پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور

حوزه/ منطقه لکهنو پایگاه بزرگ شیعه در هندوستان است که در این بخش آثار دینی بسیاری تولید شده است و حدود۳۰هزار آثار اسلامی تالیف شده است که قسمتی از آن‌ها از بین رفته است و اکنون لازم است که این آثار و فرهنگ موجود در آن منطقه احیا شود و فرهنگ تشیع ترویج شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور امروز در نشست خبری همایش بین المللی مدرسه فقهی-کلامی شیعه در لکنهو هندوستان که در سالن جلسان بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد، گفت: کشور هندوستان یک از پایگاه‌های مهم نشر معارف دینی بوده است و در سه منطقه از این کشور این پایگاه های شکل گرفت که یک قسمت در جنوب هندوستان است که 400سال در این منطقه حکومت های ایرانی و شیعی حکمرانی کرده‌اند. 
وی گفت: در هندوستان آزادی مذهبی به طور گسترده وجود دارد و هر فرقه و مذهبی می‌تواند برای ترویج فرهنگ خود تلاش کند؛ در حال حاضر 40میلیون شیعه در هندوستان وجود دارد و 30هزار مسجد و مکان‌های شیعی وجود دارد و بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ تشیع در این منطقه است.

نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان در خصوص برگزاری همایش بین المللی مدرسه فقهی-کلامی شیعه در لکنهو هندوستان اظهار کرد: این همایش تنها چند سخنرانی نیست و پشتوانه آن یک کار عظیم پژوهشی و تحقیقاتی است که در سالیان متمادی انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور تصریح کرد: امروزه در لکهنو حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌ها و حسینیه‌های بسیاری از زمان گذشته وجود دارد که بسیاری از این اماکن حاصل تلاش و زحمت سید دلدار علی نقوی غفران مآب و خاندان این شخصیت بزرگ است؛ خاندان سید دلدار علی به خاندان اجتهاد معروف هستند و علما و شخصیت‌های بزرگی در این خاندان پرورش یافتند و شاگردان برجسته بسیاری داشتند که یکی از آن‌ها میرحامد حسین است.

وی افزود: حوزه های علمیه و حسینیه و مساجد باشکوهی در شهر لکهنوی هندوستان وجود دارد و آنچه امروز از معارف دینی و به خصوص شمال هند است به غفران مآب در هند بر می گردد، چون در این خاندان مجتهدان زیادی پرورش پیدا کرده است.

نماینده مقام معظم رهبری در کشور هندوستان ادامه داد: علمای زیادی در شهر لکنهو پرورش پیدا کردند از جمله خاندان های عالم این شهر خاندان نجم المله، غفرآن مآب، باقرالعلوم، عبقات هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور با اشاره به نقش علمای هند در ترویج معارف در این کشور گفت: مرحوم سید دلدارعلی نقوی یکی از شخصیت های بی نظیری است که پایگاه حکومت ولایت فقیه در لکهنو را ایجاد کرد و نفوذ مردمی بسیار گسترده ای داشت.

وی افزود: پایگاه دیگر تشیع در هندوستان، منطقه کشمیر است که بسیار با اهمیت است و با وجود اینکه در دو قرن اخیر بسیاری از آثار از بین رفته، اکنون2هزار نسخ خطی از آثار و کتب دینی در کشمیر وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در هندوستان بیان کرد: منطقه لکهنو پایگاه بزرگ شیعه در هندوستان است که در این بخش آثار دینی بسیاری تولید شده و حدود30هزار آثار اسلامی تالیف شده است که قسمتی از آن‌ها از بین رفته است و اکنون لازم است که این آثار و فرهنگ موجود در آن منطقه احیا شود و فرهنگ تشیع ترویج شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور با اشاره به تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان افزود: تداوم موفقیت هر ملت با اتحاد،‌ صداقت و اخلاص میسر می‌شود، اگر امروز نامی از انقلاب اسلامی، اسلام و امام خمینی(ره) در دل میلیون‌‌ها نفر از مردم جهان وجود دارد،‌ به دلیل صداقت و اخلاص ایشان و اتحاد و یکپارچگی مردم ایران است.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha