شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام خاموشی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: مهمترین وظیفه این سازمان، حفظ موقوفات برای جلوگیری از موقوفه‌خواری و اجرای امینانه نیت واقفان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی پیش از ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به دوره جدید مدیریت سازمان اوقاف اظهار کرد: نیک‌اندیشان و خیرین، اموال خود را با نیت‌های مختلف وقف می‌کنند و این سازمان وظیفه حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیت وقافان را بر عهده دارد.

 

وی افزود: در سطح کشور و بر اساس آمار موجود البته به استثنای چهار آستان مقدس، حدود 190 هزار وقف‌نامه احصا شده که تعداد رقبات آنها بیش از یک میلیون و 300 هزار مورد می‌رسد؛ برخی از رقبه‌ها چندین هکتار زمین هستند و بعضی هم زمین‌ها و املاک کوچکتری را شامل می‌شوند.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 60 درصد موقوفات کشور برای برپایی مجالس عزای حسینی، اطعام زوار و مسائل پیرامون عزاداری محرم و صفر وقف شده‌اند عنوان کرد: عمران و آبادانی حسینیه‌ها و موضوعاتی از این دست هم جزو نیت‌های واقفان بوده است.

 

وی ادامه داد: حفظ موقوفات یکی از اولویت‌های کاری سازمان اوقاف به شمار می‌رود تا با مسئله موقوفه‌خواری به صورت جدی مقابله شود همچنین ثبت و نگهداری اصولی وقف‌نامه‌ها و اسناد املاک وقفی هم نیازمند توجه بیشتر و ویژه‌تری است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه اجرای امینانه نیت واقفان مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است گفت: در زمینه موقوفات منفعتی که درآمد آنها باید بر اساس نیت واقف هزینه شود، توجه بیشتری لازم است.

 

نماینده ولی فقیه  در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: لازم است مجموعه اقداماتی برای آگاهی بیشتر جامعه از منفعت موقوفات صورت بگیرد.

 

وی با تاکید بر توسعه وقف با تکیه بر نیازهای روز جامعه گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که مشکلات اقتصادی و تحریم‌های خارجی علیه نظام اسلامی جریان دارند بنابراین برای برون‌رفت از این وضعیت باید به توسعه علم و دانش که زمینه‌ساز رونق تولید داخلی هستند توجه بیشتری صورت بگیرد و وقف برای ارتقا علمی کشور، یکی از راهکارهای مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به سابقه وجود موقوفاتی برای توسعه دانش و اهدای جوایز به دانشمندان و پیشگامان علمی کشور از دهه 40 به بعد در ایران افزود: دانشمندان جوان ایرانی اخیرا به دنبال توسعه استفاده از الکتروموتور به جای موتورهای بنزینی هستند که از وقف‌های منفعتی با نیت توسعه علم و دانش می‌توان به این مسئله کمک کرد زیرا این امر به نوبه خود منجر به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و نیز کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و در نهایت افزایش ثروت کشور خواهد شد.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دانشمندان حوزه پزشکی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند گفت: از وقف‌های منفعتی با نیت توسعه علم و دانش در این زمینه هم می‌توان استفاده کرد.

 

وی به اهمیت وقف در توسعه صادرات دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه نانوفناوری، ایران اسلامی جزو چند کشور نخست جهان به شمار می‌رود و اگر وقف هم به کمک این مسئله بیاید، شاهد توسعه صادرات محصولات نانو و افزایش ثروت کشور از این طریق خواهیم بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی افزود: به این تصمیم رسیده‌ایم که ماده پنج اساسنامه سازمان اوقاف را برای رشد اینگونه فعالیت‌ها به صورت جدی‌تری دنبال کنیم؛ در سال‌ 1363 قوانینی برای این منظور به وجود آمده که تاکنون چندان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند ولی به دنبال احیای این قوانین و بهره‌گیری از آنها هستیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha