جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست دانشجوی تراز انقلاب اسلامی

حوزه/ نشست علمی شاخصه های دانشجوی هم تراز انقلاب اسلامی با حضور دانشجویان و اساتید گروه معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی شاخصه های دانشجوی هم تراز انقلاب اسلامی با همت گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مازندرانی، حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده دیزآبادی، حجت الاسلام والمسلمین نصرالله سخاتی و دکتر مرتضی اشرافی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی مازندرانی در ابتدای نشست علمی با تبریک به مناسبت سالروز ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه(س) الگویی بی نظیر و بی مثال برای بانوان ایران اسلامی و جهانیان می باشد که  زنان و دختران می توانند با تاسی از رفتار و کردار این حضرت، در زندگی خود سعادتمند شوند.

استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در ادامه سخنان خود به برخی ویژگی های رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرده و بیان داشت: ایشان علاوه بر این که به خوبی از عهده نقش همسری و مادری خود در خانواده برآمده بودند، همان طور که تاریخ گواهی می دهد، در رفتارسیاسی و اجتماعی خود نیز بی نظیر بودند و سخنان ایشان در دفاع از حریم ولایت و امامت بی مثال است.

 

توصیه به الگو برداری از حضرت فاطمه زهرا(س)

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: با توجه به این که جمع حاضر را اکثرا خواهران دانشجو تشکیل می دهد، مناسب دانستم تا در این خصوص عرایضی را به سمع و نظر شما خواهران گرامی برسانم، اینکه همواره مدافع حرم خانواده و پاسدار ارزش ها و هنجار هایی باشید که به خاطر حفظ آنها هزاران شهید از صدر اسلام تا کنون تقدیم شده است، جامعه اسلامی نیازمند حضور فعالانه  و با تدبیر خواهران و زنان ما در مشارکت های اجتماعی می باشد، که البته این حضور نبایستی شما را از انجام وظایف همسری و مادری تان دور نماید، بلکه بایتسی در کار همسری نمونه بودن و مادری مهربان بودن، شهروندی سخت کوش و با بصیرت نیز باشید.

 

بیان ویژگی هایی  برای شاخصه های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی

در ادامه نشست دکتر مرتضی اشرافی با بیان اینکه به نظر می رسد  برخی از دروس دانشگاهی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی که در دانشگاه ها به اجرا در می آیند تا بینشی عمیق و انقلابی را در دانشجویان ایجاد نموده و دانشجویان را با معیار های انقلابی آشنا نمایند، کافی نیست، اظهار داشت: در زمانه حاضر با گسترش وسایل ارتباط جمعی و هجوم تبلیغات مسموم شرق و غرب علیه معیار ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران، بهتر است که دانشجویان و اساتید دانشگاه، خصوصا اساتید گروه معارف اسلامی با بینشی عمیق تر و با گامی  استوار تر در راستای ترویج و تبیین اهداف انقلاب اسلامی ایران گام بردارند.

استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در ادامه اظهار داشت: با توجه به جایگاهی که دانشجویان عزیز در اجتماع و خانواده خود دارند،  بایستی دانشجوی انقلابی ضمن شناخت جایگاه و موقعیت خویش و البته توانمندی خود در اثرگذاری، برای آینده بتواند در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی ایران قرار بگیرد، برخی شاخصه ها را داشته باشد.

دکتر مرتضی اشرافی با بیان برخی از ویژگی های شاخصه های دانشجوی انقلابی گفت: برای این شاخص ها باید معیار و سنجشی را نیز در نظر داشت، به عبارت دیگر این شاخص ها باید شاخص هایی باشند که رسیدن بر اساس استناد و مدارک به آنها و همچنین اقتاع کردن دانشجویان در راستای اهداف انقلاب ایلامی و در آخر بتواند دانشجویان را در مدار گفتمان انقلاب اسلامی قرار دهد. این شاخص ها علاوه بر این می توانند دانشجویان انقلابی و متعهد به نظام و انقلاب را از خارج شدن از گفتمان انقلاب اسلامی و حتی دور شدن از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی  محافظت نماید.

 

ویژگی های  شخصیتی و رفتاری حضرت زهرا(س)

در ادامه نشست علمی  حجت الاسلام والمسلمین علی جعفر زاده دیزآبادی مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان مطالبی در خصوص ویژگی های بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) بیان داشت: چگونه معاشرت کردن  و زندگی کردن با همسر خود و فرزندانشان و  نیز سامان بخشی به امور خانه و زندگی که در حیات طیبه حضرت زهرا(س) بود، به عنوان «الگوی خانواده ها» خانه و خانواده  حضرت زهرا (س) را به عنوان یک خانواده الگو برای جهانیان خصوصا مسلمانان مطرح ساخته است.

مدیر گروه معارف اسلامی با اشاره به این که حضرت فاطمه زهرا(س) تبدیل  کردن خانه به سنگر جهاد و مبارزه علیه ستمگران و دفاع از ولایت و امامت را در راستای وظایف خویش می دانستند، ادامه داد:  رعایت حقوق همسر، احترام  فراوان به امیر المومنین علی (ع) و همچنین فرزنددوستی و سختکوشی در کار خانه و تبدیل خانه به مدرسه  مسجد و نیز و برنامه ریزی در کار خانه و... از دیگر ویژگی های  شخصیتی حضرت زهرا(س) بود.

 

ضرورت شناخت چرایی دوستی و دشمنی با انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین جعفرزاده دیزآبادی در ادامه سخنان خود با بیان برخی از شاخصه های دانشجوی هم تراز انقلاب اسلامی بیان داشت: شناخت زوایای مختلف چرایی مخالفت و دشمنی و البته دوستی جوامع مختلف در جهان معاصر با جمهوری اسلامی ایران، موضوعی با اهمیت است که دانشجویان باید نسیت به این زوایا و عوامل دوستی و یا دشمنی دیگران با انقلاب اسلامی ما آگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی دانشجویان بتوانند نسبت به چرایی و چگونگی دشمنی و یا دوستی کشورهای دیگر با انقلاب اسلامی و آرمان ها و اهداف متعالی ما شناخت پیدا نمایند، قطعا در راه دفاع از ارزش ها و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی ایران وی نیز اقتاع افکار پیرامونی خود، جدیتر، راسخ تر و محکم تر قدم برخواهند داشت.

 

شاخصه های محوری و اساسی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین نصر الله سخاوتی  دانشیار پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) سخنران بعدی این نشست علمی بودن که با بیان برخی از شاخصه های محوری و اساسی انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بحث خود را آغاز کرد.

دانشیار جامعه المصطفی(ص) با اشاره به برخی از شاخصه های انقلاب اسلامی گفت: شاخصه هایی مانند استقلال و آزادی، عدالت طلبی، استکبار ستیزی و اسلام ناب محمدی(ص) و نیز حمایت از مظلومان و ستمدیدگان جهان و نیز مردمی بودن از ویژگی ها و شاخصه های مهم و اساسی انقلاب اسلامی می باشد که در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تبیین شده اند.

وی با اشاره به برخی از رهنمود های مقام معظم رهبری ادامه داد: براساس برخی از رهنمود های حضرت امام خامنه ای، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، دانشجویی است که از هر نظر در جهت اعتلای علمی خود و کشور ش تلاش می کند، دانشجویی که در زمینه تخصصی تحصیل خویش، استوار و محکم گام بر می دارد و تمامی موانع علمی را از سد راه خود بر می دارد و به عنوان یک الگو و نمونه و نخبه علمی می تواند به جامعه خویش خدمت نماید.

حجت الاسلام والمسلمین سخاوتی با بیان این که دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی باید از معرفت دینی عمیق برخوردار باشد ، اظهار داشت: دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی باید در ابعاد دینی و علمی قوی باشد، در کنار قوی بودن در ابعاد علمی و معنوی، بایستی، امیدوار به آینده و دمیدن روح امید به سایر دانشجویان و دانشگاه را نیز در جلوه های رفتاری و اخلاقی وی شاهد باشیم.

 

 

 

بینش انقلابی و بصیرت  داشته باشد

سخنران نشست علمی شاخصه های دانشجوی هم تراز انقلاب اسلامی افزود: انتظار دیگر از دانشجوی تراز انقلاب اسلامی این است که بینش انقلابی و بصیرت  داشته باشد، این بینش و بصیرت از راه کتاب و درس و دانشگاه ایجاد نمی شود، بلکه از محله، مسجد و پایگاه بسیج و تربیت در خانواده و... نشات می گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نصر الله سخاوتی در ادامه با بیان این که دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی نباید از تحولات سیاسی و اجتماعی بی خبر باشد بیان داشت: دانشجوی انقلابی بایستی علاوه بر آگاهی به تحولات سیاسی و اجتماعی در محیط داخل کشور، با تحولات سیاسی و اجتماعی در محیط پیرامون و در جامعه بین المللی نیز شناخت کافی داشته باشد و واکنش های لازم را نیز اتخاذ نماید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha