پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد علی میرزایی

حوزه/ رویکردهای تمدنی قوم‌گرا هیچ گاه قابلیت بسط نخواهند داشت؛ ارائه تحلیل‌های قومیت‌گرا، از آسیب‌های پیش روی انقلاب تمدن‌ساز به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدعلی میرزایی در نشست «تکثرگرایی در روش‌های بسط مبانی انقلاب اسلامی در جهان»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، به ابعاد نظر و عمل انقلاب در عرصه‌های بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: جامعةالمصطفی با نگاه اتاق فکری و اندیشکده‌ای، رسالت نرم فهم و تبیین انقلاب اسلامی را در عرصه جهانی به عنوان کانون مأموریتی خود دنبال می‌کند.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی افزود: فهم و تفهیم مبانی فراملی و جهانی انقلاب و تربیت عالمان و اندیشمندان با هدف تحقق بسط جهانی انقلاب در حوزه دانشی و تربیت کادر، بسیار مهم است.

وی عرضه نظام مدون اندیشه و عمل اسلامی با رویکرد انقلابی، تمدنی و بین‌المللی، را از مهم‌ترین اهداف جامعة‌المصطفی برشمرد و اذعان داشت: جامعة‌المصطفی به دنبال طرح خلاقانه منظومه معارف و دانش‌های اسلامی و انسانی، با رویکرد توحیدی، سازنده و کمال‌بخش به انسان و جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به چالش‌های قبض انقلاب و فرصت‌های بسط انقلاب اشاره نمود و اظهار داشت: 22 بهمن، روز به ثمر نشستن تراکم‌های تاریخی مطالبات تمدنی نظام اسلامی شیعی  و حاصل تراکم و انباشت معرفتی بود که از نظامی اخلاقی منظومه‌وار معنادار و مرتبط با زمین، زمینه و زمانه است.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی با اشاره به این که ایده‌ها در صورت نظام‌مندی، توفیق حصول و ماندگاری می‌یابند، تصریح کرد: انقلاب‌هایی که به دنبال ارائه راه‌ حل و فرصت برای برون‌رفت از چالش‌ها نیستند، به نوعی گرفتار اضمحلال خواهند شد؛ از این رو، انقلاب اسلامی پس از چهل سال لازم است در اتاق‌های فکر دغدغه‌مند و تخصصی، چالش‌ها را بررسی نموده، به مطالبات انسانی و اسلامی شیعی و ایرانی در حوزه تمدن اندیشه اخلاق و معنویت پاسخ دهد و کارآمدی خود را به منصه ظهور و بروز برساند.

وی کارآمدی را کلیدی‌ترین تعبیر و واژه انحطاط و تعالی عنوان کرد و یادآور شد: هر انقلاب پویا باید کارنامه گذشته و علل بسط و قبض خود را صادقانه تحلیل نموده، موانع تعالی‌بخش و بهره‌گیری از قابلیت‌های بالفعل را واکاوی و شناسایی نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی، در ادامه، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، با بیان این که انقلاب و انقلابی باید در نفس و ذات خود بسط داشته باشد، تصریح کرد: باید شروط و زمینه‌های درون انقلاب و انقلابی را تقویت و قابلیت یا عدم قابلیت صدور و گسترش انقلابی‌گری را بررسی نماییم.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی افزود: اگر تغییرات بیرونی و درونی انقلاب و انقلابی، همزمان با هم به وجود نیاید، در صدور اندیشه و قابلیت‌های صدور خلل‌های زیادی ایجاد خواهد شد.

وی اهمیت توجه به قابلیت بسط اندیشه‌های انقلابی اشاره و تصریح کرد: ایده‌ها به همان میزانی که در آشپزخانه اولیه  نظریه‌ها پخته شوند، هر گونه که باشد، به همان میزان از قابلیت بسط و گسترش برخوردار خواهد بود.

سخنران این نشست علمی ضمن اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب، با بیان این که انقلاب اسلامی از آغاز تفکر و ایده انقلابی، همواره به صورت جهانی اندیشیده است، اظهار داشت: قابلیت‌های درون انفسی انقلاب، از مهم‌ترین استوانه‌های استحکام آن در فرایندهای بسط آن به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی انعطاف‌پذیری و تحول‌آفرینی را از اقتضاهای اخلاقی و عقلانی آن عنوان کرد و ابراز داشت: هر انقلابی که قدرتش در عبور از چالش‌ها بیشتر باشد، تضمین ماندگاری آن بیشتر خواهد بود؛ انقلاب اسلامی می‌تواند دوگانه‌های تمدن اسلامی را حل نماید.

وی ایدئولوژی‌ها را کانون نرم تمدنی دانست و یادآور شد: تمدن‌ها برای ماندگاری، باید به لایه‌های ثبات و تغییرناپذیر برخوردار از جنبه‌های معنوی و اخلاقی متکی باشند؛ الغای خصوصیت‌های قومیتی انقلاب، از شروط مهم تضمین بسط و امتداد انقلاب‌هاست.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی ابراز داشت: در انقلاب اسلامی باید از ترکیبی جهانی سخن به میان آورد؛ جنبه انسانیت و فراپارادایمی به عنوان خصم مدرنیسم و پدیده‌ای پست‌مدرنیسم، از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی توجه به خصوصیت‌های زمان، مکان و فرهنگ را از بایسته‌های بسط انقلاب دانست و یادآور شد: انگیزه صدور انقلاب، نیازمند الغای خصوصیت‌های انقلاب در عرصه فرهنگی، زمینه‌های تاریخی و حتی مذهبی است. باید ادبیات‌سازی ویژه‌ای برای مراتب گوناگون داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با بیان این که سرنوشت بسط و نشر انقلاب اسلامی، مرهون حقیقت خصوصیت‌زدایی متناسب با مخاطب است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی برای هر جامعه، حامل پیام، منطق و ادبیاتی جدید است. اگر بینش تمدنی از انقلاب اسلامی داشته باشیم، کلید انعطاف‌پذیری و تکثرپذیری را خواهیم یافت.

وی فقدان توجه به عناصر کلیدی بسط گفتمانی با بینش تمدنی را از مهم‌ترین علل قبض انقلاب‌های عربی و شکست آنها دانست و یادآور شد: رویکردهای تمدنی قوم‌گرا هیچ گاه قابلیت بسط نخواهند داشت؛ ارائه تحلیل‌های قومیت‌گرا، از آسیب‌های پیش روی انقلاب تمدن‌ساز به شمار می‌رود.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی با اشاره به این که انقلاب‌های ماندگار ظرفیت پاسخ‌گویی به نظام‌سازی‌های اجتماعی را نهادینه می‌کنند، اظهار داشت: هیچ گاه اشیا و محصولات، تمدن‌سازی نمی‌کنند، بلکه تمدن، اشیا و محصولات همجنس خود را بازسازی می‌نماید.

وی با تأکید بر اینکه جامعة‌المصطفی برای جهان معاصر و ثبات بسط‌پذیری انقلاب، باید اقدامات آکادمیک را بیش از پیش تقویت نماید و با بیان این که کم‌کاری در عرصه تولید ادبیات و کنشگری اجتماعی، بنیه‌های ماندگای و پویایی انقلاب را ضعیف خواهد نمود، تصریح کرد: با کم نمودن عناصر قومیت و فزاینده کردن عامل‌های بومی درون‌منطقه‌ای، باید بر کارآمدی انقلاب اسلامی در عرصه تمدن‌سازی بیفزاییم؛ انقلاب اسلامی باید در هر نقطه، ادبیات متناسب با منطقه را بازسازی نماید؛ نباید خود را از جریان اسلام‌گرایی جهانی جدا کنیم.

شایان ذکر است جلسه پرسش و پاسخ استادان و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی و رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی، پایان‌بخش نشست علمی «تکثرگرایی در روش‌های بسط مبانی انقلاب اسلامی در جهان» بود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha