جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماینده ولی فقیه در استان گلستان:

حوزه/ آیت الله نورمفیدی با این بیان که یک زن می تواند صد برابر یک مرد در کرامت های انسانی پیش برود، گفت: از جمله حقوقی که بین زن و مرد مساوی است، حق مالکیت و حق خانوادگی است، بدین معنا که حق مالکیت، حق اجتماعی است و اختصاصی به زن و مرد ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی ظهر امروز در جمع اساتید، طلاب و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با اشاره به وضعیت زنان در زمان جاهلیت عربستان، گفت: در زمان جاهلیت، دختردار شدن را مایه ننگ می دانستند، چنانچه آیه 58 سوره مبارکه نحل به این مطلب اشاره دارد، البته این نوع نگاه به زن تنها مختص جاهلیت عربستان نبود، بلکه این تفکر در سراسر جهان حاکم بود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به این که بیان قرآن قابل خدشه نیست و به عنوان کتاب زندگی انسان بشمار می آید، ادامه داد: نزول آیات متعددی از قرآن کریم در مورد جایگاه و منزلت زنان و نیز بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه موجب  تغییر جو حاکم دوران جاهلیت در مورد زنان شد.

آیت الله نورمفیدی با استناد به آیات قرآن کریم، زن و مرد را به لحاظ کرامت ذاتی و انسانی یکسان معرفی کرد که هیچ تفاوت و تبعیض ذاتی و هویتی با یکدیگر ندارند.

وی با استناد به آیاتی از قرآن مجید خطاب به کسانی که زن را جنس شرور دانسته و معتقدند شیطان ابتدا حوا را وسوسه نمود و از طریق او، آدم را گمراه کرد، پاسخ داد: قرآن کریم به صراحت تمام در آیات متعددی همچون آیه 20 اعراف(فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ) و 36 بقره( فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَان) از این حقیقت پرده بر می دارد که وسوسه شیطان شامل هردوی آنان می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در آیه 120 سوره مبارکه طه ضمیر به صورت مفرد مذکر آمده که خطاب ضمیر به حضرت آدم است، لذا فهمیده می شود که حوا نیز از طریق آدم وسوسه شد"فوسوس إلیه الشیطان...".

آیت الله نورمفیدی با این بیان که یک زن می تواند صد برابر یک مرد در کرامت های انسانی پیش برود، اظهار کرد: از جمله حقوقی که بین زن و مرد مساوی است، حق مالکیت و حق خانوادگی است، بدین معنا که حق مالکیت، حق اجتماعی است و اختصاصی به زن و مرد ندارد، لذا هر دو مالک چیزی هستند که به دست می آورند، چنانچه آیه 32 از سوره مبارکه نساء دلالت براین مطلب دارد.

وی با استناد به آیه 187 بقره در بحث از حق خانوادگی زن و مرد اظهار داشت: در محیط خانواده نیز هر دو حقوقی را برعهده دارند هرچند به خاطر مسئولیت هایی که خداوند برعهده آنان قرار داده این حق در خانواده متفاوت است، اما براساس آیه فوق؛ زن و مرد لباس یکدیگرند لذا همانگونه که لباس انسان را می پوشاند و به انسان زیبابی می بخشد زن و مرد نیز باید موجب زیبایی یکدیگر باشند.

موسس مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در ادامه از حقوق اجتماعی زنان نام برد و گفت: زنان نیز همانند مردان می توانند در اجتماع وارد شوند و مسئولیت های مختلف اجتماعی را بپذیرند، چنانچه به مصداق آیه 12 از سوره ممتحنه؛ در اسلام بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تثبیت شده است.

آیت الله نورمفیدی افزود: یکی از وظایف زن اداره خانه است، به طوری که باید با تدبیر در امورات زندگی بتواند اعضای خانواده را حفظ نموده و به تکامل برساند، اگر زنان در خانواده تدبیر داشته باشند (به استثنای برخی مردان) هیچ گاه مردان به غلط نخواهند افتاد.

وی از دیگر حقوق مشترک بین زن و مرد را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین واجبات اسلامی و بزرگترین فریضه الهی است که شامل هر دو (زن و مرد)  می شود.

امام جمعه گرگان در پایان با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، دختران را حسنه و پسران را نعمتی از سوی پروردگار دانست و افزود: «خداوند متعال به خاطر حسنه ای که عطا فرموده ثواب و از نعمت سوال خواهد کرد». همچنین در روایتی دیگر از رسول خدا(ص) وارد است که می فرمایند: «گرامی نمی دارند زن ها را مگر انسان های کریم و اهانت نمی کند زنان را مگر انسان های پست و لئیم«.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha