چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ نشست علمی  عفاف در مسیحیت و اسلام

حوزه/ استاد دانشگاه آلمان یادآورشد: در اسلام برای حجاب صرفا نگاه دینی وجود نداشته و با دید زیبایی شناختی نیز به این پدیده نگاه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پروفسور کلاوس فون اشتوس شامگاه یکشنبه در نشست عفاف در مسیحیت و اسلام که در دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، با ذکر این مطلب که در انجیل چند نوع از عفاف مورد بحث قرار گرفته بیان کرد: نوع اول آن مربوط به عفاف حضرت مریم(س) و در دیرها بحث می‌شد مطرح است.

وی افزود: در دیرها به هیچ وجه رابطه جنسی وجود ندارد و باور آن‌ها بر این است که عشق تنها به خداوند مرتبط است؛ در همه فرقه های مسیحیت این موضوع وجود دارد و به طور مشخص در ارتدوکس و کاتولیک بیشتر وجود دارد و اعتقاد بر این است که کشیش باید از این موارد به دور باشد.

اشتوس با اشاره به انواع نگاه ها در این زمینه بیان کرد: نوع دیگر عفاف در بین افراد عامه مطرح بوده و این افراد در یک رابطه باثبات نیاز جنسی خود را تامین می‌کنند و هر سه فرقه مسیحیت رابطه جنسی را تنها در قالب ازدواج مجاز می‌دانند و یا اینکه این نوع روابط در نهایت باید به ازدواج منتهی شود؛ این مفهوم عفاف بدین معنی است که فرد خود را برای فرد مورد علاقه اش حفظ کرده و این کار در راستای عشق به خداوند است.

این استاد دانشگاه بیان کرد:  یکی از دلایل عدم ازدواج در بین کشیش های کاتولیک این بوده که کشیش بتواند به درستی به وظایف خود بپردازند و این قانون ثابت نبود و ممکن است تغییر کند‌.

وی تصریح کرد: در مسیحیت عشق شهوانی تنها در ازدواج مجاز بوده و دوستی در روابط فرهنگی ما با دست دادن و در آغوش گرفتن مشاهده می‌شود و مشکلی ندارد، اما نکته ای که وجود دارد این است که این حرکات نباید منجر به تحریک کننده شود؛ در فرهنگ ما افراد از دو جنس می‌توانند با هم دوست باشند و افراد با دوستان تماس بدنی و فیزیکی می‌توانند داشته باشند، اما افراد نمی‌توانند طوری که با همسر خود تعامل دارند با دوستان خود نیز داشته باشند.

این استاد مسیحیت بیان کرد: ما فکر می‌کنیم که تماس جسمانی زنان و مردان یک مسئله فرهنگی بوده و نمی‌تواند لزوما با آموزه‌های دینی گره خورده باشد؛ در ورزش هایی که با رقص همراه است، ارتباطات جنسی موضوعیتی نداشته و خود ورزش اصل قرار می‌گیرد و این رقص به بافت و متن جوامع بستگی دارد و در مراسم ازدواج این آیین و فرهنگ است که اجازه می‌دهد فرد به جز همسر خود با خانم دیگری برقصد.

وی تصریح کرد: باور کلیسا آن است که اگر ما روابط طبیعی را منع کنیم این جریان به ارتباط جنسی در خفا منجر می‌شود و آن وقت است که مشکلات جدی پیش می‌آید؛ اگر کسی ببیند که در تلویزیون آقا یا خانم برهنه ای نمایش داده می‌شود از طرف کلیسای کاتولیک اعتراض صورت می‌گیرد؛در فرهنگ مسیحی حدی از پوشش ضروری بوده و عریان بودن برای مردان و زنان پذیرفته شده نیست و بحث حجاب در غرب یک امر فرهنگی بوده و با دین ارتباطی ندارد.

اشتوس یادآورشد: در ازدواج نه تنها رابطه جنسی، بلکه سایر اشکال ارتباط و ابراز علاقه نیز باید وجود داشته باشد؛در آیین کاتولیک طلاق غیرمجاز بوده و کسی که طلاق می‌گیرد دیگر نمی‌تواند ازدواج کند، به همین دلیل است که افراد با حساسیت بالای خود نسبت به ازدواج، دیرتر دست به این عمل می‌زنند.

وی با اشاره به این نکته که رابطه قبل از ازدواج در مسیحیت مجاز نیست بیان کرد: نکته این است که متالهین جدید این موضوع را بدون مشکل می‌دانند؛ نقطه مشترک اسلام و مسیحیت در مورد عفاف این بوده که فرد باید با یک نفر ارتباط برقرار کند، در اسلام برای حجاب صرفا نگاه دینی وجود نداشته و با دید زیبایی شناختی نیز به این پدیده نگاه می‌شود.

وی در پایان یادآورشد: به همین دلیل است که در آلمان علی رغم محدودیت‌هایی که برای حجاب وجود دارد، خانم ها دوست دارند حجاب داشته باشند زیرا آثار مثبت آن ثابت شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha