چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حضرت فاطمه

حوزه/ عظمت وجودی حضرت صدیقه طاهره(س) به قدری است که بزرگان در بیان مقام آن حضرت اظهار عجز می کنند و صحبت از زهرای مرضیه را امری دشوار می پندارند و تنها ائمه معصومین(ع) هستند که به حقیقت آن وجود نازنین دسترسی دارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، عظمت وجودی حضرت صدیقه طاهره(س) به قدری است که بزرگان در بیان مقام آن حضرت اظهار عجز می کنند و صحبت از زهرای مرضیه را امری دشوار می پندارند و تنها ائمه معصومین(ع) هستند که به حقیقت آن وجود نازنین دسترسی دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران وجود صدیقه طاهره(س) را نوعی معجزه می خوانند و می گویند: "این خود یک معجزه‌ی اسلام است؛ یعنی فاطمه‌ی زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) در عمر کوتاه خود به مقامی می‌رسد که سیده‌ نساء العالمین است؛ یعنی از همه‌ زنان بزرگ و قدّیس طول تاریخ برتر است. این چه عاملی است، این چه نیروئی است، این چه قدرت متحول‌کننده‌ی عمیق درونی است که از یک انسان در این مدت کوتاه، می تواند یک چنین اقیانوس معرفت و عبودیت و قداست و عروج معنوی بسازد؟ خود این، معجزه‌ی اسلام است."

اما دریای فضائل حضرت زهرا(س) به قدری وسعت دارد که هرچه در مقام لایتناهی آن حضرت سخن رانده شود باز هم ابعاد مختلف وجود این بانوی بزرگوار اسلام ناشناخته است.

در سالروز ولادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه‌زهرا(س) بر آن شدیم تا  با چند تن از علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی گفتگویی داشته باشیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

حجت الاسلام محمدی امام جمعه شهرستان طبس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن، اظهار کرد: میلاد حضرت زهرا(س) به عنوان روز تکریم از مقام مادر نامگذاری شده است و جوانان بدانند که احترام به پدر و مادر موجب برکت زندگی می شود و دعای خیر پدر و مادر می تواند زندگی فرزندان را متحول کند.

امام جمعه طبس ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های حضرت فاطمه(س)، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که بقای نسل پیامبر(ص) از وجود آن حضرت است و این را بسیاری از مفسران ضمن تفسیر سوره کوثر بیان کرده اند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در شأن و عظمت حضرت زهرا(س) همین بس که منجی عالم بشریت امام زمان(عج) فرموده‌اند: "فی‌ ابنة رسول الله لی اسوة حسنه"؛ برای من بهترین‌ الگو دختر رسول خدا است.

وی با بیان این‌که نیاز ضروری جامعه امروزی سیره حضرت زهرا(س) است، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) با ولادتش‌ به جامعه زنان ارزش و بها داد چرا که در آن زمان رسم بر این بود که زنان و دختران‌ را زنده‌ به گور می‌کردند.

 امام جمعه طبس ضمن اشاره به این‌که سوره کوثر در شأن و منزلت حضرت فاطمه صدیقه(س) نازل‌شده، یادآورشد: خداوند در زمینه فضائل و بزرگی حضرت زهرا(س) خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید که" ما به تو کوثر عطا کردیم"؛ لفظ اعطیناک مربوط به هدیه ربانی می‌شود که تنها یک‌بار در قرآن کریم بیان‌شده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این مهم که حضرت زهرا(س) الگوی کامل فضائل اخلاقی بودند، تبیین کرد: حجاب، نجابت، عبادت، همسرداری‌ و.... از مهمترین نیازهای جامعه امروزی است که بانوان ما بایستی با تأسی به حضرت زهرا(س) از ایشان الگوبرداری‌ کنند.

افزایش طلاق از آفت‌های مهم زندگی‌های امروزی است

وی سبک زندگی بی‌بی دو عالم فاطمه زهرا(س) را سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: بحث سبک زندگی اسلامی را مقام معظم رهبری در شش سال پیش مطرح کردند و چندی پیش هم در پیام "گام دوم انقلاب" هم مجدد به آن اشاره‌ای داشتند که باید به این موضوع توجه کافی و وافی صورت گیرد.

امام جمعه طبس ضمن ابراز تأسف از کمرنگ شدن سبک زندگی فاطمی در جامعه امروزی،گفت: افزایش ازدواج‌های نامناسب و افزایش طلاق از آفت‌های مهم زندگی‌های امروزی است که از مهمترین دلایل آن، دوری جستن از سبک زندگی علوی و فاطمی است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که بسیاری از مباحث زندگی‌های امروزی مربوط به تقلید از غرب و غرب‌گرایی است، ابراز کرد: انتظار می‌رود که متولیان امر و خصوصا افراد تریبون‌ به دست، ائمه جمعه و جماعات و...‌ در فرهنگ‌سازی فرهنگ زندگی علوی و فاطمی در جامعه تلاش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

حضرت زهرا(س) الگوی جهانیان است

مولوی عبداللهی امام جمعه اهل سنت اسدیه نیز در گفت وگو با خبرنگار "حوزه"‌ در بیرجند ضمن اشاره به روایت شریفه "فاطمة بضعة‌ منی" از زبان رسول الله (ص)تبیین کرد: حضرت فاطمه‌ زهرا(س) از جمله شخصیت‌هایی است که نیاز به تعریف ندارد و رسول اکرم(ص)به صورت انحصاری روایت فوق را در منزلت ایشان بر زبان آوردند.

وی با بیان این‌که رأفت و مهربانی از مهمترین خصلت‌های اخلاقی حضرت زهرا(س) بود، تصریح کرد: ایشان بسیار‌ غمخوار و دلسوز پدرشان نبی‌اکرم(ص) بودند و پیامبر از دیدن آن حضرت بسیار خوشحال و خرسند می‌شدند‌.

امام جمعه اهل سنت اسدیه‌ ادامه داد: حضرت زهرا(س) در باب خانه‌داری‌ و صبوری نیز بسیار زبانزد عام و خاص بودند چراکه بیشتر وقت امام علی(ع) در جنگ‌ها می‌گذشت و حضرت زهرا(س) اسوه کامل اخلاق و رفتار حسنه بودند.

مولوی عبداللهی ضمن اشاره به تسبیحات حضرت زهرا(س) بیان کرد: این تسبیحات از برکات وجودی حضرت زهرا(س) بوده که برای شیعه و سنی به یادگار مانده است.

وی الگوبرداری از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را  راه رستگاری بانوان دانست و اضافه کرد: بانوان جامعه اسلامی برای کسب سعادت دنیوی و اخروی بایستی از حضرت فاطمه زهرا(س) الگو و سرمشق بگیرند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه ادامه داد: حضرت زهرا(س) در عبادت، همسرداری، نحوه رفتار با والدین و احترام به پدر و مادر، تربیت و رفتار با فرزندان، تعلیم مسائل دینی، پرهیز از تجمل، حجاب و عفاف، مشارکت در مسائل سیاسی و اجتماعی و دفاع از حریم ولایت نمونه بارز و الگوی جهانیان است.

مولوی عبداللهی دوری از خدا، قرآن و ائمه‌اطهار(ع) را مسبب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در زندگی‌های امروزی دانست و افزود: خانواده‌ها نباید از یاد خدا غفلت کنند و بایستی همواره با توکل به خداوند و توسل به ائمه‌اطهار(ع) در استحکام زندگی‌های خویش کوشا باشند.

وی همچنین به نقش ارزنده و حساس زنان در بحث تحکیم بنیان خانواده اشاره‌ای داشت و تاکید کرد: آنچه مسلم است آن است که اگر زنان حضرت زهرا(س) را الگوی خویش قرار داده و پایبند به اصول اخلاقی کامل و شوهرداری‌ باشند، بنیان خانواده محکم شده و از هم نمی‌پاشد و شاهد بسیاری نابسامانی‌ها در زندگی‌های امروزی نخواهیم بود.

جایگاه والای زنان در جامعه اسلامی

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، یادآور شد: نامگذاری سالروز میلاد حضرت زهرا(س) به نام روز زن و مادر، نشان از جایگاه والای زنان در جامعه اسلامی است.

وی حضرت زهرا (س) را الگوی همه مردم به خصوص بانوان دانست و افزود: زنان جامعه اسلامی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور دارند و بایستی با تأسی از حضرت زهرا(س) و تربیت فرزندانی صالح نقش ارزنده خود را در جامعه به خوبی ایفا کنند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در حقیقت عظمت حضرت زهرا(س) را جز خداوند سبحان کسی نمی‌داند چراکه ما هرچه داریم به برکت وجود ائمه اطهار(ع) و حضرت زهرا(س) است.

حجت الاسلام نوفرستی ضمن اشاره به مقام عصمت و طهارت بی‌بی دو عالم حضرت زهرا(س)، اذعان داشت: آیه "تطهیر" گواه این مدعا است و بانوان بایستی الگوگیری از حضرت زهرای اطهر(س) را در دستور کار خویش قرار دهند.

وی به مقام معرفت و شناخت حضرت زهرا(س) نیز اشاره‌ای داشت و افزود: بعد از پیامبر خاتم(ص) که بلندترین جایگاه را در عالم دارند، مقام حضرت زهرا(س) قرار دارد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی ادامه داد: دفاع از امامت و ولایت و داشتن روحیه جهادی حضرت زهرا(س) را نباید فراموش کرد چراکه ایشان مدافع خط ولایت و امامت بودند.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به این‌که مقام امامت نکته مهم قابل طرح در خصوص حضرت زهرا(س) است که ما به آن معتقد هستیم، اذعان داشت: مرحوم علامه امینی نیز یک جلد کتاب در این خصوص نگاشته‌اند؛ سوره کوثر نیز مخصوص حضرت زهرا(س) است که به معنای خیر کثیر است.

وی به نابسامانی‌های زندگی‌های امروزی اشاره‌ای داشت و گفت: دشمنان اسلام در طول تاریخ در راستای مبارزه با اسلام تلاش‌های زیادی‌ کرده‌اند و استکبار جهانی برای ضربه زدن به جوامع اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند و از طریق ایجاد آلودگی‌هایی برای خانواده‌ها، مسبب بروز انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی شده‌اند که بایستی بسیار هوشیار باشیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی نقش بانوان را در تاریخ اسلام و ادوار مختلف انقلاب بسیار تأثیرگذار دانست و یادآور شد: زنان الگوهای بی‌بدیل جامعه هستند و روز تولد حضرت فاطمه‌زهرا(س) به عنوان روزی برای تقدیر از بانوان و مادران نامگذاری شده است.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: زندگی و سیره‌ حضرت زهرا(س) به قدری آموزنده و جذاب است که هر زن آزاده‌ای در جهان، او را چنان قدیسه‌ای تحسین می‌کند؛ زنی که تولدش از دامن خدیجه کبری، همسر پیامبر گرامی اسلام(ص) و در کانون نخستین خانواده‌ی اسلامی با نغمه‌های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تکبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب «کوثر» به او عطا کرد. زیرا وی سرچشمه‌ی تمام خوبی‌های جهان است.

وی اضافه کرد: تولد این بانوی گرانقدر به ابتکار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) "روز زن و روز مادر" نام گرفت: "اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا(س) است؛ زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد."

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی ضمن تأکید بر ضرورت آشنایی بانوان با وظایف خانه‌داری و همسرداری خویش، اظهار داشت: صرف زن بودن مهم نیست و زنان و همسران ‌بایستی با وظایف خود آشنا بوده و در این راه کوتاهی نداشته باشند.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به این‌که دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم در راستای تضعیف اسلام نهایت تلاش خویش را به کار بسته‌اند،  تصریح کرد: باید از توطئه‌های دشمنان و استکبار جهانی در خصوص آلودگی‌ها و فسادهای موجود در عالم غفلت نکنیم.

وی با بیان این‌که البته همیشه نباید صرفا  کاستی‌ها را ببینیم،گفت: به طور کلی باتوجه به دیدگاه مقام معظم رهبری؛ "ما نباید فقط آسیب‌ها را ببینیم، باید زیبایی‌ها را نیز ببینیم."

مادران پاکدامن نقش بسیار موثری در تربیت فرزندان دارند

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: مردم ما و از جمله بانوان ارجمند حضور فعالی در مناسبت‌های مختلف و از جمله مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، دوران دفاع مقدس، اعتکاف و.... داشته‌اند که نباید از اهمیت آن غفلت گردد.

وی در پایان با اشاره به این مهم که مادر یعنی"ام"‌ و ام یعنی اساس تربیت، متذکر شد: مادران پاکدامن نقش بسیار موثری در تربیت فرزندان و رشد و تعالی جامعه دارند که همواره بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

جايگاه حضرت زهرا(س) نزد پيامبر(ص)

حضرت زهرا(س) را نزد پيامبر احترامى عظيم بود بسى فراتر از احترام پدرى به دخترش و اين بگونه‏ اى بود كه حيرت ديگران را بر مى‏ انگيخت پیامبر(ص) با آن همه شأن و عظمت دست دخترش را مى‏ بوسيد و به گفته عايشه هرگاه كه فاطمه(س) بر پيامبر وارد مى ‏شد رسول خدا به احترامش از جاى برمى‏ خاست و پيشانى او را مى‏ بوسيد و يا در حين ورود از او جداً استقبال مى‏ كرد و يا در حين خروج از محضرش مشايعتش مى‏ فرمود.

در شأن وصف حضرت فاطمه(س) و در انتساب او به خودش پيامبر كلمات والا و عجيب به كار مى‏ برد، گاهى مى‏ فرمود "فاطمه(س) يك شاخه گل است(ريحانه)؛ زمانى مى ‏فرمود فاطمه(س) پاره تن من است(بضعة مِنّى)، و گاهى مى ‏فرمود فاطمه(س) عزيزترين مردم به نزد من است."

گاهی نیز پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت زهرا(س) مى‏ فرمود "هر كه فاطمه(س) راشادان كند مرا شادان كرده است و هر كه فاطمه(س) را بيازارد مرا آزرده است"، با اين اضافه كه شادى و غضب من، يا محبت و آزارم، همانند محبت و آزار خداوند است، حتى در پاسخ به سؤال فاطمه(س) و على از پيامبر كه كدام محبوبتر و عزيزترند فرمود فاطمة احبُّ الىَّ منك و انت يا علىُّ اعزّ علىّ منها. فاطمه(س) از تو نزد من محبوب‌تر است و تو اى على از فاطمه(س) نزد من عزيزتر هستی .

گزارش:فرزانه احمدی

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha