پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سعیدی امام جمعه قم

حوزه/ تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) گفت: از طریق تقویت نگاه عبودی جامعه نسبت به مسئله وقف می‌توان زمینه‌ساز توسعه این فرهنگ در سطح کشور شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز دردیدار حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس و همچنین معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه که در قم برگزار شد، اظهار کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ظاهر، مزاری است که مردم به زیارت آن می‌آیند ولی در نگاهی عمیق‌تر، فضایی ایجاد شده که می‌توان با ایده‌های خلاقانه از این بستر برای بسیاری  از امور استفاده کرد و به رفع نیازهای معنوی، فرهنگی و اجتماعی زائران پرداخت.

 

وی افزود: در زمینه موقوفات و بقاع متبرکه نیز همین مسئله صدق می‌کند و علاوه بر زیارت باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم توجه شود.

 

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه وقف موجب خیر و برکت اموال آدمی می‌شود گفت: از عواید موقوفات می‌توان برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی هم بهره برد.

 

وی ادامه داد: هر بقعه متبرکه دارای ویژگی‌های جغرافیایی و منطقه‌ای خاص خود است و برخی هم در مسیرهای تردد مسافران قرار دارند بنابراین با توجه به این خصوصیات می‌توان مجموعه اقدامات فرهنگی را برای هر یک از آنها تدوین کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی با بیان اینکه نیازمند کار روانشناسانه بر روی نیت واقفان در هر دوره تاریخی هستیم گفت: بعضی موقوفات عام هستند و نیت آنها صرف عواید در امور خیر است، بنابراین دست سازمان اوقاف باز است و می‌تواند با توجه به نیازهای زمانه اقدام به صرف درآمد این دسته از املاک وقفی کند.

 

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: وقف یکی از جنبه‌های عبودیت خداوند محسوب می‌شود و در دیگر ادیان هم وجود دارد و اینطور نیست که مختص اسلام باشد بنابراین می‌توان نگاه عبادی مردم را در این زمینه تقویت کرد که به نوبه خود منجر به توسعه فرهنگ وقف در جامعه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف باید در زمینه حراست از موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان قاطعیت داشته باشد گفت: برخی افراد به دنبال سوء استفاده از املاک وقفی هستند که برای جلب اعتماد عمومی نسبت به مسئله وقف باید شاهد ورود جدی سازمان اوقاف برای حراست از موقوفات باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی افزود: این مسئله نیازمند ظرافت خاصی است که در نهایت مشوق خوبی برای مردم و واقفان خواهد بود.

 

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) با تاکید بر اطلاع‌رسانی و شفافیت در فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این مسئله سبب می‌شود گرایش مردم نسبت به وقف بیشتر شود زیرا آثار و نتایج آن را در جامعه می‌بینند.

 

وی ادامه داد: همه اقداماتی که به واسطه موقوفات صورت می‌گیرد باید در سطح جامعه به خوبی تبلیغ شود همچنین برنامه‌های پیش رو هم گفته شود تا عموم جامعه برای وقف بیشتر تشویق شوند زیرا پدر این صورت مردم در می‌یابند با همت بیشتر در زمینه وقف، می‌توانند زمینه‌ساز فعالیت‌های گسترده‌تری شوند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha