پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محراب مسجد

حوزه/ امروز به خاطر فرهنگ غلط، محراب ها را تزيين مى كنند و گل بوته هاى كاشى كارى ها، صحنه را درست به عكس كرده و به جاى فرار شيطان، جولانگاه او قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «يكصد و چهارده نكته درباره نماز» اثری از استاد محسن قرائتی است که به بیان نکات ناب درباره نماز پرداخته که منتخبی از این نکات در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می گردد.

 

* نماز، جنگ با شيطان است

همه ما با كلمه محراب آشنا هستيم؛ اين كلمه در قرآن نيز درباره محلّ نماز زكريّا عليه السّلام آمده است. هو قائم يصلّى فى المحراب

محراب در لغت يعنى محلّ حرب و جنگ؛ پس نماز و حضور در محرابِ عبادت، قيام براى جنگ با ابليس است.

اگر انسان هر روز چند بار در محلى قرار بگيرد كه نامش محل جنگ باشد، جنگ با هوس ها و شيطان ها و طاغوت ها، القاى اين كلمه چه تأثيرى در فرد و جامعه دارد؟

بگذريم كه امروز به خاطر فرهنگ غلط، محراب ها را تزيين مى كنند و گل بوته هاى كاشى كارى ها، صحنه را درست به عكس كرده و به جاى فرار شيطان، جولانگاه او قرار داده است.

روزى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به فاطمه عليها السّلام فرمود:

اين پرده را از جلو ديد من بردار، زيرا گلِ روى اين پارچه ، در حال نماز توجّه مرا از بين مى برد.

ولى ما امروز مَبلغ سنگينى خرج مى كنيم تا محراب را با انواع كاشى تزيين كنيم.

نمى دانم چرا به اسم شعائر مذهبى و هنر معمارى، از متن اسلام دور مى شويم؟ اسلام هر چه عميق ولى بى آلايش معرفى شود، جاذبه بيشترى خواهد داشت.

ما با اين همه تزيينات چند نفر را به مسجد جذب كرده ايم و اگر بودجه اين تشريفات را صرف نيازهاى ضرورى جوانان كنيم چقدر جذب خواهيم كرد؟

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha