردند یکی وقتی که هواپیماهای خودی مواضع دشمن را بمباران می کردند و دیگری وقتی که دیده بان خوب کار می کرد.

حجت الاسلام عزیزی بیان داشت: اگر دیده بان خوب عمل می کرد خاکریز دشمن جهنم می شد و خاکریز خودی بهشت و رزمندگان به راحتی می توانستند در طول خاکریز رفت و آمد کنند.

وی با بیان اینکه خیبر مقدمه عملیات بدر شد و در خیبر 13 کیلومتر در آب پیشروی داشتیم، عنوان کرد: شهید پاکنهاد که در همان عملیات به شهادت رسید، قبل از شروع عملیات نیروهای دیده بانی تحت امرش را جمع کرد و گفت این عملیات بسیار سختی است و شماها بسیجی هستید و اگر نمی خواهید می توانید برگردید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی یادآور شد: در روز ششم عملیات از شب تا صبح صدای گریدر و بولدوزر می آمد و وقتی صبح شد دیدیم خاکریزی به ارتفاع 30 متر عراق احداث کرده است که با توجه به رنگ خاک آن، به خاکریز قرمز معروف شد.

حجت الاسلام عزیزی افزود:پشت آن خاکریز در یک شب عراق 300 تانک را مستقر کرده بود درحالی که پشت نیروهای ما آبهای هور بود.

وی با بیان اینکه تمام عملیات های ما تحقق آیات الهی بود، متذکر شد: در روز اول عملیات شهید پاکنهاد(افلاطون) اولین کسی بود که واردمنطقه عملیات شد و در همان روز هم به شهادت رسید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با بیان اینکه در روز اول عملیات شهید برونسی که فرمانده تیپ بود در عمق خاک دشمن به شهادت رسید، بیان داشت: در کجای دنیا دیده اید که فرماندهی در روز اول عملیات در خط مقدم شرکت کند و به عمق خاک دشمن برود؟

حجت الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: ما امروز میراث‌دار این حماسه ها و شجاعت ها هستیم و این حماسه ها تمام شدنی نیستند.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha