سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام شیدایی

حوزه/معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه به قدری تبلیغات وسیع است که جای رفتارهای بد و خوب در جامعه تغییر کرده است و انجام رفتارهای زننده در باب عرف در جامعه بدل شده است، گفت: ما امروز دچار مشکل جاهلیت مدرن شده ایم به گونه ای که زن را تنها بخاطر جذابیت ها و سوءاستفاده کردن از آن می خواهند.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت: در تفکر اسلامی ما لازمه ارائه الگو، توجه به مبانی انسان شناسی است.

وی ادامه داد: مادامی که ما در انسان شناسی به یکسری اصول نرسیده باشیم، نمی توانیم درباره انسان شاخص و الگوگرفتن هم نظر دهیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه انسان شناسی اسلامی انسان را برای رسیدن به کمال حقیقی سوق می دهد، تصریح کرد: انسان شناسی اسلامی در مقابل اسلام شناسی های دیگر متفاوت است به گونه ای که با این نگاه و شناخت انسان شناسی، افراد به سوی رفاه بیشتر در جامعه سوق داده می شوند.

حجت الاسلام شیدایی، لازمه الگوگیری را شناخت تمام ابعاد وجودی انسان دانست و خاطرنشان کرد: انسان دارای دو بعد روح و جسم است و ابعاد فطری دارد که تأثیر گذار در ارائه الگو هستند.

وی افزود: انسان الگو کسی است که بتواند توانمندی های خودش را برای رسیدن به هدف آفرینش شکوفا کند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی اطاعت از خداوند را مسیری برای شکوفایی دانست و تأکید کرد: در بحث اطاعت از خدا، فواید آن به خود انسان برمی گردد؛ به طوریکه کسی که کار خوب انجام می دهد برای خودش انجام می دهد و مسیری است برای شکوفایی حقیقت وجودی انسان که به تکامل می رسد.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به ویژگی های یک زن الگو عنوان کرد: یک زن الگو ویژگی های زنانه خودش را دارد و به آن ها احترام می گذارد و در کنار آن باید تلاش کند که به مرحله بالایی از شکوفایی خودش برسد.

در جوامع غربی زن وسیله ای برای برطرف کردن نیازهای افراد است

وی در خصوص تفاوت نگاه غرب به زنان در تمدن گذشته و امروزی تصریح کرد: در گذشته با توجه به فرهنگ جاهلی که در جوامع حاکم بوده است به آنان به عنوان یک کالا و ابزاری اقتصادی نگاه می شده ولی در جوامع غربی امروز زن یک وسیله ای برای برطرف کردن نیاز های افراد نگاه می شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی تقوا، ادب، همسرداری، فرزندداری، عفت، صداقت و عصمت را از ویژگی های بارز شخصیتی حضرت فاطمه(س) برشمرد و خاطرنشان کرد: این ویژگیها از ارکان زندگی اسلامی به شمار می رود و ما باید از آنها درس بگیریم.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به خطبه فدک تأکید کرد: حضرت زهرا نشان دهنده جهت دهی کل جامعه و مقام زن را در اسلام به خوبی نمایان می کند.

حضرت فاطمه درس پشتیبانی از ولایت به ما آموخت

وی فداکاری‌ و حمایت‌های حضرت زهرا(س) را از ولایت سبب خارج شدن امام علی(ع) از غربت دانست و تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) به ما درس حمایت و پشتیبانی از ولایت را آموخت چیزی که تمام اقشار جامعه باید از آن الگوبرداری کنند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از فرزندان حضرت زهرا(س) بوده و خیر کثیر هستند.

زنان مسلمان و شیعه از سیره حضرت زهرا فاصله گرفتند

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به فاصله گرفتن زنان مسلمان از شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: ما از شخصیت این بانوی بزرگ غافل شدیم و زنان مسلمان و شیعه از سیره آن حضرت فاصله گرفتند، حضرت زهرا(س) همسری شایسته و مادری نمونه است که باید الگوی زنان قرار بگیرد

وی ادامه داد: اگر از سیره حضرت زهرا(س) دور و به غرب و فرهنگ غربی نزدیک شویم و از حجاب، حیا و عفت فاطمی دور باشیم، متوجه خواهیم شد که جایگاه زن که موجودی ارزشمند است به شخصیتی بی ارزش در جوامع تبدیل می شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ما امروز دچار مشکل جاهلیت مدرن شده ایم به گونه ای که زن را تنها بخاطر جذابیت ها و سوءاستفاده کردن از آن می خواهند.

رفتارهای زننده به صورت عرف درآمده است

حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: به قدری تبلیغات وسیع است که جای رفتارهای بد و خوب در جامعه تغییر کرده و انجام رفتارهای زننده در باب عرف در جامعه بدل شده است.

وی ادامه داد: ما الگوهای شاخص بسیاری در جامعه داریم که در موارد مختلف الگویی برای دختران جامعه هستند ولی نتوانستیم به درستی آنان را به جامعه معرفی کنیم و مستندی از زنان الگوی جامعه مان داشته باشیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی اصل وجود حضرت زهرا(س) را بهشتی و در جهان اسلام بی مانند دانست و گفت: وظیفه روحانیون و مبلغین این است که مصداق ها و سخنان حضرت فاطمه(س) را به صورت کاربردی و امروزی و عینی که مخاطب به خوبی با آن ارتباط برقرار کند برای مردم بیان کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha