پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر نرگس موحدی ، استاد جامعه الزهرا(س)

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: امروز علی رغم بررسی ابعاد مختلف و متعدد سیره حضرت فاطمه زهرا(س) نسبت به موضوع «میانه روی و اعتدال» در سیره حضرت کمتر توجه و پرداخته شده است.

دکتر نرگس موحدی در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارکرد: اعتدال يا ميانه روی، از اصول اسلام وتعيين کننده سبک زندگی است و از اصول فردی واجتماعی در همه امور به شمار می آيد. از جمله اموری که درآن بايد اعتدال رعايت شود، امور خانواده است.

عضو کمیته علمی همایش نساء الغدیر افزود: حضرت فاطمه(ع) در امور معيشتی، اعتدال به شرايط مکان و زمان توجه داشت و آن را رعايت مي کرد.

*سه بُعد شناخت حضرت زهرا(س) کدامند؟

نویسنده کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی» با بیان اینکه برای شناخت شخصیت این بانوی بزرگوار نیازمند سه نوع شناخت هستیم، بیان داشت: شناخت ما می‌بایست سندی، تحلیلی و ریشه‌ای بوده و تنها توجه به این سه بُعد است که می‌تواند شناخت دقیق و حقیقی ایجاد کند.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: فاطمه زهرا(س) ماورای تمامی خلقت‌ها است و وقتی وجود وی خلق شده در روایت است که ملائکه به سجده افتادند و یا علاوه بر این در روایات آمده است که خلقت فاطمه زهرا(س) نورانیت آسمان‌ها و زمین را افزایش داده است.

نماینده علمی جامعه الزهرا(س) در همایش بین المللی دکترین مهدویت ادامه داد: حضرت زهرا(س) دارای مقام بسیار بزرگی نزد خداوند هستند، به گونه ای که تصور چنین مقامی در ذهن نیز برای ما غیر ممکن است.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به تفاوت‌های زن و مرد اظهارکرد: بر اساس همین تفاوت ها، خداوند مسئولیت‌های متفاوتی را به زن و مرد واگذار کرده است. به عنوان نمونه خداوند کارهای سنگین را از عهده بانوان برداشته است و این ناشی از تفاوت جسمی بین زن و مرد است.

محقق، مصحح و مستندساز کتاب «معاد یا آخرین سیر بشر اثر بانو امین» با اشاره به این که زن و مرد در امكان رسیدن به کمال هیچ تفاوتی با هم ندارند، اظهار داشت: به عنوان نمونه خداوند متعال، همسر فرعون و هم چنین حضرت مریم (سلام الله علیهما) را الگو برای همه مؤمنان اعم از زن و مرد قرار داده است. البته با توجه به این آیات و از آن جا که مقام حضرت زهرا(س) بالاتر از این دو بانوی بزرگوار است، قطعا حضرت زهرا(س) نیز الگو برای همه زنان و مردان هستند.

دکتر موحدی با اشاره به برخی شبهات مانند این که زن‌ها مقام پایین تری از مردان دارند یا اینکه چرا که هیچ پیامبری زن نبوده است، تصریح کرد: بی شک مرد و زن در مسیر قرب الهی و رسیدن به سعادت ابدی مثل هم هستند، اما این منافاتی ندارد که با توجه به تفاوت‌های زن و مرد و قابلیت‌های جسمی و روحی هر کدام، مسئولیت‌های اجتماعی متفاوتی برای هر یک در نظر گرفته شود.

*الگوگیری از حضرت زهرا(س) باید در روح کار باشد

نویسنده مقاله علمی «الگوی روابط اجتماعی بر مبنای قرآن» با اشاره به این که الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) دارای ابهام هایی است که گاه امر برای برخی مشتبه شده تا آنجا كه مغالطه کرده و می گویند الگوبرداری از ایشان مخصوص دوره خاصی بوده و نه عصر حاضر، خاطر نشان کرد: الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) به این معنا نیست كه همه زنان دست‌آسی تهیه کرده و جو آرد کنند و نان جو بپزند و یا چادر وصله دار بپوشند، همان‌طور كه الگوگرفتن از حضرت آسیه به معنای ازدواج با یک فرد طاغوتی و گناهکار نیست، بلکه الگوگرفتن از حضرت زهرا(س) باید در روح کار باشد و نه در شکل کار.

دکتر موحدی با بیان این که آیده آل مؤمن، باید قرب خداوند متعال باشد و بقیه چیزها اصالت ندارد، اظهار داشت: سایر امور تبعی خواهد بود، یعنی اگر امری به رسیدن به قرب خدا کمک می کند، بالتبع مطلوب است وگرنه مطلوبیتی ندارد. لذا الگو گیری از حضرت زهرا (س) به معنای داشتن همت بلند و بی اعتنایی به زخارف و تجملات دنیایی است.

نویسنده مقاله «ویژگی‌های انسان کامل از دیدگاه امام خمینی و ابن عربی» با اشاره به بی اعتننایی حضرت زهرا(س) به زرق و برق دنیا، گفت: اگر قرار باشد دختری لباس زیبایی بپوشد، قطعا آن را در شب عروسی‌اش خواهد پوشید، و این که ایشان لباس عروسی خود را در شب عروسی انفاق می کنند و لباس کهنه خود را می پوشند، نشان از نهایت بی توجهی و دل نبستن به دنیا است.

وی با اشاره به این که البته استفاده از زینت در اموری که سفارش خداوند است، باید وجود داشته باشد، ادامه داد: زینت در مقابل همسر، برای حفظ آبرو در مقابل دیگران، و حفظ عزت در مقابل کفار از جمله این امور هستند؛ اما این که کسی به دنبال این باشد كه دائماً لباس عوض کرده و در میهمانی لباس تکراری نپوشد و نظایر آن، مطلوب نیست.

استاد جامعه الزهرا(س) در پایان گفت وگوی خود با اشاره به حدیث ثقلین گفت: رسول خدا(ص) درحدیث متواتر ثقلین فرمودند: من دوچیز گران بها برای شما[به جا] می گذارم؛ یکی قرآن و دیگری عترت واهل بیتم را. شما تا زمانی که به این دو تمسک کنید، گمراه نخواهید شد این دو از هم جدا نخواهند شد تا زمانی که درحوض کوثر برمن وارد شوند.

دکتر موحدی افزود: با توجه به این کلام پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) از زمره " ثقل اصغر" است و پیروی از سیره آن حضرت، انسان را به کمال و سعادت رهنمون می کند، سیره فاطمی، قابل دسترسی و پیروی برای همه انسان ها به ویژه زنان ودختران مسلمان است.

محقق و پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی بیان کرد: این سیره هیچ گونه تضاد وتناقضی با سیره نبوی وسیره دیگر ائمه اطهار(ع) ندارد. رسول اکرم(ص) در روایتی فرموده است: «ابنتی فاطمه، سیده نساء العالمین؛ دخترم فاطمه، سر آمد زنان دو عالم است.»، این حدیث نبوی(ص) با آیه شریفه ای که خداوند در باره حضرت مریم فرموده : «واصطفاک علی نساء العالمین»، هیچ گونه منافقاتی ندارد؛ زیرا برتری حضرت مریم از یک جنبه خاص و نسبی است وبه دلیل خرق عادت وچگونگی تولد فرزندش بوده، ولی برتری حضرت فاطمه(ع) نسبی نیست و در پرهیزکاری وفضایل انسانی است.

* نقش حضرت فاطمه(س) درارتقای جایگاه زن

استاد حوزه علمیه خواهران به نقش حضرت در ارتقای جایگاه زن در اسلام اشاره کرد و گفت: پیش از بعثت و در آستانه صدراسلام، اعراب، به خانواده و زنان، نگاه ابزاری و تحقیر آمیز داشتند. در جامعه آن روز، زن ازحقوق فردی واجتماعی برابر وعادلانه برخوردار نبود. او جزو دارایی پدر، شوهر یا پسرخود به شمار می رفت. وظیفه زن به دنیا آوردن فرزندان بسیار، به ویژه پسران جنگجو بود. همچنین، رفتارهای جاهلانه وتبعیض آمیز با دختران و زنان درمواردی به قتل آنان می انجامید.

دکتر موحدی ادامه داد: حضور فعال زنان خانواده پیامبر(ص) به ویژه دختر گرامی شان، حضرت فاطمه(س) در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وفرهنگی در اوج تضاد با نگرش جاهلی به زنان و با هدف ایجاد تحول وکرامت برای زنان و ارتقای جایگاه فردی واجتماعی آنان بود.

این محقق و مبلغ دینی جامعه الزهرا(س) افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) نمونه کامل زن مسلمان در تمام اوصاف وکمالات اسلامی به ویژه درحجاب وعفاف بود. تا ضرورتی نمی دید از هم کلامی بامردان - آن هم با شرایطی ویژه - خودداری می کرد واز اینکه پدر بزرگوارشان کارهای داخل خانه را به او واگذار کرده واز فعالیت های امور بیرونی معاف داشته، شادمان بود. هرچند حضرت زهرا(س) درمواقع لزوم به فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز می پرداخت، ولی هرگز از پرده حجاب کامل وعفاف لازم بیرون نرفت وحتی در میدان مبارزه (در دفاع از ولایت امیرمؤمنان علی(ع) وبه یغما رفتن فدک) به حجاب کامل وحیای اجتماعی واخلاقی بسیار مقیّد بود.

نماینده علمی جامعه الزهرا(س) در همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به بُعد علمی بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) اظهارداشت: فاطمه زهرا(س) با بیان احکام وآموزه های اسلام، جامعه به ویژه زنان را به وظایفشان آشنا می کرد. فضّه، خدمت گزار حضرت فاطمه(س) - که از شاگردان و پرورش یافتگان در محضر ایشان است - درمدت بیست سال، جزبا آیه های قرآنی سخنی نگفت و هرگاه قصد بیان مطلبی را داشت، با آیه ای متناسب از قرآن، منظور خویش را بیان می کرد.

گفت وگو: پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha