پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسین مومنی

حوزه/ حجت الاسلام مومنی گفت: آنچه امروز گمشده جامعه ایرانی است، حس تعهد و مسئولیت پذیری است و اگر در جامعه ای این حس کمرنگ شد، اعتماد عمومی از بین می رود و زمانی که اعتماد از بین رفت جامعه دچار بحران اجتماعی می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، در همایش خانوادگی طلاب طرح هجرت  استان  که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: براساس اهمیت توجه به خانواده طلاب و قدردانی از زحمات خانواده مبلغین طرح هجرت، این همایش آموزشی با حضور 500نفر برگزار شده است.

وی تاکید کرد: مهمترین رکن  طرح هجرت، خانواده طلاب هستند که همواره با فداکاری و اخلاص در کنار مبلغین هستند، لذا تقویت ارتباط با خانواده طلاب طرح هجرت حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اعتبار سند و جایگاه زیارت امین الله نزد اهل بیت(ع) و به ویژه امام زمان(عج) در تبیین معنای امین در این زیارت، بیان کرد: در یکی از فرازهای این زیارت که می فرماید:" السلام علیک یا امین الله فی ارضه" ، امین در زبان فارسی فردی است که او را در مسائل مالی می شناسیم، یعنی فردی که به وی مالی داده شود و سپس از او پس گرفته می شود و در این مورد می گوییم این فرد امین بوده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان افزود: در لغت عرب و در معنای واقعی، امین معنای بسیار گسترده تری دارد و در این معنا یعنی آن کسی که انسان هر مسؤولیت و تعهدی را از وی خواسته باشد پذیرفته و آن مسؤولیت و تعهد را به نحو احسن انجام دهد، لذا به همین دلیل است که اهل بیت(ع)، امین خدای تبارک و تعالی می باشند.

حجت الاسلام مومنی عنوان کرد: خطاب امین در زیارت امین الله، یعنی امام(ع) بار تعهد و مسئولیتی را پذیرفته است و با تمام وجود رسالت خود را انجام داده، لذا در زیارت به این مسئله شهادت داده می شود، زیرا ائمه اطهار(ع) آن بار تعهد و مسؤولیت خود را به نحو احسن انجام داده اند.

وی اضافه کرد: ائمه اطهار (ع) بار تعهد را پذیرفتند و در زمین قرار گرفتند، اما مشکل آنجا است که وجود نورانی اهل بیت(ع) در عالم ملکوت یک وجهه ای داشت که وقتی در زمین قرار می گیرند کار به مراتب سخت تر و دشوارتر می شود؛ به این نکته در زیارت امین الله نیز اشاره می شود و به همین دلیل خطاب امین الله در زیارت، السلام علیک یا امین الله فی ارضه می باشد.

حجت الاسلام مومنی، خصوصیت زمین را در تزاحم  وتعارض دنیا و آخرت دانست و گفت: اگر کسی توانست در زمین به نحو احسن امانت داری کند، مسلما در عالم ملکوت نیز امانت دار خوبی خواهد بود، مهم این است که اینجا بتواند به وظیفه خود به خوبی عمل نماید.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: در واقعه قرار دادن انسان به عنوان خلیفه در زمین نیز که ملائکه از خداوند سؤال نمودند و انسان را خونریز و فسادگر در زمین بیان کردند، فرشتگان نیز آن خصوصیات زمین را می شناختند.

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر قبول مسؤولیت و تعهد امام(ع) در زمین تصریح کرد: ما نیز به تناسب این که شیعیان و محبین اهل بیت (ع) هستیم به همین نسبت باید تعهد و مسئولیت پذیری در وجود ما باشد و هر چقدر این حس در وجود انسان قوی تر باشد به همان نسبت به مکتب اهل بیت(ع) و معیار های امامت، ولی و خلافت اللهی نزدیک تر هستند و هر چقدر این فاصله بیشتر باشد آن فاصله نیز بیشتر می شود.

وی افزود: مهم این نیست که مسؤولیت و تعهد چه باشد، مهم این است که هر تعهدی درست انجام پذیرد، گاهی این تعهد در فضای خانواده است، لذا فردی که وارد خانواده می شود نمی تواند اظهار کند که تمایل به قبول این تعهد ندارد.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به تعهد مضاعف طلاب طرح هجرت در داشتن حس مسؤولت پذیری، گفت: طلاب به نسبت خود وقتی وارد فضای هجرت و تبلیغ می شوند تعهد مضاعفی را پیدا می کنند و هر کسی نیز در هر سطحی قرار می گیرد می تواند آن حس تعهد را درست انجام دهد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خطابات حضرت امیر(ع) و اهل بیت(ع) به افراد مسئول و حاکم و به خصوص به مردم را برای برانگیختن حس تعهد در آنان مهم دانست و افزود: ما کمتر به خطاب هایی که حضرت(ع) به مردم کوفه دارند و مردم این شهر را مورد ملامت قرار داده اند پرداخته ایم وعلت این عدم پرداخت به این دست از خطاب های حضرت نیز این بوده است که متاسفانه فرهنگی در جامعه وجود دارد که در آن مردم حس تعهد را متوجه خود نمی دانند، بلکه می گویند دیگران باید کار خود را درست انجام دهند و به وظیفه خود عمل نمایند، گویا وظیفه ای متوجه خود فرد نمی باشد.

حجت الاسلام مومنی تاکید کرد: یکی از دلایلی که امروزه اقبال مردم به مداحان بیشتر شده همین نکته است، زیرا می خواهند همان عِرق دینی را داشته باشند، اما مسئولیتی متوجه آنها نباشد و حاضر می باشند چند ساعت سینه زنی کنند و اشک بریزند، اما کسی به ایشان نگوید که باید تعهداتی را هم قبول نمایند در صورتی که اگر متون روایی و دینی را نگاه  کنیم همه مربوط به داشتن حس تعهد است.

وی اضافه کرد: علت این که امروز جامعه از برخی جهات دچار مشکل است، این که حس تعهد وجود ندارد. باید مردم را به این مسئله متوجه کنیم که در صحنه اجتماعی آنچه امروز گمشده جامعه ایرانی است، حس تعهد و مسئولیت پذیری است و اگر در جامعه ای این حس کمرنگ شد، اعتماد عمومی از بین می رود و زمانی که اعتماد از بین رفت جامعه دچار بحران اجتماعی می شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، تربیت و پرورش خانواده را با حس تعهد و مسئولیت پذیری مهم دانست و افزود: اگر این حس جلب شود بسیاری از کارها را می توان در سطح اجتماعی انجام داد و لذا در زیارت امین الله وقتی عبارت" السلام علیک یا امین الله فی ارضه"؛ بیان می شود برای بیان همان تعارضاتی است که امام(ع) با آن سطح بالای علم و مقام در زمین با آن مواجه است.

وی خاطر نشان کرد: اگر امام(ع) امین خداوند در محل تعارضات و تزاحمات است، انسان نیز درهر جایی قرار می گیرد به طور مسلم با مشکلاتی مواجه می شود، اما هنر آن است که انسان بتواند با حس تعهد و مسؤولیت پذیری و صبر این مشکلات را حل نموده و جایی انسان خریدار پیدا می کند که این مسؤولیت ها را به نحو احسن انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha